E-mail12.11.2010

Google blijft (email)marketeers uitdagen


google-blijft-email-marketeers-uitdagen.jpg
google-blijft-email-marketeers-uitdagen.jpg

Google blijft marketeers continue uitdagen. Niet alleen op SEO en SEA gebied (zie artikel “Google; WTF ben je aan het doen?” door Jeffrey Bleijendaal), maar ook email marketeers worden op de proef gesteld. Eind augustus 2010 introduceerde Google de Priority Inbox voor Gmail. Deze functionaliteit kan gezien worden als een omgekeerde spamfilter. Het systeem is zelflerend en voorspelt welke berichten belangrijk zijn voor de ontvanger en op basis hiervan wordt prioriteit bepaald. En daarmee uiteindelijk de positie in de inbox.

-966.jpg
-966.jpg

Gmail houdt rekening met een aantal signalen om te voorspellen welke van de inkomende berichten belangrijk zijn, zoals:

  1. Naar wie de email is verstuurd (Als je veel e-mail naar Bob stuurt, zijn berichten van Bob waarschijnlijk belangrijk.)
  2. Welke berichten worden geopend (Berichten die je opent, zijn waarschijnlijk belangrijker dan degene die je overslaat.)
  3. Welke sleutelwoorden de belangstelling van de ontvanger opwekken (Als je berichten over voetbal altijd leest, is een nieuw bericht dat dezelfde voetbalwoorden bevat waarschijnlijk belangrijk.)
  4. Welke berichten worden beantwoord (Als je berichten van je moeder altijd beantwoordt, zijn berichten van haar waarschijnlijk belangrijk.)
  5. Het recente gebruik van sterren, archiveren en verwijderen door de ontvanger (Berichten die je een ster geeft zijn waarschijnlijk belangrijker dan berichten die je archiveert zonder ze te openen.)

(bron: Google)

Hoewel de impact vooralsnog niet groot lijkt, is het zaak voor email marketeers goed voorbereid te zijn. Ons onderzoek heeft uitgewezen dat de openratio onder Gmail gebruikers na de introductie van de Priority Inbox in sommige gevallen is gedaald. Het verschil is nog beperkt, maar met elk zelflerend systeem: eenmaal in de dalende lijn is het steeds moeilijker het tij te keren. Daarom is het belangrijk uw eigen openratio’s onder Gmail gebruikers te controleren en zo nodig actie te ondernemen. Hieronder enkele tips, op basis van de eerste vier bovenstaande signalen om u te helpen actie te ondernemen: 

  1. Schrijf uit naam van een emailadres waar ook andere communicatie op plaatsvindt tussen jou en de ontvanger. Denk hierbij aan klantenservice@etc.com; reserveringen@etc.com of gebruik de emailadressen van de accountmanagers waar uw relatie direct contact mee heeft. Op deze adressen vindt ook overige dialoog tussen u en uw ontvanger plaats. Hiermee zal uw ‘reputatie’ als verzender binnen de Gmail Inbox stijgen;
  2. Schrijf pakkende subjectlines die uitnodigen tot openen van de nieuwsbrief, zorg voor een herkenbare afzender en maak gebruik van de snippet die getoond wordt binnen Gmail; een veel vergeten communicatiemogelijkheid. Dit zijn de eerste regels tekst die binnen uw nieuwsbrief worden getoond en biedt u een extra mogelijkheid tot communicatie met de ontvanger. Trek ze daar al over de streep;
  3. Wees relevant, wees persoonlijk, leer de interesses van de ontvanger kennen door goed opgestelde aanmeldprocedures. Hou regelmatig enquêtes. Analyseer klikgedrag. Zorg dat ontvangers deze gegevens gemakkelijk kunnen inzien en eventueel wijzigen. Allerbelangrijkst: gebruik deze informatie. Relevantie is niet alleen meer een essentieel element voor het succes van uw campagne, maar kan dus ook van invloed zijn op de positie van uw nieuwsbrief binnen de Gmail inbox. Gmail ‘leest’ alle mail en weet goed welke interesses de ontvanger heeft. Zorg dat u weet wat er leeft bij uw klant en bericht de ontvanger daar gericht over;
  4. Voor email marketeers ligt hier een aardige uitdaging, want de meeste nieuwsbrieven worden verstuurd met de gedachte dat een directe reply niet nodig is. Sterker nog, er zijn nog altijd bedrijven die hun email communicatie voeren met een afzender die liever geen mail ontvangt: no-reply@etc.nl. Vanuit mijn optiek sowieso onwenselijk om op die manier de dialoog direct de nek om te draaien: de ‘don’t call us we call you’ mentaliteit in een digitaal jasje. Maar hiermee stelt Google de marketeers wel op de proef: eenrichtingsverkeer heeft dus wel degelijk ook invloed op je ‘positie’ in de Gmail inbox. Dus wees niet bang om directe reply’s te ontvangen, plaats een filter op je inbox om deze reply’s te scheiden van de rest. En allerbelangrijkst: neem de tijd om de mails te beantwoorden.

Conclusie: wees voorbereid op verandering. Email systemen veranderen, ook door de toename in emailverkeer. De positie in de mailbox wordt steeds belangrijker. Neem bovenstaand advies in overweging. Het meest simpele wat u kunt doen, is gewoon vragen aan uw Gmail-gebruikende ontvangers, of ze de mail als prioriteit willen bestempelen. Hier kan zelfs het machtige Google niets tegen in brengen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Gmail

Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online

Het coronavirus heeft ons veel narigheid gebracht, maar ook de prettige bijkomstigheid dat je wat meer kunt thuiswerken. Voel je je een beetje ziek, dan hoef je je niet meteen ziek te melden, want je kunt gewoon thuiswer...

Online03.04.2024

Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen

Google gaat Google-accounts verwijderen. Het gaat om accounts die al meer dan twee jaar niet zijn gebruikt. Daarmee wordt bedoeld: er is al meer dan twee jaar geen inlog op geweest en niet iets mee gegoogeld of een video...

Online28.11.2023

​Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aant...

Online06.09.2023

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuit
​Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt

Gmail krijgt een nieuwe functie, namelijk een verificatie voor wanneer je e-mail wil doorsturen. Voor de duidelijkheid: het gaat hier om email uit een bepaalde inbox automatisch laten doorsturen naar een andere box. Dus...

E-mail24.08.2023

​Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt

10 tips en tricks voor Gmail

Gmail heeft voor velen geen geheimen, denken ze. Deze app en browsertoepassing is veelgebruikt, maar er zijn ook heel veel handige foefjes waarmee het Gmail-leven nog beter wordt. We noemen er tien. 1. Snooze meldingen...

Online28.04.2023

10 tips en tricks voor Gmail

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​5 tips om Gmail nog handiger te gebruiken

We hebben het als het om communicatie gaat vaak vooral over WhatsApp, Snapchat en andere social media, maar nog steeds maken we dagelijks ook nog heel veel gebruik van Gmail. Voor nieuwsbrieven van webshops, voor werkopd...

Online31.07.2022

​5 tips om Gmail nog handiger te gebruiken

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd