Entertainment03.01.2023

Makers willen geld zien door advertenties op Netflix


Netflix heeft zich heel wat op de hals gehaald door advertenties te introduceren binnen het platform. Heel handig dat gebruikers hierdoor een goedkoper abonnement hebben, maar als Netflix dacht dat het de inkomsten van de advertenties geheel in eigen zak kon steken, dan heeft het het mis. Tenminste, dat is wat verschillende Hollywood-talentenbureaus menen. Zij willen geld zien van de streamingdienst.

United Talent Agency

Financial Times schrijft dat United Talent Agency (UTA) meent dat het creatieve talent achter de Netflix-series ook geld zou moeten vangen voor de advertenties op de streamingdienst. Tot op heden doet Netflix dat niet: het steekt de inkomsten van de advertenties geheel in eigen zak, mede omdat het er speciaal een goedkoper abonnement voor heeft geïntroduceerd en dat extra geld toch op de een of andere manier moet worden terugverdiend.

Netflix werkt normaliter als volgt: als het een serie of film wil kopen, dan schaft het dat van tevoren aan. Het creatieve talent wordt voordat de productie op Netflix komt te staan volledig betaald en daarmee is de kous af. Een zogeheten ‘back end’-betaling zit er dus niet bij, waarbij talent een beetje meedeelt in de winst die wordt behaald met de advertenties in en rond de content. Het gaat bij ‘creatief talent’ overigens om de breedste zin van het woord: acteurs en regisseurs, maar ook schrijvers en showrunners en soms zelfs meer, zoals creative directors.

Nieuwe contractbesprekingen

De United Talent Agency meent dat Netflix de regels heeft veranderd door met reclame te komen en dat dat betekent dat de contracten moeten worden herzien. De kans is klein dat Netflix dat ook uit zichzelf wil doen. Niet alleen omdat het haar geld kost, maar ook omdat het haar transparantie kost. Waarschijnlijk moet het dan veel transparanter worden over hoe vaak een bepaalde film of serie wordt bekeken. Iets waar Netflix altijd ontzettend vaag over is.

Tegelijkertijd gaat ook het gerucht dat die advertenties helemaal niet zo succesvol zijn. Netflix belooft een adverteerder natuurlijk bepaalde exposure: x aantal mensen zullen het zien. Maar als dat niet helemaal klopt omdat de advertentie in een minder populaire serie voorbij komt, dan zal Netflix de adverteerder moeten compenseren. Dat schijnt al diverse malen te zijn gebeurd.

Meer succes, meer geld?

Dat werkt echter ook andersom: doet een serie het heel goed, dan zien heel veel mensen de advertentie. En ja, als het gaat om een serie die het goed doet, dan zou het creatieve talent daar ook een graantje van mogen meepikken, meent het talentenbureau uit Hollywood. Die ‘back end’-betalingen zijn heel normaal in Hollywood, dus het idee komt niet helemaal uit de lucht vallen.

Toch komt het waarschijnlijk wel rauw op het dak van Netflix, dat sinds vorig jaar toch wel wat meer worstelt met het behouden van abonnees en met de streamingstrijd die nu gaande is. Er is nog geen reactie van Netflix gekomen.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Netflix

The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5

Netflix trekt de stekker uit de serie van The Witcher. Opvallend, want er komt nog even een nieuwe acteur als Geralt. Heel even dus.

Entertainment18.04.2024

The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5

Toss a coin to... straks niemand meer
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

Netflix komt met een extra uitgebreide versie van Dead Cells. Alsof de game niet al genoeg tijd opslokte. Maar met plezier hoor.

Gaming11.04.2024

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024

We zeggen het maar meteen: Ripley is briljant. Misschien niet zo slim voor de opbouw van een review, maar als je iets van dit artikel meeneemt, dan moet dat het zijn. Ripley werd al een tijdje op Netflix gehyped, maar nu...

Entertainment05.04.2024

Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024

Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los

Spiritfarer: je kunt door deze titel en de kop van dit artikel denken dat het gaat om een medewerker van een crematorium, maar dat ben je niet. Wel ben je iets wat daarop lijkt. In deze bijzondere game neem je namelijk d...

Gaming03.04.2024

Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los

Maar je móet.
Bodkin belooft een betere Only Murders in the Building te worden

Only Murders in the Building is een enorm charmante serie, maar misschien is die wel iets te charmant. De Disney+-serie (die stiekem van Hulu is) vertelt een verhaal over drie mensen die in hetzelfde gebouw wonen en een...

Entertainment02.04.2024

Bodkin belooft een betere Only Murders in the Building te worden

Netflix Games-review: Into the Dead 2: Unleashed is fijn

Er is iets poëtisch aan het neerknallen van zombies. Het voelt goed, het voelt niet slecht. Het lijkt soms de noodzaak te zijn. Bijvoorbeeld in de Netflix-game Into the Dead 2: Unleashed. Het is ouderwets knallen en dat...

Gaming27.03.2024

Netflix Games-review: Into the Dead 2: Unleashed is fijn

​Netflix weekend-kijktip: 3 Body Problem komt heel dichtbij

Het is lang gehyped en nu staat het op Netflix: 3 Body Problem, een serie gebaseerd op de roman van Liu Cixin: de zeer succesvolle roman van deze Chinese schrijver. Dat is echter niet de enige reden waarom er zo naar wer...

Entertainment22.03.2024

​Netflix weekend-kijktip: 3 Body Problem komt heel dichtbij

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

Ze is een vergeten actrice die er een nogal heftige levensstijl op nahoudt: Marissa Marcel (gespeeld door Manon Gage) en jij moet natuurlijk volledig in het leven van deze gevallen ster duiken, want er is wat mysterie om...

Gaming20.03.2024

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Verder lezen over Streaming

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen

Helaas, Netflix heeft een trend gezet in de wereld van streaming waar we niet zo op zitten te wachten: de strijd tegen accounts delen is er eentje die Netflix van zijn kijkers heeft gewonnen en waarmee het andere streami...

Entertainment05.04.2024

Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Het gonst van de geruchten over de uitzendrechten van de Formule 1: er wordt gezegd dat die eer straks aan Ziggo is, maar dat is nog niet definitief. Wel is er een kleine verhuizing: de Formule 1-uitzendingen zijn straks...

Entertainment02.04.2024

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft

HBO Max wordt vanaf 17 juni samengevoegd met Discovery+. Dat is elders al gebeurd, maar onder andere in Nederland nog niet. In andere landen heet het ook Max, maar dat schijnt door onze eigen Omroep Max niet te kunnen....

Entertainment21.03.2024

HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

Terwijl mensen inmiddels steeds vaker afhaken van Spotify omdat het zijn belofte op Hi-Fi maar niet waarmaakt, zien we dat Spotify wel met allerlei andere zaken blijft komen. Denk aan een medium om je levensvragen te bea...

Online13.03.2024

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

​Dit geeft de gemiddelde Nederlander uit aan streaming

We houden van streamingdiensten en vraag de gemiddelde Nederlander of die een abonnement heeft op zo’n dienst en de kans is groot dat het antwoord ‘ja’ is. Maar hoeveel hebben we per maand over voor dat kunnen beki...

Entertainment13.03.2024

​Dit geeft de gemiddelde Nederlander uit aan streaming

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Frankrijk kondigde eind vorig jaar een nieuwe belasting aan, waarop Spotify meteen besloot zijn support voor verschillende muziekfestivals in te trekken. Maar nu merken de gebruikers van Spotify direct hoe vervelend die...

Entertainment08.03.2024

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Hoeveel is nog onbekend