Media03.11.2013

Het Telegraaf Concern en Hyves: onvermogen tot hervormingen


het-telegraaf-concern-en-hyves-onvermoge.jpg
het-telegraaf-concern-en-hyves-onvermoge.jpg

Op 15 augustus 2013 kondigt de grote baas van het Telegraaf Concern (TGM)Cees van Steijn – aan dat Hyves tot het einde van het jaar de tijd heeft om te bewijzen dat ze winst kunnen maken. Deze spierballen taal van een top manager zal zeker in goede aarde vallen bij banken en andere financiers, maar is in wezen niet meer dan een demasqué van de steeds uitgesproken ambities van de Telegraaf om het leiderschap van het Nederlandse internet te veroveren.

Door nu de bal bij het management van Hyves te leggen, verbloemt het concern een kardinale management fout: niet Hyves moest zijn bestaansrecht bewijzen, maar de rest van het concern had moeten aantonen dat ze in staat waren de kennis, de middelen, de mensen die werkelijk verstand hadden van de wetten van het Internet ook daadwerkelijk te gaan toepassen. Dit was de mogelijkheid om het bestaande print-denken van het in basis nog steeds print-concern, in hun eigen producten, markten en productiewijze fundamenteel te moderniseren. 

Dat gaat verder dan het gezamenlijk met Hyves organiseren van een WK poule of het samen met Hyves uitvoeren van een verkiezing van de ‘baby van het jaar’. Dat gaat over zelfreflectie op de eigen organisatie en product/markt-combinaties van het oude portfolio. Dat gaat over het uitstijgen boven het concept van “kannibalisatie”. En dat heeft het management van TMG nagelaten te doen. De aankoop van Hyves was dus geen miskoop, maar mismanagement bij de zo voor de hand liggende integratie. Hyves had De Telegraaf wat kunnen leren en niet andersom. Maar dan moeten de “oude” medewerkers van De Telegraaf wel bereid zijn te leren en een keer iets van iemand anders aan te nemen.

dtf-koopt-hyves.jpg
dtf-koopt-hyves.jpg

Laten we nog eens kijken naar wat het Telegraaf concern bij de overname van Hyves daar zelf aan verwachtingen over uitsprak:
“Met de toevoeging van Hyves aan het portfolio doet TMG een grote stap naar marktleiderschap op de internetmarkt in Nederland, aangezien Hyves en TMG daar een gecombineerd netto maandbereik realiseren van ruim 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder” en “Consumenten kunnen door deze overname relevante proposities verwachten, waarbij de verschillende platformen die TMG in print, online en op de radio kan bieden, met elkaar worden gecombineerd. In de afgelopen jaren is al op verschillende fronten samenwerking geweest tussen titels van TMG en Hyves.”

Eigenlijk zat in deze uitspraken al het mislukken verpakt. Denken in marktaandeel vergroting én denken dat je een concern gereed maakt voor de nieuwe tijd door oude producten wat te laten samen doen met nieuwe internet bedrijven. Dat laatste is namelijk het issue helemaal niet. Waar het om gaat is dat alle concerns die groot zijn geworden in het print-tijdperk zich zelf moeten dwingen fundamenteel na te denken over hun product/marktcombinaties, hun commercie, hun redacties, hun productiewijzen, hun tarieven. De mensen van Hyves hadden het concern daar met hun voor print-mensen frisse blik bij kunnen helpen, en die hulp zou door het concernmanagement moeten zijn afgedwongen. Dat is niet gebeurd.

Het feit dat in 2010 Hyves nog het grootste sociale netwerk van Nederland exploiteerde was niet zo relevant; immers iedereen in het internet wereldje zag dat zij het tegen het geweld van Facebook niet zomaar zouden redden. Maar de kennis, de mensen, de ontwikkelaars, en natuurlijk eindeloze variaties op het thema van sociale netwerken was bij Hyves natuurlijk wel aanwezig. Zie mijn artikel daarover die ik vlak na de overname van Hyves door de Telegraaf op Dutchcowboys heb geschreven.

Dat dat allemaal voor dit soort concerns een heel moeilijk proces is, is op zich zeer begrijpelijk, maar de tijd dringt (voor ieder print-concern) en er moet echt iets fundamenteels gebeuren. Anders zakt ook zo’n groot en trots concern als de Telegraaf door zijn hoeven, vanwege de enorme kosten van hun inefficiënte en inflexibele, niet in het internet-tijdperk passende, automatisering (ik schat in dat dat het grootste probleem is van dit soort bedrijven!), en de kosten van drukken en distribueren van een algemene landelijke krant, die bij iedere opzegging van een printlezer, per overgebleven lezer alleen maar duurder wordt.

telegraaf19501.jpg
telegraaf19501.jpg

Ik vrees echter dat de pikorde in het bedrijf er voor zorgt dat de positie van het Dagblad niet ter discussie staat; de beste mensen daar willen er gaan werken; de hoofdredactie zal nog een grote en onterechte hoofdrol spelen bij veranderingen (want in het nieuwe tijdperk is de rol van een hoofdredacteur natuurlijk uiterst beperkt) en CAO’s die – als je de moeite neemt ze te lezen- denken dat we nog in de negentiende eeuw leven met met niet één maar vijf stokers op een online trein.

Maar ook de commercie met de rol van de media bureau’s, de mismatch tussen list-price en marktprijzen, de lunches waar adverteerders worden “verkocht/geplaatst” niet op basis van efficiëntie in de media, maar op basis van de hoogte van de bonus voor de tussenhandelaren. De verstokte oude methode van vertegenwoordigers die hun rondje van bekende relaties plichtmatig aflopen. Dat alles komt tot een einde en het mooie van de grootte van het Telegraaf concern is dat zij die oude praktijken kan afschaffen. Maar daar is durf voor nodig, en als je aan de beurs bent genoteerd, zijn de controllers in huis heel machtig en die kijken naar de korte termijn van de rendementen en waarschuwen voor kannibalisatie; dus die gaan de gezonde toekomst van het concern niet helpen.

tariefkaart-telegraaf.jpg
tariefkaart-telegraaf.jpg

De core-business van De Telegraaf is niet het dagblad. Dat is slechts een verpakking. En die verpakking is nu voor een snel dalende en qua verwachtingen snel veranderende markt (let op ik denk zeker niet dat gedrukte kranten verdwijnen, het zal een niche worden, zowel wat betreft inhoud als gebruik). Nee de core business is het ZELF kunnen genereren van nuttige en unieke inhoud voor een groot aantal onderwerpen en wisselende doelgroepen. Daarmee kan je op het internet autoriteit opbouwen; dat gebeurd meestal via blogs (gewoon WordPress gebruiken, mijnheer de Telegraaf, al was het alleen maar voor de kosten!) rond een aantal bloggers die ALLES van dat specifieke onderwerp weten. Die redacteuren zorgen zelf voor het vinden en voeden van hun doelgroepen/volgers. Daar voegt een hoofdredactie niets aan toe. Als ze dat lukt is commercieel de vraag welke adverteerder op dat unieke nieuws wil meeliften naar zijn doelgroep en wat ze daar voor over hebben. Sommige informatie zal zo uniek en waardevol zijn voor een kapitaal krachtige (vaak kleine groep) dat je die info prima achter een pay-wall kan hebben. Het gaat hier niet om de grootte van je marktaandeel maar om de match tussen het vermogen unieke content te genereren en het vinden van de daarbij behorend groepje. Bloggers zijn daar over het algemeen goed in. En daar hoort ook een hoge commerciële waarde bij.

En als je zo als concern – laten we eens zeggen – een vijfhonderd-tal fanatieke, zelfstandig werkende redacteuren, in kleine zelfstandig werkende teams, aan onderwerpen laat werken, kan je altijd nog bekijken of met dat unieke materiaal, aangevuld met “bladvulling” nog andere prachtige producten kunt maken: een krant, een huis-aan-huis-blad, een tijdschrift, on-gesegmenteerde internet diensten en APPs voor de tablets en de telefoons. En al de gebruikers laat je vrolijk met elkaar en met de blogger communiceren; mensen bij Hyves kunnen kunnen uitleggen hoe dat moet.

hyves-wordt-games.jpg
hyves-wordt-games.jpg

Dan draai je het business-model echt om en komt er licht aan het einde van de anders o zo donkere tunnel van de traditionele uitgeefconcerns. Dus niet te mededeling dat Hyves stopt met zijn zo glorieuze sociale netwerk in Nederland is het grote nieuws, want dat was al lang te voorzien. Maar het feit dat de gekozen toekomst van Hyves, een online social game-channel is, en dat De Telegraaf dus nu definitief afstand neemt van de enige en beste Nederlandse reddingsboei die zij hadden. Het zou het verschil gemaakt hebben, en de managers, redacteuren, marketingmanagers bij De Telegraaf hebben dat niet willen begrijpen.

Arme medewerkers van Hyves, jullie hadden beter verdiend.

(Dick Ahles is oud-directeur van Dagblad BN/DeStem en oud-directeur van De Gouden Gids)

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Hyves

​Tijdmachine: Hyves was Neerlands trots op social mediagebied

Social media, we leven er al zo lang mee dat we bijna zouden vergeten hoe het leven zonder was. Nou ja, tot je het Hyves-profiel van Premier Rutte voor je neus krijgt, dan besef je je weer: Oh ja, zo waren de begindagen...

Social Media23.10.2023

​Tijdmachine: Hyves was Neerlands trots op social mediagebied

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Nostalgie: Kun je je oude CU2-profiel nog teruglezen?

Social media hebben het compleet overgenomen, maar er was een tijd dat we onszelf op het internet uitten door profielen te maken op de voorlopers van sociale netwerksites, namelijk CU2, That’s Me, Sugababes/Superdudes...

