Events19.09.2008

eDay08: Lawrence Lessig over de Nieuwe Mediacultuur


eday08-lawrence-lessig-over-de-nieuwe-me.jpg
eday08-lawrence-lessig-over-de-nieuwe-me.jpg

Stanford docent Lawrence Lessig van Creative Commons sluit de dag af, Dick Hardt style. De illustrerende powerpointslides sluiten naadloos aan op zijn verhaal, dat hij begint met een korte historie van de Internet Cultuur. Een cultuur die voortkwam uit creativiteit, waarin iedereen schreef en las: Read-Write. Tot een punt waarop het zich centraliseerde en we even in een tijdperk van Read Only verkeerden: Het traditionale zender-ontvanger model dat zoveel media hanteren.

In 2004 kwam de totaalomslag, de tijd van REMIX brak aan. Wij, the public, gaan met bestaande cultuurproducten aan de haal en remixen dat, op alle mogelijke manieren. We maken media op die manier democratischer en relevanter.

Een mooi voorbeeld daarvan geeft Lessig onder meer met deze bekende YouTube hits:  

Dit nieuwe cultuurmodel baseert zich niet op geld. De hedendaagse mediaconsument loopt niet warm als je hem 50 euro voor een YouTube clipje geeft. Hij doet dat uit hobby, een persoonlijke passie en soms zelfs uit idealisme. Daarin verschilt deze situatie totaal van dat andere, commerciële cultuurproductiemodel waarin traditionele media nog steeds kwalitatief hoogstaande content maken. Er is echter absoluut geen sprake van dat het één het ander gaat vervangen, de twee bestaan, nu al, naast elkaar. Vullen elkaar aan.

Op gebied van auteursrechten brengt het echter wel de nodige problemen met zich mee, want wie is nu de eigenaar van een product als dat het resultaat is van een remix? Zo heeft George Lucas de Starwars rechten zó potdicht afgetimmerd dat ieder filmpje waarin zelfs maar een hele korte soundbite van Darth Vader te horen is, daarmee zijn eigendom is.

Maar ‘All rights reserved’ is anno 2008 een model dat niet meer houdbaar is. Hoezeer de traditionele media zich nu ook verzetten tegen de copyrightschenders, het is een werkelijkheid die nooit meer zal verdwijnen, en die nooit meer terug te dringen of in te perken valt. Vandaar dat er gezocht moet worden naar nieuwe manieren om de content eigenaren voor hun werk te compenseren, een model waarin ‘some rights reserved’ zijn: en dat is precies waar Creative Commons voor staat. Een zeer geslaagde afsluiter, van een zeer geslaagd event.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik