Smart #1: het einde van 'dwars' parkeren in de stad

Smart #1: het einde van 'dwars' parkeren in de stad

Een volwaardige crossover SUV van ruim vier meter en 1800 kilo

Vorig artikel Volgend artikel

Ooit was de Smart een revolutionair klein autootje. Compact en ideaal voor stadsverkeer. Zo klein dat je er met gemak, door overdwars te parkeren, twee op één parkeerplaats kwijt kon. Sommige steden maakten zelfs speciale kleine Smart parkeerplekken. De laatste jaren raakte Smart, ook door al het elektrische en hybride SUV en crossover geweld, een beetje in de vergetelheid. De overstap naar de elektrische markt, met de EQ-modellen, mocht nog niet echt baten. Met de aankondiging van de Smart #1 moet daar wél verandering in komen.

Smart#1-a
De Premium editie van de Smart #1

Elektrische crossover SUV van Smart

‘If you can’t beat them, join them’, moeten ze bij Smart gedacht hebben. De #1 is namelijk een stuk minder compact dan de Smart’s zoals we die tot nu toe kenden. Sterker nog, met een lengte van 4 meter en 27 centimeter en ruim 1800 kilo is gewoon een volwaardige crossover SUV. Ok, Smart noemt de #1 een ‘stads SUV’, maar vergeleken bij zijn voorgangers is dit een reuze-Smart.

Uiteindelijk komen er drie uitvoeringen van de Smart #1; de Launch Edition, een Premium model en de Pro+. De nieuwe elektrische Smart’s wachten nog op hun typegoedkeuring. Die krijgen ze wellicht deze zomer. Dat is althans wat Smart zelf roept.

Smart#1-Interieur
Het interieur van de Smart #1

Flink accupakket en dito prestaties

Ook qua specificaties mag de nieuwe Smart er best zijn. De Launch Edition, het eerste model dat op de markt zal verschijnen, wordt uitgerust met een 66kWh accupakket. Die zou goed moeten zijn voor een maximale actieradius van 440 kilometer. Vergelijkbaar met de meest populaire EV’s van dit moment, zoals de Kia Niro, EV6 en Hyundai Kona en Ioniq5.

De elektrische motor van de Smart #1 levert 272 pk vermogen en een (begrensde) topsnelheid van 180 km/h. De accu kan met maximaal 150 kW opgeladen worden. Dat betekent dat die aan de juiste snellader binnen een half uur van 10 naar 80% vermogen getild kan worden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...