Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De Nederlandse fabrikant van zonneauto’s, Lightyear, bleek enkele weken geleden – ondanks alle hosanna en succesverhalen – min of meer ineens failliet. Een doorstart leek er niet in te zitten. Tot vandaag. Investeerders hebben 8 miljoen opgehaald. Het is een start, maar of het een doorstart wordt, dat moet nog blijken.
Lightyear onverwacht in de problemen
Volkomen onverwacht vroeg het bedrijf eind januari uitstel van betaling aan. Vlak nadat het al, even verrassend, bekendmaakte dat de ontwikkeling en productie van de Lightyear 0 stopgezet werd om zich met alle resources, zowel geld al personeel, te kunnen storten op de betaalbare Lightyear 2.
De financiele problemen lagen met name bij Atlas Technologies, een dochter van Lightyear die enkele dagen later failliet verklaard werd. Daarmee leek ook het doek te gaan vallen voor de zonneautofabrikant.
Doorstart leek er niet in te zitten
Enkele dagen geleden was het verhaal nog dat een doorstart er niet in leek te zitten. Schijnbaar heeft de start van het Carnaval in (ZuidOost)Brabant – Lightyear is gevestigd in Helmond – meer aangetrokken dan verkleedde feestvierders. Vanmiddag werd namelijk bekend dat een groep investeerders 8 miljoen euro heeft opgehaald om een doorstart van de EV-fabrikant mogelijk te kunnen maken.
Daarmee is nog niet gezegd dat een doorstart en daadwerkelijk gaat komen. Het is een begin. Nu moet eerst de curator overtuigd worden dat een doorstart levensvatbaar is. Daarnaast is er nog veel meer geld nodig om (een groot deel van) de banen te redden en de ontwikkeling en productie van de Lightyear 2 te kunnen voortzetten.
In no time van succesverhalen naar faillissement
Enkele weken geleden leek er dus nog geen vuiltje aan de lucht voor de Nederlandse fabrikant van zonneauto’s Lighyear. Het eerste model, min of meer een prototype dat uiteindelijk bijna een kwart miljoen moest gaan kosten, was al goed ontvangen en kreeg wereldwijd heel wat aandacht.
Maar, nog beter nieuws was er voor de Lightyear 2, het tweede model, met een heel wat vriendelijker prijskaartje van ca 40.000 euro en volgens de fabrikant een bereik van 800 kilometer. Hoewel dat nog een papieren concept was, zonder design en uiterlijk, harkte de fabrikant binnen een paar weken meer dan 20.000 bestellingen voor de eerste betaalbare zonneauto binnen.
Dat kon bijna niet meer misgaan, zo dacht vrijwel iedereen. Nou, dat liep heel snel heel anders. Nog geen drie weken na de succesverhalen kwam plotseling het nieuws dat Lightyear in zwaar weer verkeerde. Bijzonder, niet alleen vanwege alle hosanna en succesverhalen, maar ook omdat Lightyear in november bij een investeringsronde nog 81 miljoen euro opgehaald had.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024