Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife

Porsche is weer de snelste EV op de Nordschleife

Taycan pakt record van S Plaid af

Vorig artikel Volgend artikel

Elektrische auto’s accelereren als de beste. Zelfs de ‘simpele’ Hyundai Kona is vanuit stilstand al sneller op 100 km/h dan de meeste dure sportwagens. Je moet al een heus racemonster hebben, die vele malen meer kosten, om de Kona er bij een verkeerslicht ‘uit te kunnen trekken’. Tussen EV fabrikanten, en dan met name Tesla en Porsche, woedt al enkele jaren een strijd om wie het snelst een rondje over de Nordschleife van de Nürburgring kan afleggen.

Taycan, Model S Plaid en nu weer de Taycan

In 2019 was het de toen gloednieuwe Porsche Taycan die het record op zijn naam zette. De elektrische muscle car van de Duitse fabrikant legde de ruim 20,8 kilometer toen af in zeven minuten en 42 seconden. Daarna moest hij waarschijnlijk direct aan de lader, want EV’s hebben nog de onhebbelijkheid dat het bereik bij snelheden die ver boven de 200 km/h liggen zo ongeveer gedecimeerd wordt. Dat mocht de pret natuurlijk niet drukken.

Na Porsche’s prestatie vond Elon Musk dat zijn Tesla dat beter moest kunnen. Dat lukte uiteindelijk in 2021, toen een Model S Plaid het baanrecord voor productie EV’s met zeven seconden scherper stelde: 7:35.58. Helaas voor Musk is ook dat record niet heel erg lang blijven staan. Deze week pakte Porsche, met de Taycan, de ‘titel’ weer af van Tesla. De Duitse race EV was iets meer dan twee seconden sneller: 7:22.35. Uiteraard is daar videobewijs van ;)

268 km/h op het rechte stuk

Het zal mij benieuwen wanneer Tesla weer een poging gaat doen. Op basis van de topsnelheid moet Tesla de Porsche in ieder geval kunnen hebben. Op het lange rechte stuk bereikte de Taycan een topsnelheid van 268 km/h. De Tesla Model S Plaid zou daar de 300 ruim moeten kunnen aantikken (topsnelheid van 322 km/h). Uiteraard wordt op circuits, en zeker de bochtige Nordschleife, de meeste tijd gewonnen bij het remmen en in de bochten. Enfin, Tesla en Musk mogen weer aan de slag.

Via

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...