Entertainment09.02.2020

​Dit moet Wie is de Mol anders gaan doen


We zitten allemaal nog volop in de tunnelvisies en kansen-spreiden-modus, want het 20e seizoen van Wie is de Mol is in volle gang. Echter blijkt in dit seizoen wederom dat het een programma is dat wat meer met zijn tijd zou moeten meegaan. Dit zijn drie verbeteringen die Wie is de Mol goed kan gebruiken.

Een link met het land

In het jazzy intro van dit seizoen zien we dat de kandidaten in China zijn. En vooruit: deze week met de Tai Chi-waaieropdracht met schrijven waren we duidelijk in China. Maar, over het algemeen zijn heel veel opdrachten ook prima uit te voeren in Nederland. Vaak mist de link met China. Bootje varen kan ook in Giethoorn, het operatheater had ook het Zaantheater kunnen zijn en een parkeerplaats met auto’s heb je ook in de Efteling.

Wat ons betreft mag de productie van Wie is de Mol meer haar best doen om te zorgen dat we niet alleen in een paar beelden die voorbij flitsen zien dat de kandidaten zich in China bevinden. Laat onze kandidaten op een gong slaan in een tempel, laat ze iets Chinees koken en vooral: vertel ons meer over de achterliggende gedachte.

Het begin van dit seizoen gaf ons veel hoop dat er ditmaal veel meer een link met het land zou worden gezocht. Met indrukwekkende drommen kinderen die allemaal hetzelfde deden en de inspirerende woorden van Lao Tse zaten wij er helemaal klaar voor, maar vervolgens was niet elke opdracht doordrongen van de Chinese cultuur. Er wordt zeker wat gedaan om die link wel te zoeken, maar dat mag best ietsje meer zijn.

Opdrachten die ook iets bijdragen

De opdrachten, die wel iets beter uitgelegd mogen worden aan het publiek, zijn eigenlijk zelden echt van belang. Leuk dat er in Zuid-Amerika bij allemaal mensen naar binnen gestormd moest worden voor kledingstukken in bepaalde kleuren en heel grappig dat Chinezen bij de arm werden gegrepen om hun telefoon af te staan in dit seizoen, maar wat hebben de mensen in het gastland uiteindelijk aan de komst van de kandidaten? Erg leuk dat de kandidaten Super Mario World (niet Bros, World) mochten spelen, maar dit voegt niets toe aan de gemeenschap.

Waarom krijgen onze helden niet de opdracht om zo spoedig mogelijk bamboebomen te plaatsen voor het lokale dier, de panda? Of moeten ze in een volgende aflevering Engelse les geven aan Chinese kinderen? Hiermee betrek je de gemeenschap op een positieve manier én is het niet slechts een loze opdracht die uiteindelijk niemand echt iets kan schelen. Immers doet niemand mee aan dit spelprogramma voor het geld. Hoe tof is het als er echt mensen of dieren zijn die er iets aan hebben dat je je best doet? Het spel wordt dan een stuk spannender, omdat er veel meer vanaf hangt dan slechts een paar honderd euro in een pot die waarschijnlijk aan je neus voorbij gaat.

Een app die meer biedt

De app van Wie is de Mol is er vooral voor mensen die poules willen starten en hun punten op kandidaten willen inzetten. Het zou echter veel interessanter worden als er in de app bijvoorbeeld elke week een kandidaat werd voorgesteld in de weken voor het programma. Mogelijk kan hier komen te staan welke link de kandidaten met elkaar hebben, maar ook als simpel naslagwerk van wat Claes eigenlijk als beroep heeft of wat de geboortedatum van Leonie is, zou de app een veel grotere functie kunnen hebben dan slechts een vehikel om punten in te zetten.

Ook hier kan wat meer worden verteld over het land en de gebruiken en er kunnen zelfs nog wat hints voor echte Molloten worden geplaatst. Als je in de app ook nog de aflevering zou kunnen terugkijken, dan zou hij pas echt meerwaarde bieden. Waarschijnlijk heeft de NPO hier tot op heden nog niet voor gekozen om te zorgen dat mensen met een smartphone en de wetenschap hoe apps te gebruiken voorrang te bieden, maar inmiddels zijn er zo veel mensen die tech savvy genoeg zijn om dat wél te begrijpen, dat ook de app van Wie is de Mol best een tandje uitgebreider mag.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd