Tesla nog steeds in de lift

Tesla nog steeds in de lift

Meer omzet én meer winst

Vorig artikel Volgend artikel

Het was een goed eerste kwartaal voor Tesla. De EV-fabrikant mocht eindelijk de deuren openen van de Gigafactory in Berlijn. En ondanks de chiptekorten en andere toeleveringsproblemen werd begin april nog een tweede nieuwe Gigafactory, in Texas, in gebruik genomen. In beide nieuwe fabrieken rollen, ondanks alle supplychain uitdagingen, elke dag al honderden nieuwe Tesla’s van de band. In totaal werden in het eerste kwartaal iets meer dan 310.000 nieuwe Tesla’s afgeleverd, ruim 100.000 meer dan over dezelfde periode een jaar geleden.

Meer dan 310.000 nieuwe Tesla’s

De positieve vibe die bij Tesla heerst, is ook terug te zien in de kwartaalcijfers. In de eerste drie maanden van dit jaar boekte Tesla een omzet van ruim 18,7 miljard dollar. Dat is ruim 80 procent meer dan de EV-maker in de eerste drie maanden van 2021 mocht optekenen.

Het leeuwendeel van de omzet wordt behaald met de verkoop van Model Y en Model 3. Ruim 95 procent (295.324) van alle afgeleverde Tesla’s is een Model Y of Model 3. De verkoop van de duurdere Model S en Model X kwam in het eerste kwartaal uit op net iets minder dan 15.000 exemplaren.

TeslaY-Berlin
In het eerste kwartaal van 2022 rolde de eerste Model Y's van de band in Berlijn (foto: Tesla)

Meer winst, ook zonder verkoop van emissierechten

Die omzetstijging zorgde ook voor meer winst. Netto behaalde Tesla in het eerste kwartaal een positief resultaat van 3,3 miljard dollar. Hoewel het bedrijf nog steeds ook geld verdiend met de verkoop van ‘emissierechten’ aan andere autofabrikanten, heeft Tesla die omzet (afgelopen kwartaal zo’n 679 miljoen dollar) niet meer nodig om winst te maken.

Dat was in het verleden wel anders. Tot medio 2021 kon Tesla alleen ‘zwarte cijfers’ presenteren dankzij de verkoop van deze emissierechten. Dat zijn ‘vergunningen’ waarmee autofabrikanten de productie van modellen met een brandstofmotor op peil kunnen houden zonder dat ze daarvoor milieuboetes moeten aftikken. Tesla heeft, als EV-only fabrikant, niet nodig en verhandeld die dus.

Via: Tesla (pdf)

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...