Social Media22.02.2022

Nostalgie: Kun je je oude CU2-profiel nog teruglezen?

En Partyflock en Hyves?
Hyves is terug en heet nu Hyven.nl

De dansende banaan, de avatar van Jan Paparazzi, een old school interface en elkaar krabbelen: Hyves is terug. En alles is nog steeds hetzelfde, behalve de url: dat is nu Hyven.nl. Pure nostalgie Hyves is pure nostalgie...

Social Media01.05.2018

Hyves is terug en heet nu Hyven.nl

9 redenen waarom we Hyves missen

22 september was het 12 jaar geleden dat Hyves werd opgericht. Op 2 december 2013 werd de stekker uit Hyves getrokken en we missen Hyves natuurlijk allemaal ontzéttend. We zaten allemaal op Hyves. We krabbelden en tikt...

Social Media24.09.2016

9 redenen waarom we Hyves missen

Ode aan de “dansende banaan” – emoticon van Hyves

Op maandag 2 december verandert Hyves definitief in een games-platform. Dat betekent het einde van Hyves als sociaal netwerk, en daarmee het einde van een tjidperk. Na maandag is het gedaan met pimpen en krabbelen, en da...

Video29.11.2013

Ode aan de “dansende banaan” – emoticon van Hyves

Alleen vandaag kan je nog jouw Hyves content downloaden

Eind oktober werd bekend gemaakt dat Hyves zou gaan stoppen als sociaal netwerk en verder zou gaan als online gaming platform. Op de servers van Hyves stond echter nog meer dan 1 Petabyte aan content van gebruikers. Con...

Social Media29.11.2013

Alleen vandaag kan je nog jouw Hyves content downloaden

Generatie Y en Social Media [infographic]

David Ebersman, de financiële topman van Facebook, heeft in een gesprek over de kwartaalcijfers voor het eerst openlijk toegegeven dat jongeren minder interesse hebben in Facebook.Het aantal gebruikers is niet gedaald,...

Social Media02.11.2013

Generatie Y en Social Media [infographic]

Verder lezen over Telegraaf

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

De oprichting van *bliep is mogelijk gemaakt via het investeringsfonds van TMG, met als gevolg dat het dus eigendom werd van TMG. Maar na een succesvolle start willen ze verder groeien, de plannen sluiten echter niet aan...

Mobile02.01.2013

Bliep is per 1 januari een zelfstandig bedrijf

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

De Telegraaf lanceert als een van de eerste uitgevers een gratis applicatie voor Windows 8. De app draait op tablets, laptops en pc's. De app is afgestemd op de volledig nieuwe gebruikersinterface van Windows 8 die voor...

Technology27.10.2012

Uitgevers in Nederland en Belgie storten zich op Windows 8

Social Media case: De Telegraaf Boycot

Afgelopen vrijdag werd de Telegraaf frontaal aangevallen via het sociale medium Twitter.De krant had de vliegramp overlevende Ruben in het ziekenhuis aan de telefoon gehad, en vervolgens de inhoud van het gesprek gepubli...

Social Media18.05.2010

Social Media case: De Telegraaf Boycot

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Telegraaf Media Nederland heeft een zeer prestigieuze, internationale prijs gewonnen. De MarketingSherpa Email Award wordt 16 maart a.s. in Miami uitgereikt aan Edouard Leeuwenburg, Manager van Telegraaf E-mail Marketing...

E-mail26.02.2009

Telegraaf Media wint MarketingSherpa Email Award

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

2009 en Telegraaf Media Nederland riepen in de maand januari ondernemers en bedrijven op om plannen voor productintroducties en – innovaties in te zenden. De beste inzender gaat geholpen worden bij het lanceren van het...

Online14.02.2009

Meer dan 250 inzendingen Project 2009

Papieren krant op je mobiel

De Telegraaf komt vandaag met een bijzondere gratis applicatie voor op je mobiel, "de papieren krant". Nu heb ik papieren kranten op internet al nooit begrepen, laat staan een papieren krant op je mobieltje. Tweede wat i...

Mobile05.02.2009

Papieren krant op je mobiel

Project 2009 officieel van start

Het jaar 2009 is door de Europese Commissie uitgeroepen tot het jaar van Creativiteit en Innovatie. Bureau 2009 en Telegraaf Media Nederland hebben een diepgeworteld geloof dat creativiteit en innovatie onontbeerlijk zij...

Online09.01.2009

Project 2009 officieel van start

STIR komt met nieuwe cijfers oktober

De STIR besloot eerder deze maand de cijfers over de maand oktober terug uit de markt te halen. Dit o.a. naar aanleiding van alle commotie over de Telegraaf die met een toename van ruim 17% naar plaats nummer 3 is opgekl...

Online13.12.2008

STIR komt met nieuwe cijfers oktober