Cybercrime07.05.2014

Symantec start nieuw intitiatief tegen hackers


symantec-start-nieuw-intitiatief-tegen-h.jpg
symantec-start-nieuw-intitiatief-tegen-h.jpg

Cyberhacking lijkt na een kleine terugval weer helemaal terug te zijn. Uit het voorgaande artikel over datalekken is al gebleken dat afgelopen jaar dit aantal fors is toegenomen. Hackers gaan niet meer voor de kleine buit, maar worden steeds slimmer en geduldiger in hun aanvallen.

Waar we eerder deze week al zagen dat anti-virus pioneer John McAfee zijn zinnen zet op een private messaging app, zien we nu dat concurrent Symantec langzaam stappen terug neemt in de productie van antivirus software.

Antivirus is dood
Volgens Senior Vice President, Brian Dye, is Antivirus dood. De topman van Symantec beweert dat de insteek om hackers buiten te houden vandaag de dag niet meer opgaat, omdat ze toch wel binnenkomen. Met dit gegeven verschuift de focus naar het beperken van de schade na een inbraak. Ook andere Antivirus providers spelen hierop in. Het minder bekende Juniper Networks werkt met neppe data dat hackers afleidt. Een ander voorbeeld is het bedrijf FireEye dat netwerken scant op schadelijke codes op computers.

Symantec gaat mee in de stroom
Al deze kleinere spelers zijn innovatief in het bedenken van nieuwe oplossingen om cybercrime tegen te gaan. Symantec probeert nu als gigant mee te varen. Het bedrijf is bezig met de ontwikkeling van een eigen response team dat wordt ingezet wanneer bedrijven zijn gehacked. Het doel van Symantec is om binnen 6 maanden bedrijven te voorzien van bepaalde intelligence briefings waarbij klanten worden ingelicht over de nieuwste bedreigingen.

anti-virussoftware-1.jpg
anti-virussoftware-1.jpg

Bekend is dat het minder goed gaat met de antivirus gigant. Het bedrijf maakt wel winst, maar dit komt vooral door de kostenbesparende maatregelen die zijn doorgevoerd. De verkoop van antivirus software neemt fors af. Hierop zegt Brian Dye: “It’s one thing to sit there and get frustrated’, but it’s another thing to act on it, go get your act together and go play the game you should have been playing in the first place.”

Een lastig parket
Al met al zit Symantec in een lastige situatie. Momenteel is het nog steeds het geval dat 40% van alle bedrijfsinkomsten voortvloeien uit de antivirus software die verkocht wordt in de winkels. De meer gespecialiseerde cybersecurity diensten voor bedrijven zijn minder dan 20% van de totale inkomsten. Deze diensten zullen zoals het er nu voor staat nooit aan de consumenten verkocht kunnen worden.

Toch gaat Symantec mee in de verschuiving van bescherming naar detecteren. Hierbij zal Symantec vergeleken met de concurrentie een flinke inhaalslag moeten gaan maken.