​Toyota presenteert tweede versie van de Mirai

​Toyota presenteert tweede versie van de Mirai

Auto die op waterstof rijdt

Vorig artikel Volgend artikel

Op de Tokyo Motor Show heeft Toyota de tweede generatie van de door waterstof aangedreven Mirai gepresenteerd. Officieel nog als concept-car. Het automerk is al jaren vooruitstrevend op het gebied van elektrificatie. De tweede generatie van de Mirai moet veel meer mensen op de door Toyota ontwikkelde brandstofceltechnologie (FCEV) laten rijden. De nieuwe Mirai belooft een 30 procent grotere actieradius dan de huidige die meer dan 500 kilometer ver komt voor je opnieuw waterstof moet tanken. Zo kan de waterstofauto prima concurreren met auto’s die op benzine rijden.

Schone en duurzame manier van rijden

In 2014 kwam de eerste door waterstof aangedreven Toyota Mirai op de markt. Het was toen de eerste brandstofcelauto die in serieproductie ging. Hiermee wil het merk mensen wereldwijd bewust maken van hoe we duurzamer en schoner rijden in de toekomst. Toyota blijft dan ook inzetten op een breed pakket van elektrische aandrijfvormen, van hybride-elektrisch (HEV) tot plug-in hybride (PHEV), batterij elektrisch (BEV) en brandstofcel elektrisch (waterstof) (FCEV). De auto’s die op waterstof rijden zijn in de basis gewone elektrische auto’s, maar dan voorzien van een eigen ‘energiecentrale’aan boord. De stroom wordt in de auto gemaakt. De enige uitstoot is water.

Toyota ziet veel potentie in het rijden op waterstof, waarbij het ‘vol tanken’ slechts een minuut of 5 in beslag neemt. Nu steeds meer consumenten elektrisch gaan rijden en ’s avonds en ’s nachts hun auto opladen, wordt het stroomnet steeds zwaarder belast. Als steeds meer mensen elektrisch gaan rijden moeten er ook steeds meer mensen gaan laden. Dan krijg je bijvoorbeeld piekbelasting op het netwerk als iedereen om 17 uur thuis komt, zijn auto aan de laadpaal hangt en zijn pizza in de oven schuift. Auto’s die rijden op de waterstoftechnologie FCEV (Fuell Cell Electric Vehicle) hoeven niet aan de laadpaal, maar tanken waterstof. Zo kun je volledig emissievrij elektrisch rijden zonder te stekkeren.

Een aantrekkelijke auto

De geavanceerde technologie heeft Toyota er niet van weerhouden om van de volgende generatie Mirai een aantrekkelijke auto te maken. Het model dat in Tokyo werd gepresenteerd ziet er absoluut fraai uit. Toyota belooft dat de bestuurders van de nieuwe Mirai een meer directe reactie op het gaspedaal kunnen verwachten. Door verbeteringen in het brandstofcelsysteem en de toepassing van grotere waterstoftanks richt Toyota zich bovendien op een 30 procent grotere actieradius. En met ruimte voor vijf inzittenden,

Mirai-eerste-versie
De Toyota Mirai werd in 2015 uitgeroepen tot de innovatie van het decennium

Waterstof biedt nog veel meer mogelijkheden

Waterstof als energiedrager en brandstof wordt steeds serieuzer genomen. Zeker nu we in Nederland allemaal af moeten van het aardgas. Alle leidingen die daarvoor zijn aangelegd worden in de toekomst overbodig. Om deze enorme investering niet zo af te schrijven kan er relatief eenvoudig voor worden gekozen om die infrastructuur geschikt te maken voor waterstof. Technisch goed uitvoerbaar. Initiatieven in deze richting zijn er inmiddels al volop. Zo opende Koning Willem-Alexander deze zomer de groene waterstofinstallatie HyStock, een installatie die de start moet vormen van een toekomstige waterstofketen. Omdat waterstof gemakkelijk, betrouwbaar en betaalbaar in grote hoeveelheden getransporteerd en opgeslagen kan worden, is het een potentieel schone energiedrager voor veel sectoren, waaronder de mobiliteitssector.

Toyota is ‘early adaptor’

Toyota is een echte ‘early adaptor’ op dit gebied want de Japanse fabrikant is al behoorlijk ver in de ontwikkeling van een volgende generatie auto’s op waterstof. En omdat de nieuwe Mirai zoals in Tokyo gepresenteerd gewoon een heel mooie auto is, laat het merk bovendien zien dat het niet ten koste hoeft te gaan van het design. We moeten nog wel even geduld hebben tot we de Mirai kunnen rijden in Nederland. In de eerste helft van 2021 komt de auto naar verwachting naar ons land. Tot die tijd zal Toyota de nieuwe Mirai verder ontwikkelen. “We streven het doel na een auto te maken die klanten het gevoel geeft dat ze er altijd in willen rijden” ”, aldus Yoshikazu Tanaka, Chief Engineer van de nieuwe Toyota Mirai, “We hopen dat de Toyota Mirai een belangrijke bijdrage kan leveren aan de realisatie van een samenleving gebaseerd op waterstof”

02-Toyota-met-tweede-generatie-Fuel-Cell-Mirai-op-TMS
Pas vanaf 2021 in Nederland op de weg.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies