Events19.11.2008

John Cleese: A left brain company knows it all


john-cleese-a-left-brain-company-knows-i.jpg
john-cleese-a-left-brain-company-knows-i.jpg

Een dag nadat YouTube uitpakte met een nieuw Monty Python-kanaal, is John Cleese a.k.a Basil Fawlty te gast op het Creativity World Forum, dat dit jaar plaats vindt in de Antwerpse Lotto Arena.

Cleese blijft een bezige bij. ‘Niet zozeer omdat ik een workaholic ben,’ zegt ie zelf, wel omdat hij ondertussen alimentatie verschuldigd is aan 3 ex-vrouwen, waarvan vooral de laatste hem het leven moeilijk maakt. In Antwerpen spreekt Cleese over creativiteit. Op zijn eigenwijze manier bedacht Cleese tal van manieren om creativiteit in je bedrijf te doden:

– Gedraag jezelf altijd alsof je in een oorlogssituatie zit
– Begin elke vergadering met het volgende mantra: ‘Er is nog nooit een probleem ontstaan dat niet bestreden kan worden met meer gegevens en nieuwe technologie.’
– Verdedig je ideeën met je leven
– Indien je collega’s betrapt die hun tijd verdoen met geeuwen of idiote vragen te stellen, sla ze gerust met een stok en beschuldig ze van nietsdoen.
– Wie deadlines in vraag stelt moet de doodstraf krijgen. Indien de wetgeving in je eigen locatie daar niet in voorziet, verhuis je bedrijf dan naar Texas. Respecteer deadlines. Wie deadlines vervroegt, schiet zichzelf in de voet omdat hij meer informatie en meer inzicht in een probleem afstoot.

Volgens Cleese zijn mensen die van nature nieuwsgierigheid aan de dag leggen en ‘spelen’ met problemen en uitdagingen automatisch ook de meest creatieve. Wie creatieve mensen in zijn bedrijf wil, moet ze dus ‘speelruimte’ geven.

Hij verwijst daarbij naar een studie die onderzocht waarom sommige architecten, die creatieve ideeën moeten integreren in strakke bowukundige regels, succesvoller waren dan anderen. Uit die studie bleek dat de meest succesvolle architecten onder hen toleranter tegenover zichzelf waren, wanneer ze niet de indruk hadden dat ze een probleem aan het oplossen waren, ze hadden m.a.w. geen angst om ogenschijnlijk ‘niets’ te doen.

Managers moeten ook stoppen met hun werknemers beperkingen op te leggen. ‘Hoe kunnen we 10% besparen op onze inventariskosten?’ is een vraag die sowieso al een beperking inhoudt. De 10% doodt de creativiteit in de wieg. De te stellen vraag luidt: ‘Hoe kunnen we de inventaris anders aanpakken?’, ‘Wat doen we niet efficiënt?’, ‘Wat stoort jullie in onze werkwijze?’.

Laat de zaak dan een paar dagen rusten en kom er dan op terug. Heeft niemand een idee, probeer het dan een paar dagen later nog ‘s, tot iemand je zegt: ‘Weet je, ik heb zitten denken, en…’ Zo krijg je een creatief proces op gang en gaan mensen zich interesseren voor wat er gaande is binnen hun bedrijf. Het ergste wat een bedrijf kan overkomen is dat mensen zich machteloos voelen, dat ze nooit de indruk krijgen dat ze een bijdrage tot een beter geheel hebben geleverd.

Creativiteit is een proces, geen geheime formule die door slechts een beperkt aantal insiders wordt gedeeld. Wijsheid is het verzamelen van ideeën en talenten en informatie. De kunst is die zaken samen te brengen en er een coherent geheel van te maken, inclusief de onvermijdelijke paradoxen.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Creativiteit

Disneyland Paris komt met nieuwe avondshow: Disney Tales of Magic

Disneyland Paris heeft Disney Tales of Magic aangekondigd, een gloednieuwe avondshow die vanaf 10 januari 2025 gasten meeneemt naar de meest betoverende verhalen van Walt Disney Animation Studios en Pixar Animation Studios.

Entertainment04.12.2024

Disneyland Paris komt met nieuwe avondshow: Disney Tales of Magic

Met ook Disney Music Festival
Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

OpenAI heeft met Sora heel interessante AI gelanceerd, hoewel het nog niet voor iedereen beschikbaar is. OpenAI heeft het wel aan verschillende visuele artiesten en filmmakers gegeven om hun ding te doen. En hun ding ded...

Online26.03.2024

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Teken je altijd gekke poppetjes tijdens het bellen? Of steek je heel veel tijd in je tekeningen, maar dan vooral omdat ze heel groot zijn? Wat je stijl ook is, Red Bull zoekt je. Het WK doodlen strijkt dit jaar neer in A...

Events10.02.2023

Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

We hebben allemaal veel plezier met de algoritmes van apps als Lensa en Dall-E, die nieuwe ‘foto’s’ en kunstwerken maakt geheel op basis van een paar woorden of een paar selfies. Indrukwekkend, maar niet iedereen i...

Technology26.12.2022

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken

Heb je een foto van slechte kwaliteit die je verbeterd wil zien? Heb je iets in je handen maar geen idee hoe het heet? Wat jij niet weet, dat weet kunstmatige intelligentie wel. Nadat we vorige week al een heel fijne ses...

Online15.08.2022

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken