Je kunt nu direct op Spotify concertkaartjes kopen

Je kunt nu direct op Spotify concertkaartjes kopen

Vorig artikel Volgend artikel

Spotify biedt straks direct concertkaartjes aan. Zo kun je niet langer alleen meldingen krijgen dat je favoriete artiest bij je in de buurt speelt: je kunt er ook meteen een ticket voor bestellen. De vraag is natuurlijk, gaat dit de ellende die Ticketmaster soms kan zijn besparen?

Spotify Tickets

Concertkaartje kopen

Een concertkaartje kopen is een van de meest stressvolle internetactiviteiten op de wereld. Vrijdagochtend, je ziet om 10:00 uur klaar om kaartjes te kopen voor dat concert, en dat begint de ellende. Je staat in het Ticketmasterscherm, maar wanneer je laptop naar 10:00 uur floept, verandert het scherm helemaal niet. Dan toch maar refreshen, maar voor je het weet sta je ergens achteraan in de wachtrij. Vervolgens begint het grote wachten, waarbij je moet hopen dat je internet niet wegvalt of je niet per ongeluk herlaadt. Misschien kan het wel, maar je weet het maar nooit.

Een concertkaartje kopen gaat gepaard met veel onzekerheden (en soms een grote fout, zoals laatst bij Bruce Springsteen). Daarom is het misschien wel de oplossing dat Spotify nu ook concertkaarten gaat verkopen. Je koopt ze wel direct bij de streamer, maar dat gebeurt helaas op dit moment niet in de Spotify-app zelf. Het is een speciale site gestart (tickets.spotify.com) waar je terechtkunt voor je toegang tot concerten.

Derde partijen

Je vindt er nu concerten van een aantal artiesten, waaronder TOKiMONSTA, Crows en Annie DiRusso. Ook gaat het alleen om concerten in de Verenigde Staten. Het is niet zo dat Spotify zelf tickets heeft en verkoopt, het maakt alsnog gebruik van derde partijen. Dat betekent gelukkig niet dat het per se altijd Ticketmaster is, die derde partij. Het kan ook de artiest zelf zijn, de poptempel waar hij speelt of een fanclub. Het gaat bovendien om tickets in de voorverkoop, wat betekent dat er waarschijnlijk maar een kleine voorraad is. Een voorraad die Spotify ook niet van plan is zelf bij te houden.

Het is opvallend dat Spotify hier nu mee komt, zeker omdat het een nog ietwat kale website is. Dat maakt het namelijk nog meer aannemelijk dat het als een kat in het nauw is nu het grote Ticketmaster een samenwerking is gestart met TikTok om direct via die weg concertkaarten te kopen. Aan de andere kant is het Spotify niet vreemd om zich in nieuwe werelden te storten. Nu het muziekstreaming heeft ‘uitgespeeld’, is het al jaren succesvol bezig met podcasts, waar straks ook luisterboeken bijkomen.

Tickets kopen op Spotify

Het was al eerder mogelijk om concertkaarten te kopen via Spotify, maar dit was een heel indirecte manier: je werd dan alsnog naar Eventbrite, See of Ticketmaster doorgesluist. Dit gebeurt in het nieuwe Live Events-gedeelte binnen de app. De directere manier die het nu heeft gevonden, heeft wel als nadeel dat Spotify ten eerste niet zelf de prijzen voor de kaartjes bepaalt en ten tweede er nog servicekosten bovenop komen. De vraag is: komen die servicekosten bovenop de servicekosten die zo’n derde partij al rekent (en die al vrij hoog zijn)?

Hoewel het dus een heel toffe toevoeging is, zitten er nog veel haken en ogen aan. Vooral dat het niet direct in de Spotify-app kan, maakt het wat omslachtig. Ook lijkt Spotify op dit moment wel heel Amerika-gericht en zullen wij het dus toch nog even moeten doen met de gekke wachtrijen en refresh-onzekerheid van Ticketmaster.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...