Toyota’s tweede generatie Fuel Cell wordt in Brussel gemaakt

Toyota’s tweede generatie Fuel Cell wordt in Brussel gemaakt

Vorig artikel Volgend artikel

Toyota was een van de eerste autofabrikanten die, in 1997, een hybride auto, de Prius, op de markt zette. Onlangs presenteerde het merk pas zijn eerste volledig elektrische model, de bZ4X. Intussen werkt Toyota ook al heel wat jaren aan ‘die andere EV-variant’, met waterstof-elektrische aandrijflijnen. De ontwikkeling van de daarvoor benodigde zogenoemde fuel cell’s, of brandstofcellen, startte de fabrikant al in 1992.

Productie in Europe door grotere vraag

De jarenlange ervaring heeft onder andere geleid tot de komt van een tweede generatie, compacte en lichtere brandstofcelmodule. Die maken het mogelijk om de toepassing van waterstof-elektrische technologie verder uit te breiden en worden al gebruikt in de waterstof-elektrische Toyota Mirai.

Binnenkort start de productie van de nieuwe generatie brandstofcellen in Europa, Brussel om precies te zijn. De keuze voor Europa is mede te danken aan de groeiende vraag naar waterstof-elektrische voertuigen in dit deel van de wereld. De nieuwe fabriek, die in januari 2022 wordt geopend, huisvest een proefassemblagelijn die geavanceerde technologie combineert met een hoge productiekwaliteit.

Compact én hogere vermogensdichtheid

De nieuwe generatie brandstofcellen zijn niet alleen compacter, maar ze bieden ook een grotere vermogensdichtheid. De modules zijn verkrijgbaar in kubusvorm en in een platte, rechthoekige vorm. Die laatste vorm heeft als bijkomend voordeel dat ze flexibeler inzetbaar waardoor ze eenvoudiger aangepast kunnen worden voor uiteenlopende toepassingen.

Toyota stelt dat de uitbreiding van de Europese waterstof-economie een van de sleutels is om de opwarming van de aarde in 2050 terug te brengen naar het nulpunt. “Om deze uitdaging aan te gaan, zijn pioniers nodig om tegen 2030 op commercieel niveau baanbrekende technologieën in belangrijke industriële sectoren toe te kunnen passen. Met de opkomst van waterstofclusters in Europa verenigen verschillende sectoren al hun vaardigheden, technologieën en toepassingen (zoals H2-infrastructuur, wagenparken van vrachtwagens en bussen, en vloten personenauto’s waaronder taxi’s). Op die manier worden zakelijke kansen gecreëerd die de basis vormen van een inzetbaarheid op grote schaal”, aldus de Japanse autofabrikant.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...