Column: Killzone 3 - Believe The Hype?

Vorig artikel Volgend artikel

Gistermiddag sprak ik een journalist die als een van de weinige mensen Killzone 3 al heeft gespeeld. Nu is de man in kwestie niet één van de hypes, maar toen ik zijn mening vroeg ging hij compleet los. Killzone 3 werd door hem betiteld als ‘de beste shooter die hij ooit speelde’.

Ontwikkelaar Guerrilla zou door Killzone 3 niet onder doen voor baanbrekende legendarische spelletjesmakers als Bungie, Blizzard en Infinity Ward. Dat zijn geen lullige uitspraken. Ook toen ik de productmanager van Killzone 3 sprak vlogen de superlatieven mij om de oren. De game zou groots, episch en vernieuwend zijn.

Column: Killzone 3 - Believe The Hype?

18192KZ3_preview_18

Dit kan twee dingen betekenen: of ik was slachtoffer van een sterk staaltje ‘hype building’, of Killzone 3 is echt zo goed. Eerlijk gezegd neig ik het laatste te geloven. Hoe dat komt? Enerzijds heeft dat te maken met het chauvinistische aspect. Het gaat hier immers over een game gemaakt door een Nederlandse ontwikkelaar. Noem een andere Hollandse ontwikkelaar die al twee keer een wereldwijd succes wist binnen te halen. Als Hollander mag je daar, nee, moet je daar trots op zijn. Anderzijds hebben Killzone 1 en 2 zich ook al bewezen op het gebied van gameplay, graphics en vernieuwing.

Van de vorige delen gingen wereldwijd meer dan zes miljoen exemplaren over de toonbank. Ook in Nederland verkochten de games als warme broodjes. Anderhalve maand na de release van Killzone 2 ontving Guerrilla de NVPI Golden Award. Dat betekent dat 40.000 exemplaren waren uitgeleverd aan de handel. Je hoeft niet in het bezit te zijn van een glazen bol om te kunnen voorspellen dat dit aantal verbroken gaat worden. Er staan nu immers veel meer PlayStation3-consoles in de markt dan in 2009.

Een interessante vraag is wat Killzone 3 gaat betekenen voor het PlayStation-platform en hoe lang de game relevant blijft. Sony heeft al aangekondigd dat zij periodiek downloadable content gaan uitgeven. De eerste dlc wordt snel na de release van de game verwacht. Killzone 3 verdwijnt dus niet een paar maanden na de release van de radar. Maar gaat de consument die nog geen PlayStation3 heeft er één aanschaffen door de release van de nieuwe Killzone? Ik ben daar altijd heel sceptisch in, maar als we uitgevers mogen geloven (en waarom zouden we dat niet doen) zorgt iedere exclusieve triple-a-release ervoor dat de installed base van een console stijgt. Jammer genoeg houden zij wel de lippen stijf op elkaar als het gaat om precieze cijfers. Aan het einde van het afgelopen jaar meldde Sony Computer Entertainment wel vol trots dat er meer dan een miljoen PlayStation3’s in de Benelux-huis- en slaapkamers staan. Gezien de uitstraling en de mogelijkheden (Blu-ray) van de PS3 mag je stellen dat de console de mainstream-status al heeft bereikt. Komen daar door de release van Killzone 3 nog meer newbies bij? Ik hoop het voor Sony, Guerrilla en de industrie. Nieuwe aanwas zorgt voor een grote acceptatie van games en dat is iets waar iedereen baat bij heeft.

s33019_ps3_33

Maar Killzone 3 was niet het enige wat mij deze week bezighield. Door Jared Loughner, die mafkees die begin deze week zijn pistool leegschoot bij een politieke bijeenkomst in Amerika, kwam gaming weer eens negatief in het nieuws. Volgens de FBI was Loughner namelijk een fanatieke gamer. Met andere woorden: binnenkort wordt onze hobby weer onder een vergrootglas gelegd en wedden dat gaming aangewezen wordt als belangrijke reden van zijn waanzinsdaad? Daarnaast vond THQ het nodig om zijn iconische logo te veranderen in iets wat niet zou misstaan op een tampon of maandverbandverpakking. Of zouden ze inspiratie hebben gedaan bij het zien van het logo van onze eigen NOS? Ook was daar het nieuws over de PSP2, die tegen het einde van het jaar in de shops moet liggen. Lekker als je vorig jaar de PSPGo al hebt gekocht, denk ik dan. De niet officiële (maar volgens mij wel strategisch gelekte) melding komt net voor de aankondiging van de 3DS-details (prijs, releasedatum etc) die volgende week woensdag in Amsterdam en New York zal plaatsvinden. Als het hier gaat over een lek (waar is Julian Assange als je hem nodig hebt) kan je dat dan betitelen als kinderachtig of briljant? Als laatste had ik op de valreep voor de deadline van deze column een discussie over waarom hardcore-gamers een uitstervend ras zou zijn. Waarover in een volgende column vast meer.

Jeroen van Trierum is 11 jaar werkzaam als journalist in de game-industrie waarvan de laatste zes jaar als gameredacteur bij het vakblad Entertainment Business


Jeroen van Trierum

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies