Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Netflix heeft zich heel wat op de hals gehaald door advertenties te introduceren binnen het platform. Heel handig dat gebruikers hierdoor een goedkoper abonnement hebben, maar als Netflix dacht dat het de inkomsten van de advertenties geheel in eigen zak kon steken, dan heeft het het mis. Tenminste, dat is wat verschillende Hollywood-talentenbureaus menen. Zij willen geld zien van de streamingdienst.
United Talent Agency
Financial Times schrijft dat United Talent Agency (UTA) meent dat het creatieve talent achter de Netflix-series ook geld zou moeten vangen voor de advertenties op de streamingdienst. Tot op heden doet Netflix dat niet: het steekt de inkomsten van de advertenties geheel in eigen zak, mede omdat het er speciaal een goedkoper abonnement voor heeft geïntroduceerd en dat extra geld toch op de een of andere manier moet worden terugverdiend.
Netflix werkt normaliter als volgt: als het een serie of film wil kopen, dan schaft het dat van tevoren aan. Het creatieve talent wordt voordat de productie op Netflix komt te staan volledig betaald en daarmee is de kous af. Een zogeheten ‘back end’-betaling zit er dus niet bij, waarbij talent een beetje meedeelt in de winst die wordt behaald met de advertenties in en rond de content. Het gaat bij ‘creatief talent’ overigens om de breedste zin van het woord: acteurs en regisseurs, maar ook schrijvers en showrunners en soms zelfs meer, zoals creative directors.
Nieuwe contractbesprekingen
De United Talent Agency meent dat Netflix de regels heeft veranderd door met reclame te komen en dat dat betekent dat de contracten moeten worden herzien. De kans is klein dat Netflix dat ook uit zichzelf wil doen. Niet alleen omdat het haar geld kost, maar ook omdat het haar transparantie kost. Waarschijnlijk moet het dan veel transparanter worden over hoe vaak een bepaalde film of serie wordt bekeken. Iets waar Netflix altijd ontzettend vaag over is.
Tegelijkertijd gaat ook het gerucht dat die advertenties helemaal niet zo succesvol zijn. Netflix belooft een adverteerder natuurlijk bepaalde exposure: x aantal mensen zullen het zien. Maar als dat niet helemaal klopt omdat de advertentie in een minder populaire serie voorbij komt, dan zal Netflix de adverteerder moeten compenseren. Dat schijnt al diverse malen te zijn gebeurd.
Meer succes, meer geld?
Dat werkt echter ook andersom: doet een serie het heel goed, dan zien heel veel mensen de advertentie. En ja, als het gaat om een serie die het goed doet, dan zou het creatieve talent daar ook een graantje van mogen meepikken, meent het talentenbureau uit Hollywood. Die ‘back end’-betalingen zijn heel normaal in Hollywood, dus het idee komt niet helemaal uit de lucht vallen.
Toch komt het waarschijnlijk wel rauw op het dak van Netflix, dat sinds vorig jaar toch wel wat meer worstelt met het behouden van abonnees en met de streamingstrijd die nu gaande is. Er is nog geen reactie van Netflix gekomen.
Verder lezen over Netflix
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerGaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Entertainment05.04.2024
Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024
Gaming03.04.2024
Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los
Maar je móet.Entertainment02.04.2024
Bodkin belooft een betere Only Murders in the Building te worden
Gaming27.03.2024
Netflix Games-review: Into the Dead 2: Unleashed is fijn
Entertainment22.03.2024
Netflix weekend-kijktip: 3 Body Problem komt heel dichtbij
Gaming20.03.2024
Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over Streaming
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Entertainment05.04.2024
Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Entertainment21.03.2024
HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment13.03.2024
Dit geeft de gemiddelde Nederlander uit aan streaming
Entertainment08.03.2024