Events19.09.2008

eDay08: Lawrence Lessig over de Nieuwe Mediacultuur


eday08-lawrence-lessig-over-de-nieuwe-me.jpg
eday08-lawrence-lessig-over-de-nieuwe-me.jpg

Stanford docent Lawrence Lessig van Creative Commons sluit de dag af, Dick Hardt style. De illustrerende powerpointslides sluiten naadloos aan op zijn verhaal, dat hij begint met een korte historie van de Internet Cultuur. Een cultuur die voortkwam uit creativiteit, waarin iedereen schreef en las: Read-Write. Tot een punt waarop het zich centraliseerde en we even in een tijdperk van Read Only verkeerden: Het traditionale zender-ontvanger model dat zoveel media hanteren.

In 2004 kwam de totaalomslag, de tijd van REMIX brak aan. Wij, the public, gaan met bestaande cultuurproducten aan de haal en remixen dat, op alle mogelijke manieren. We maken media op die manier democratischer en relevanter.

Een mooi voorbeeld daarvan geeft Lessig onder meer met deze bekende YouTube hits:  

Dit nieuwe cultuurmodel baseert zich niet op geld. De hedendaagse mediaconsument loopt niet warm als je hem 50 euro voor een YouTube clipje geeft. Hij doet dat uit hobby, een persoonlijke passie en soms zelfs uit idealisme. Daarin verschilt deze situatie totaal van dat andere, commerciële cultuurproductiemodel waarin traditionele media nog steeds kwalitatief hoogstaande content maken. Er is echter absoluut geen sprake van dat het één het ander gaat vervangen, de twee bestaan, nu al, naast elkaar. Vullen elkaar aan.

Op gebied van auteursrechten brengt het echter wel de nodige problemen met zich mee, want wie is nu de eigenaar van een product als dat het resultaat is van een remix? Zo heeft George Lucas de Starwars rechten zó potdicht afgetimmerd dat ieder filmpje waarin zelfs maar een hele korte soundbite van Darth Vader te horen is, daarmee zijn eigendom is.

Maar ‘All rights reserved’ is anno 2008 een model dat niet meer houdbaar is. Hoezeer de traditionele media zich nu ook verzetten tegen de copyrightschenders, het is een werkelijkheid die nooit meer zal verdwijnen, en die nooit meer terug te dringen of in te perken valt. Vandaar dat er gezocht moet worden naar nieuwe manieren om de content eigenaren voor hun werk te compenseren, een model waarin ‘some rights reserved’ zijn: en dat is precies waar Creative Commons voor staat. Een zeer geslaagde afsluiter, van een zeer geslaagd event.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over YouTube

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

YouTube heeft diverse nieuwe mogelijkheden onthuld voor YouTube Shorts en daarmee lijken de video’s wederom steeds meer naar TikTok toe te kruipen.

Video12.07.2024

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers

Disney zou overwegen om de video’s die gebruikers hebben gemaakt op zijn streamingdienst te zetten. 

Video28.06.2024

Disney+ bevat straks mogelijk video’s door gebruikers

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren