Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Lightyear is een Nederlandse producent van een elektrische auto die mede opgeladen wordt doorvijf vierkante meter aan zonnepanelen die in de carrosserie verwerkt zijn. Daarmee kun je, op een zonnige dag, zo’n 70 kilometer (extra) rijden. De 60 kW ingebouwde accu heeft een WLTP bereik van ruim 600 kilometer. Vandaag maakte de in Helmond gevestigde EV-fabrikant bekend dat het 81 miljoen euro aan inversteringsbudget heeft opgehaald.
81 miljoen van investeerders
Het leeuwendeel van het geld is afkomstig van publieke investeerders, via Invest-NL. Andere investeerders zijn de provincies Noord Brabant en Limburg, via de ontwikkelingsfondsen BOM en LIOF. Met het extra kapitaal kan Lightyear de productiedoelstellingen van Lightyear 0, later dit jaar, realiseren en beginnen te denken aan de ontwikkeling van volgende modellen, zoals de Lightyear 2.
De eerste Lightyear, model ‘0’, wordt overigens geen auto voor de massa. Als alles volgens planning verloopt dan rollen er daarvan dit jaar zo’n 950 van de band. Nu is dat aantal niet de voornaamste reden dat het geen EV voor het grote publiek is. Nee, dat is toch echt het prijskaartje van 250.000 euro, exclusief BTW. En dat betaal je dan voor een EV met zonnepanelen die langer nodig heeft om van 0 tot 100 km/h te komen – 10 seconden – en een stuk minder hard rijdt – maximaal 160 km/h – dan mijn oude Golf 4 V5 uit 1999. Het exorbitante prijskaartje van de Lightyear 0 heeft alles te maken met de hoge ontwikkelkosten.
Lightyear voor de massa pas in 2024
Lightyear verwacht dat het volgende model, de Lightyear 2, voor rond de 30.000 in de ‘showrooms’ zal staan. Die betaalbare Lightyear moet dan ergens in 2024 beschikbaar komen. Met de 81 miljoen euro die nu opgehaald is bij investeerders kunnen ze in ieder geval een flinke stap zetten in het realiseren van die verwachtingen.
Inmiddels heeft Lightyear ook al 10.000 pre-orders voor de Lightyear 2 op de plank liggen. Zowel LeasePlan als MyWheels, de caresharing provider, hebben beiden al 5.000 exemplaren ‘gereserveerd’.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive19.03.2024