Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het gebeurt wel eens dat een autofabrikant eigenaren van een of meerdere modellen moet vertellen dat ze vanwege een achteraf ontdekte (productie)fout terug naar de dealer moeten. Zo moest BMW tussen 2010 en 2021 in totaal achttien keer een zogenoemde terugroepactie organiseren. Bij Toyota gebeurde dat tussen 2010 en 2019 zelfs 26 keer. Tesla is echter op dit moment de ‘koning’ als het gaat om terugroepacties. Dit weekend werd de negentiende van alleen al dit jaar gemeld.
Software update ‘repareert’ achterlichten
Dit keer betreft het een probleem met de achterlichten. Die kunnen als gevolg van een software-bug bij de betreffende modellen gaan knipperen. Daardoor wordt het risico op een aanrijding groter, aldus de melding bij de Amerikaanse verkeersveiligheid autoriteit. Volgens Tesla doet het probleem zich slechts zelden voor. Het betreft Model Y’s die tussen eind mei 2020 en begin november 2022 van de productieband rolden en Model 3’s die tussen medio oktober en begin november 2022 geproduceerd zijn.
In tegenstelling tot veel andere terugroepacties is dit probleem op te lossen zonder dat de eigenaren met hun Tesla naar een garage moeten. Het betreft immers een softwareprobleem en autofabrikant heeft inmiddels al een OTA-update uitgerold.
Steeds meer software issues
Auto’s zijn tegenwoordig veel meer van software afhankelijk dan ooit tevoren. Vroeger had je terugroepacties omdat bijvoorbeeld een productiefout ontdekt was in een onderdeel zoals de startmotor of een bout van een remschijf die door metaalmoeheid na vele jaren kon breken. Ouderwetse hardware problemen dus. In verhouding worden dergelijke terugroepacties nu steeds zeldzamer en moeten auto’s steeds vaker een software update krijgen om een achteraf ontdekt probleem te fixen. Wen er maar aan 😉
Verder lezen over Tesla
Technology30.11.2024
Is deze video van een ballen vangende Tesla-robot Optimus echt?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024