Over een paar weken is Netflix alweer 7 jaar in Nederland te zien. Een jaar later werd Netflix ook in België gelanceerd. Vandaag is de video on demand-zender niet meer weg te denken. Harde cijfers zijn er niet maar gevoelsmatig kijkt het overgrote deel van Nederland en Vlaanderen (met hetzelfde aanbod) bijna dagelijks naar de betaalzender. We ‘Netflixen’ wat af. Netflix is ook de zender die ons heeft geleerd te bingen aka bingewatchen. Dat bingen betekent zoveel als een complete serie op Netflix in een ruk afkijken. Of dat dan echt altijd gebeurt weten we niet. Binnenkort verschijnt Undercover 2, de eerste nieuwe serie die je juist niet kunt bingen.
Bingewatchen en comakijken
Dat bingewatchen is een zusje van bingedrinken aka comazuipen. Of het dus ook logisch is dat bingewatchen nu ook wel eens comakijken wordt genoemd is een ander verhaal. Hoeveel mensen bingen, welke series het meest op deze manier zijn bekeken, het zou boeiend zijn om te weten. Netflix weet veel, eigenlijk heel veel, of zullen we zeggen alles over ons kijkgedrag. Of dat onder de noemer privacy valt, nobody cares. Maar een ding is zeker, Netflix heeft een ongekende hoeveelheid data over de Nederlandse bevolking. Weet wanneer we kijken, hoelang we kijken, waar we naar kijken en meer.
Netflix droom voor marketeers
Televisiemakers halen hun neus op voor Netflix. Kijkcijfers worden dan ook zonder gegevens over Netflix (en al die andere betaalzenders) gepubliceerd. Maar zou het niet boeiend zijn om weten bij welke programma’s we afhaken en afstemmen op de Flix? Het moet een droom zijn voor marketeers om hierin te duiken.
De zender heeft altijd krampachtig gedaan over zaken als best- en meest bekeken. Tegenwoordig krijgen we meer info en hebben we een top 10. Maar dat kan net zo goed een vehicle zijn om series te pushen. Als nieuwe serie op plek 3 staat zal deze sneller beter worden bekeken als dat de serie buiten dit lijstje valt.
De ‘slimme’ marketeers van Netflix
En dan komen we bij de marketeers van Netflix. Zij die hun droom kunnen waarmaken. De beschikbare data moet geweldig zijn. En wat een uitdaging. Gaan we generiek mailen om de Netflixers blij te maken met nieuws en informatie, of gaan we ze 1:1 helpen om bij dat enorme aanbod op basis van hun kijkgedrag ze te voorzien van gouden tips. Zoals: als je The Killing hebt bekeken dan móet je ook The Bridge gaan zien. Je kunt hier als streamingdienst echt iets toevoegen.
Tot zover de slimme marketeers. Maar spijtig genoeg werken die niet bij Netflix. Nope, bij Netflix werken op dit moment waarschijnlijk alleen marketeers die het bij Booking het niet hebben gered. Als je daar een hotel hebt geboekt in Ameland, krijg je weken lang advertenties te zien over hotels in .. inderdaad Ameland. We gaan het niet uitleggen. Met die filosofie gaan deze marketeers vrolijk los op jouw persoonlijke data. En dat resulteert is een bonte verzameling van een aantal niets toevoegende en stupide emails die je oproepen te kijken naar wat je aan het kijken bent, of al bekeken series opnieuw te gaan kijken, naar series te gaan kijken die je juist niet meer wil zien en meer. Met stomme verbazing kijk je ernaar en schud je je hoofd.