Sneller optrekken in je Mercedes? Daar is een abonnement voor

Sneller optrekken in je Mercedes? Daar is een abonnement voor

Vorig artikel Volgend artikel

De autowereld wordt overgenomen door abonnementen. Sinds we maandelijks betalen om te fitnessen en om series te kunnen kijken als Stranger Things, denken automakers dat zij dat kunstje ook kunnen uithalen. Eerst kwam BMW al met een abonnement voor warme billen en nu heb je als je alles uit je nieuwe Mercedes wilt halen een abonnement nodig.

Mercedes EQE en EQS

Het gaat niet om elke Mercedes en het abonnement is alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, al kan dat nog wel veranderen. Als je een elektrische Mercedes hebt van het type EQE of EQS, dan ben 1.200 euro per jaar kwijt aan je abonnement. Het is dus niet maandelijks te betalen (en het is zelfs exclusief btw). Een flink bedrag, maar aan de andere kant is een EQE of EQS ook niet goedkoop: deze auto’s starten bij 76.825 voor de EQE en 106.374 euro voor de EQS. Het abonnement is echter niet op elke EQE en EQS beschikbaar.

Het abonnement heet Acceleration Increase (acceleratieverhoging) omdat dat is wat je ermee kunt: het koppelvermogen en maximale vermogen van de auto wordt hierdoor flink opgekrikt. Bij de EQE 350 4matic betekent het dat er 45 kW aan vermogen bijkomt, bij de EQE SUV 350 4matic krijg je 260 kW in plaats van 215 kW, terwijl de EQS 450 4matic en de EQS SUV 450 4matic de grootste ‘vooruitgang’ kennen: met 65 kW hebben deze auto’s maar liefst 330 kW aan vermogen tot hun beschikking, in plaats van 265 kW.

Abonnement voor in je auto

Het voordeel is dat je hiermee sneller kunt wegscheuren bij het stoplicht: de wagen trekt 0,8 tot 0,9 seconden sneller op van 0 naar 100 kilometer per uur. Het is niet zo dat dat vermogen standaard beschikbaar is nadat je het abonnement hebt gekocht: je kiest er zelf voor door het Dynamic Select-menu te gebruiken via het dashboard. Toch blijft het een beetje gek: de auto is al in staat om zoveel meer kracht te bieden, maar het wordt achter een betaalmuur gezet. Sommige mensen zijn door deze abonnementen bang dat het steeds verder gaat en je straks ook voor allerlei belangrijke functies een abonnement moet afsluiten. Zeker als je al veel betaalt voor een wagen, dan kan dat voelen als een rip-off.

Aan de andere kant hoef je je nog niet heel erg bekocht te voelen: de auto’s zijn niet heel lang geleden al verschenen om er vervolgens later over te vernemen dat je blijkbaar niet het volledige acceleratievermogen krijgt. Dit zijn allemaal auto’s die binnen nu en een half jaar verschijnen. Toch zijn er veel autoliefhebbers die niet op zo’n abonnement zitten te wachten: het voelt voor veel mensen vreemd omdat de auto wel met deze mogelijkheid van de band rolt in de fabriek. Bovendien blijven ze zo erg afhankelijk van het automerk, terwijl je misschien juist een wat vrijer gevoel wilt halen uit je auto. En, het is ook nog eens een vrij dure premium.

BMW en Mercedes

Een aangename verrassing is het dus bepaald niet, een abonnement nemen op een mogelijkheid in de auto. Toch gaan we in de wereld wel steeds meer naar abonnementen op auto’s toe. Veel experts verwachten dat we als auto’s straks echt zelfrijdend zijn, we waarschijnlijk een abonnement nemen om gebruik te kunnen maken van een auto, in plaats van dat we er allemaal zelf een op de oprit hebben staan. Nu bestaan er ook al een soort abonnementsvormen voor auto’s: denk bijvoorbeeld aan Lynk & Co, waarbij je je eigen auto als deelauto kunt gebruiken door er geld voor te vragen om de auto te kunnen ‘lenen’.

De kans dat het bij deze optie-abonnementen blijft is klein: nu BMW en Mercedes er sinds er minder auto’s worden verkocht achter zijn gekomen dat dit kan werken, verwachten we niet alleen dat zij met meer opties komen die achter een betaald slot en grendel komen te zitten: andere automerken zullen ongetwijfeld volgen.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...