Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De verkoop van occasions zat al geruime tijd in de lift, en daarmee ook de prijs van tweedehands auto’s. Wie dacht dat het niet erger kon mag even pas op de plaats maken. Volgens berekeningen van Autoscout24 zijn occasions op dit moment namelijk duurder dan ooit. De gemiddelde prijs van de occasions die op het platform aangeboden worden ligt nu namelijk op 24.428 euro. Een stijging van ruim 10 procent vergeleken met het begin van dit jaar en ook ruim 2,5 procent meer dan het vorige meetmoment, in juni. Toen lag de gemiddelde prijs van een occasion nog op 23.337 euro.
Goedkope tweedehandsjes
Wat opvalt is dat de prijzen van compacte (kleine en zuinige) tweedehands auto’s sneller stijgen dan die van de grotere en duurdere modellen. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de economische situatie en de hoge energieprijzen. Mensen zijn vaker op zoek naar kleinere en vooral zuinige, occasions.
Die ontwikkeling zou natuurlijk ook zijn weerslag kunnen hebben op de gemiddelde prijs van tweedehands auto’s. Wanneer er meer goedkope occasions verkocht worden, en dat aanbod niet volledig wordt aangevuld, dan stijgt natuurlijk de gemiddelde prijs van het resterende aanbod. Dat neemt niet weg dat de prijzen van occasions over de hele lijn – behalve tweedehands diesels – in de lift zitten.
Lichtpuntje voor autofabrikanten?
Autofabrikanten kampen al enkele jaren met de nodige (productie)problemen. Tekorten aan computerchips, andere grondstoffen en personeel zijn daarvan de grootste veroorzakers. Anderhalf jaar geleden kwam daar de energiecrisis bij. De enorme inflatie en angst voor een economische recessie door de oorlog in Oekraïne heeft de situatie alleen maar erger gemaakt. We kochten al minder nieuwe auto’s, simpelweg omdat ze nauwelijks leverbaar waren, maar nu letten autokopers nog meer op hun beurs.
Wellicht dat de steeds verder stijgende occasionprijzen de autofabrikanten uiteindelijk enig soelaas kunnen bieden. Kijkend naar de verkoopcijfers van nieuwe auto’s in Nederland dit jaar (tot en met 31 oktober), dan zou dat zomaar eens het geval kunnen zijn. In de eerste helft van dit jaar leek het erop dat de verkoop van nieuwe auto’s in 2022 met zo’n 7 procent zou dalen. Nu, drie maanden later, is de ‘achterstand’ op 2021 deels ingehaald. Er worden nog altijd minder nieuwe auto’s verkocht dan een jaar geleden, maar het ‘herstel’ (voor zover je daarover mag spreken) zich doorzet, dan blijft de daling wellicht beperkt tot minder dan 3 procent.
Verder lezen over Auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugLifestyle09.04.2024
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie
Innovatieve producten voor een grondige schoonmaakAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive11.03.2024
Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidOnline28.02.2024