Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Waterstof als energiebron is wellicht het grootste geheim van de wereld. Een goed voorbeeld is de Energy Observer die momenteel in Amsterdam ligt. De boot maakt gebruik van 3 soorten hernieuwbare energie: wind, zon en water en 2 verschillende vormen energie-opslag: accu’s en waterstof.
Het is tevens het eerste vaartuig ter wereld dat aan boord, door middel van elektrolyse, waterstof uit zeewater kan produceren. Door met dit unieke energiesysteem een autonome wereldreis te maken, toont de Energy Observer de kracht van waterstof als brandstof aan.
Waterstof heeft de toekomst
Dit schip is niet het enige vervoermiddel dat op waterstof werkt. Het zou zomaar eens “to good to be true” kunnen zijn. Zeker wanneer we naar het grotere plaatje kijken. In de basis is het vrij simpel. We hebben in de wereld niet enkel elektronen nodig maar ook moleculen anders ontploft de boel simpel gezegd.
Een van de doelen van de overheid is om in 2030 bijvoorbeeld 100% elektrisch te rijden. Dit is om heel veel redenen niet realistisch te noemen. Denk hierbij enerzijds aan de infrastructuur maar denk ook even na wat er gaat gebeuren als iedereen zijn auto thuis op moet gaan laden. Ons net kan het elektrisch opladen van circa 8 a 9 miljoen auto’s in Nederland absoluut nog niet aan.
Toyota is voorloper op het gebeid van waterstof technologie. Zij hebben namelijk al sinds 2014 een emissievrije auto met waterstofaandrijving: de Mirai. In 2017 is het merk gestart met de verkoop van waterstofcelbussen, genaamd Toyota Sora, aan het stadsbestuur van Tokio en streeft ernaar om tijdens de Olympische en Paralympische spelen in 2020 minimaal 100 van zulke bussen te hebben rondrijden in de stad. De fuel-cel techniek wordt door Toyota aan Caetano geleverd voor de ontwikkeling van een Europese waterstofbus en in Californië en Japan experimenteert het merk zelf met vrachtwagens die deze technologie gebruiken.
Voordelen waterstof
Gebruik maken van de energiebron waterstof lijkt in eerste instantie niet efficiënt. Immers met elektriciteit maak je waterstof via elektrolyse. Denk hierbij even terug aan het scheikunde proefje in Havo 4 waarbij we knalgas maakte. Waterstof is overigens het lichtste element uit ons grote universum. Maar het wordt boeiend wanneer we deze elektriciteit maken via wind of zonne-energie. De waterstof die we hiervan kunnen maken noemen is groene waterstof.
Voordeel van waterstof is natuurlijk dat het heel licht is. In 1 kilo waterstof zit net zoveel energie als in 100 kilo aan batterijen. Onze elektrische auto’s hebben nu een batterij van circa 100 kilo. Moet je je even voorstellen wat het zou betekenen wanneer we deze batterij weg kunnen laten. Daarnaast is waterstof onbeperkt voorradig. Een ander belangrijk voordeel is dat we waterstof gemakkelijk kunnen transporteren en opslaan.
Waterstof is de oplossing!
Met name dit laatste is interessant. We moeten dus kijken waar we in de toekomst goedkoop onze waterstof kunnen halen. Denk hierbij aan landen waar voldoende zon is en aan gebieden waar het veelal waait. Wanneer we dit op grote schaal inkopen en transporteren zal dit vele malen kosten efficiënter worden. Duidelijk is dat in Nederland de gaskraan dicht gaat. Dit komt mooi uit want we kunnen deze bestaande infrastructuur gebruiken om waterstof mee te kunnen vervoeren. Hier is dus wel een transitie voor nodig!
Waterstof kan bijdragen aan de oplossing voor het hele mobiliteitsvraagstuk. Natuurlijk is hier ook het kip en het ei verhaal van toepassing. Er zijn nog weinig auto’s die op waterstof rijden maar er zijn ook nog maar 2 volwaardige waterstof stations in Nederland. Wanneer er zo’n 50 stations, goed verdeeld over Nederland, worden aangelegd kan men al spreken van een volledige waterstofdekking. In Duitsland is men overigens wat verder en zijn er al 50 stations gereed.
De tweede generatie waterstof auto heeft overigens al een range van 700 kilometer. Straks bij de waterstof pomp vul je je auto in 5 minuten weer vol met waterstof. Maar denk ook aan boten, vrachtwagens en bussen die inmiddels worden ontwikkeld om volledig op waterstof te varen en of rijden. De eerste waterstof trein rijdt al tussen Leeuwarden en Groningen. En Energy Observer is nu het eerste vaartuig dat op deze nieuwe vorm van energie rond de wereld vaart.
Waterstof is onmisbaar
Hoogleraar Ad van Wijk is van mening dat waterstof onmisbaar is om de doelstellingen van het klimaatakkoord te behalen. Hij zegt hierover: “Wind- en zonne-energie is niet genoeg. De technologieën zijn er al. Het is nu zaak dat wij het op grote schaal gaan toepassen. Vooral waterstof is daarbij van groot belang. Ik ben van mening dat dit hét alternatief is voor aardgas. Er is een reden dat de transportbranche er massaal gebruik van maakt of op korte termijn van gaat maken. Laatst is er ook een CV-ketel op waterstof gelanceerd, wat een regelrechte hit bleek. Behalve dat waterstof kostentechnisch voordelig is, is het ook veiliger dan aardgas. De luchtvochtigheid verlaagd de kans op brand en explosie en er komt geen koolmonoxide vrij. Techniek en veiligheid zijn dan ook niet het probleem. Om waterstof grootschalig in te zetten, is een grote systeemomslag nodig die een ‘nationale aanpak’ vergt. Deze transitie vergt regie en visie. Als consument alleen, maak je het verschil niet. En als regio ook niet. Dit moeten we samen doen, als rijksoverheid. Net als we destijds met het aardgas deden.’”
Verder lezen over Duurzaamheid
Technology11.12.2024
Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt
Lifestyle09.12.2024
De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Verder lezen over mobility
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Verder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023