Cybercrime08.04.2014

Tijdperk van mega-datalekken, Cyberaanvallen fors toegenomen in 2013


Uit het Internet Security Threat Report van Symantec is naar voren gekomen dat eind 2013 de meeste schadelijke cyberaanvallen hebben plaatsgevonden. Opvallend is dat criminelen steeds meer geduld hebben bij het plegen van grote aanvallen. Alles wordt tot in de puntjes voorbereid om uiteindelijk grote bedragen in één overval buit te maken.

2013-jaar-van-datalekken.jpg
2013-jaar-van-datalekken.jpg

Uit het rapport blijkt verder dat cybercriminelen steeds vaker gebruikmaken van netwerken in Nederland om cyberaanvallen te plegen. Afgelopen jaar is Nederland gestegen van plek 7 naar plek 4 op de ‘Threat source’ lijst. In de top tien is alleen Nederland samen met Rusland gestegen in 2013.

In 2013 is het aantal datalekken met 62% gestegen ten opzichte van 2012. Geconstateerd is dat er meer dan 552 miljoen online identiteiten zijn blootgesteld aan cybercriminelen. In Nederland verschillen de sectoren enorm. Als het gaat om spam, wordt de telecomindustrie veruit het meest getroffen met een aandeel van 77%, gevolgd door de financiële sector met 64%. Malware is het meest actief in de retail sector.

Cyberaanvallen brengen veel geld op en zullen daarom blijven plaatsvinden. Voor bedrijven is het van belang om hier verweer tegen te bieden en te zorgen voor een stevige beveiliging. Gerichte aanvallen zijn met maar liefst 91% gestegen ten opzichte van 2012. Ook duren aanvallen steeds langer. 

Symantec heeft 3 tips waarmee je je kan wapenen tegen cyberaanvallen als consument.

1. Wees slim op het gebied van beveiliging. Kies bijvoorbeeld een sterk wachtwoord en update regelmatig de nieuwste beveiligingssoftware.
2. Controleer bank- en creditcardafschriften en wees voorzichtig met het reageren op ongevraagde e-mails.
3. Weet met wie je werkt. Zorg dat je op de hoogte bent van retailers en online diensten die persoonlijke informatie opvragen.

© Fotolia

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.