Verkoop nieuwe auto’s blijft dalen

Verkoop nieuwe auto’s blijft dalen

Op een enkele uitzondering na verkopen alle merken minder nieuwe bolides

Vorig artikel Volgend artikel

De chiptekorten, logistieke problemen, economische onzekerheid en de energiecrisis. Allemaal factoren die ertoe bijdragen dat we niet alleen voorzichtiger met ons geld om (moeten) gaan, maar ook dat velen van ons steeds minder te besteden heeft. Dat is uiteraard ook terug te zien in de verkoop van nieuwe auto’s. Ook in de eerste zeven maanden van dit jaar, net als in 2021, verlieten in Nederland weer minder nieuwe auto’s de showrooms dan in dezelfde periode van 2021. Volgens de Bovag werden in die zeven maanden iets minder dan 179.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Bijna 14.000 minder dan een jaar geleden.

Dubbel pech

Voor de auto-industrie zijn de relatief nieuwe, door de oorlog in Oekraïne, crisisveroorzakers – stijgende brandstofprijzen en economische onzekerheid – dubbel pech. Die industrie verkeert immers al langer zwaar weer. Chiptekorten en logistieke uitdagingen – grotendeels naweeën van de coronapandemie – zetten de productie en dus ook de verkoop en levering van nieuwe auto’s al meer dan twee jaar onder druk.

Het heeft er alle schijn van dat het probleem van de chiptekorten de komende maanden en anderhalf jaar iets minder groot wordt – dat is althans wat sommige fabrikanten melden en hopen. De kans dat de door de oorlog in Oekraine gedreven problemen – de energiecrisis en economische onzekerheid – op korte termijn verbetert, lijkt echter zeer klein.

Hyundai en Bentley in de lift

De verkoopcijfers van nieuwe auto’s over de eerste zeven maanden van dit jaar laten dus een daling over de hele lijn zien. Toch zijn er ook wel een aantal positieve uitschieters. Hyundai is een van die merken. Daarvan verlieten er dit jaar al meer dan 10.000 de showrooms. Bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar toen net iets meer dan 5.500 nieuwe Hyundai’s verkocht werden.

De goede prestaties zijn, zoals bij veel andere merken, ook niet toe te schrijven aan één model. Bij Hyundai presteren zowel de I10 als de Kona, Tucson én nieuwe IONIQ5 veel beter dan vorig jaar. Het merk zit dus over de hele lijn in de lift.

Ronduit opvallend zijn de verkoopcijfers van Bentley. Daarvan werden er dit jaar al 98 verkocht, bijna 50 procent meer dan een jaar geleden toen in dezelfde periode ‘slechts’ 68 Bentleys de showroom verlieten. Kortom, er zijn nog altijd genoeg mensen die veel geld over hebben voor een luxe Britse bolide. Hoewel, Rolls Royce moest even slikken. Daarvan werden er dit jaar tot nu toe (eind juli) maar 9 verkocht. Vorig jaar waren dat er nog 12.

Hyundai-Header
Hyundai is de positieve uitzondering als het gaat om de verkoop van nieuwe auto's in Nederland.

Lichte stijging bij Audi maar Volkswagen zakt verder weg

Van de grote, traditionele, automerken konden Audi, Fiat en Peugeot nog een lichte stijging van de verkoop melden. Bij Audi steeg de verkoop met ruim 400 naar 7273, met name dankzij de Q4. Fiat (+650 naar 3214) blijft het met de 500 goed doen en bij Peugeot zorgen de 2008, 208 en nieuwe 308 ervoor dat verkoopaantallen van de weggevallen 108 ruimschoots gecompenseerd worden. Het Franse merk van Stellantis verkocht bijna 1100 voertuigen meer dan een jaar geleden en kwam uit op iets meer dan 13.700.

Veel minder goed gaat het met merken als Ford, VW, Opel, Skoda, Seat en Renault. Die fabrikanten moesten dit jaar tot nu toe allemaal een flinke daling van de verkoopcijfers slikken. Voor Volkswagen betekende dit dat er nog slechts iets meer dan 13.000 nieuwe Wolfsburgse bolides de showroom verlieten. Vorig jaar waren dat er nog ruim meer dan 17.000. Ook het aan de VAG-groep gelieerde Skoda zag de verkoop inkakken. Van ruim 12.700 nieuwe voertuigen in 2021 naar amper nog iets meer dan 9200 dit jaar. Procentueel deed een ander VAG-merk het nog veel slechter. Seat zag de verkoop van nieuwe auto’s dit jaar tot nu toe bijna halveren, van 5150 exemplaren in 2021 naar 2735 nieuwe Seat’s dit jaar.

Ook Ford moest een flinke daling verwerken. Waar het merk vorig jaar nog bijna 11.000 nieuwe auto’s wist te slijten, waren da er in de eerste zeven maanden van dit jaar nog amper 7271. Zowel de Fiesta als de Kuga, Puma en ook de Mustang Mach-E waren een stuk minder in trek.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...