Events19.09.2008

eDay08: Lawrence Lessig over de Nieuwe Mediacultuur


eday08-lawrence-lessig-over-de-nieuwe-me.jpg
eday08-lawrence-lessig-over-de-nieuwe-me.jpg

Stanford docent Lawrence Lessig van Creative Commons sluit de dag af, Dick Hardt style. De illustrerende powerpointslides sluiten naadloos aan op zijn verhaal, dat hij begint met een korte historie van de Internet Cultuur. Een cultuur die voortkwam uit creativiteit, waarin iedereen schreef en las: Read-Write. Tot een punt waarop het zich centraliseerde en we even in een tijdperk van Read Only verkeerden: Het traditionale zender-ontvanger model dat zoveel media hanteren.

In 2004 kwam de totaalomslag, de tijd van REMIX brak aan. Wij, the public, gaan met bestaande cultuurproducten aan de haal en remixen dat, op alle mogelijke manieren. We maken media op die manier democratischer en relevanter.

Een mooi voorbeeld daarvan geeft Lessig onder meer met deze bekende YouTube hits:  

Dit nieuwe cultuurmodel baseert zich niet op geld. De hedendaagse mediaconsument loopt niet warm als je hem 50 euro voor een YouTube clipje geeft. Hij doet dat uit hobby, een persoonlijke passie en soms zelfs uit idealisme. Daarin verschilt deze situatie totaal van dat andere, commerciële cultuurproductiemodel waarin traditionele media nog steeds kwalitatief hoogstaande content maken. Er is echter absoluut geen sprake van dat het één het ander gaat vervangen, de twee bestaan, nu al, naast elkaar. Vullen elkaar aan.

Op gebied van auteursrechten brengt het echter wel de nodige problemen met zich mee, want wie is nu de eigenaar van een product als dat het resultaat is van een remix? Zo heeft George Lucas de Starwars rechten zó potdicht afgetimmerd dat ieder filmpje waarin zelfs maar een hele korte soundbite van Darth Vader te horen is, daarmee zijn eigendom is.

Maar ‘All rights reserved’ is anno 2008 een model dat niet meer houdbaar is. Hoezeer de traditionele media zich nu ook verzetten tegen de copyrightschenders, het is een werkelijkheid die nooit meer zal verdwijnen, en die nooit meer terug te dringen of in te perken valt. Vandaar dat er gezocht moet worden naar nieuwe manieren om de content eigenaren voor hun werk te compenseren, een model waarin ‘some rights reserved’ zijn: en dat is precies waar Creative Commons voor staat. Een zeer geslaagde afsluiter, van een zeer geslaagd event.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over YouTube

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

Squid Game was geweldig, de video’s van MrBeast ook: de grootste YouTuber ter wereld haalt zijn Squid Game-show naar Prime Video.

Entertainment26.11.2024

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Wat als je een vette remix wil maken voor in je YouTube Shorts? Dat kan straks met AI. Al moet je er wel wat voor doen.

Video13.11.2024

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium