Automotive01.09.2015

Wat voor autorijder ben jij, de betweter of het competitiebeest?


Diverse rijpersoonlijkheden botsen op Europese wegen

Of het nu tijdens de zomervakantie is, of in het woon-werkverkeer, de tijd die mensen doorbrengen op de weg kan veel stress opleveren en frustrerend zijn. Een langdurig onderzoek naar de sociale psychologie van verkeersveiligheid, gezamenlijk uitgevoerd door de LSE en bandenfabrikant Goodyear, heeft meerdere soorten reacties geïdentificeerd van mensen wanneer zij in aanraking komen met andere verkeersdeelnemers.

De uitkomst is gebaseerd op de manier waarop zij omgaan met hun eigen gevoelens en hun onzekerheid, en met het gedrag van andere weggebruikers. Door groepsdiscussies en diepte-interviews met Europese automobilisten hebben de onderzoekers zeven persoonlijkheden gedefinieerd:

type_autorijder
type_autorijder

1) De Leerkracht: moet er voor zorgen dat andere rijders weten wat ze verkeerd hebben gedaan en verwachten erkenning voor hun pogingen om anderen te onderwijzen.
2) De Betweter:
denkt dat hij/zij is omringd door incompetente nietsnutten en verlaagt zich door tegen anderen te schreeuwen terwijl hij/zij zelf veilig in de auto zit.
3) Het competitiebeest:
moet alle andere rijders aftroeven en is verbolgen wanneer iemand in de weg komt. Hij/zij geeft gas wanneer iemand probeert in te halen of rijdt een gat dicht om te voorkomen dat iemand voor hem/haar komt.
4) De Straffer:
wil andere rijders afstraffen voor een mogelijk wangedrag. Kan er op uitdraaien dat hij of zij uit de auto stapt om een andere weggebruiker de les te lezen.
5) De Filosoof:
accepteert gemakkelijk wangedrag en probeert dat rationeel uit te leggen. Slaagt er in zijn/haar gevoelens in de auto in bedwang te houden.
6) De Ontwijker:
behandelt andere, zich misdragende weggebruikers onpersoonlijk en probeert een confrontatie te voorkomen.
7) De Ontsnapper:
luistert naar muziek of voert gesprekken via de telefoon om zichzelf af te schermen. Ontsnappers beperken zich tot geselecteerde relaties zodat hij of zij zich niet hoeft te bemoeien met andere weggebruikers. Het is ook een strategie om in de eerste plaats niet gefrustreerd te raken.

Deze ‘rij-persoonlijkheden’ komen naar boven wanneer ze in aanraking komen met andere weggebruikers. De persoonlijkheidstypes kwamen naar voren uit het eerste deel van het gezamenlijke onderzoek, dat een kwalitatief beeld geeft van het rijgedrag middels groepsdiscussies en diepgaande interviews. De uitkomst van het onderzoek is om te bepalen hoe bestuurders elkaars gedrag beïnvloeden op de openbare weg. Het tweede deel van het project is een pan-Europese studie in 15 landen. De finale resultaten en analyses van het in Europa uitgevoerde onderzoek, worden in oktober verwacht.

Gegevens van eerdere onderzoeken onder jonge automobilisten (onder 25):
• 65% van de jeugdige automobilisten wordt in de auto vaker afgeleid dan ooit te voren
• 40% van de jeugdige automobilisten is bereid meer risico’s te nemen
• 29% van de jeugdige automobilisten is minder geneigd om de adviezen tijdens de rijopleiding, op te volgen
• 29% van de jeugdige automobilisten ziet de waarde van rijlessen niet in
• 76% van de rijinstructeurs wil dat ouders een beter voorbeeld geven aan hun kinderen

De meest recente editie van Goodyear’s White Paper ‘Driving Safety First: Verbetering van verkeersveiligheid voor nieuwe automobilisten,’ kan hier worden gedownload.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Onderzoek

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

De zoektocht naar leven elders in het universum wordt met enige regelmaat beschreven in populair wetenschappelijke artikelen. Concreet wetenschappelijk onderzoek hiernaar vindt hoofdzakelijk plaats op grond van ruimtemissies, ruimtetelescopen en op aarde gestationeerde grote telescopen.

Online05.08.2024

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

vanuit een gewijzigde metafysische uitgangspositie
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon