Automotive06.10.2018

De ontwikkeling van het ronderecord op Nürburgring Nordschleife


Regelmatig krijgen we mails binnen van autofabrikanten die het ronderecord op de Nurburgring Nordschleife hebben verbeterd. Is het nog transparant genoeg of bedenkt iedereen z’n eigen categorie? Is het dan een echt record of is het gewoon bloedsnel? Misschien is het wel appels en peren vergelijken, maar omdat het blijkbaar echt wel ‘een ding’ is gaan we vanaf nu in dit artikel al die records maar eens bijhouden. Komt er een bij, dan voegen we die bovenaan toe. Het oordeel wie echt het snelste is laten we aan jou, de lezer, over. Wie weet vind jij het record van jouw favoriete auto wel veel beter dan het record van die supersnelle Porsche

De headerfoto is altijd van de snelste auto (alle categoriën) net als de vermelding van de snelste tijd ooit. Deze is nu in handen van : Porsche 919 Hybrid Evo : 5 minuten en 19.55 seconden. Maar we beginnen eerst met een paar ‘andere’ records.

Timo Bernard rijdt recordtijd van 5:19.55 minuten met Porsche 919 Hybrid
Timo Bernard rijdt recordtijd van 5:19.55 minuten met Porsche 919 Hybrid

Lamborghini pakt Nordschleife-record weer terug met Aventador

Datum: 28-07-18

De groene hel blijft een circuit dat de gemoederen bezighoudt. De Nordschleife van de Nürnbergring wordt wel vaker gebruikt als maatstaf voor hoe snel een auto nu echt kan zijn, zoals je kon zien toen de Porsche 919 Hybrid Evo het algemene record versplinterde dat al 20 jaar stond. Dat was echter een speciaal doorontwikkelde auto en er is ook een aparte ranglijst voor productiewagens.

Die lijst werd sinds vorig jaar aangevoerd door een andere Porsche, de 911 GT2 RS. Maar dit rondje van de Lamborghini Aventador Aventador was toch weer iets sneller.

nordschleife-lamborghini
nordschleife-lamborghini

Jaguar XE gaat vreemd op het Circuit de Charade bij Clermont Ferrand

Datum: 24-09-18

Jaguar was blijkbaar op zoek naar een record wat niet snel zal worden verbeterd en wijkt uit naar het Circuit de Charade bij Clermont Ferrand. Niet de meest vanzelfsprekende plek maar toevallig (toeval bestaat niet) hebben we er zelf een Peugeot 308 GTi overheen mogen sturen. De nieuwe Jaguar XE zet in ieder geval een rondetijd neer van 4 min. 9sec. neer op het oude circuit waar in 1965, 1969, 1970 en 1972 de Formule 1 nog heeft rondgereden.

Jaguar XE op het Circuit de Charade
Jaguar XE op het Circuit de Charade

Ford Mustang RTR doet het driftend

Datum: 26-09-18

Nog zo’n vreemd record wantDus wat dacht je van het volledige 20,7 kilometer lange circuit te driften? Dat is namelijk precies wat kampioen drifter Vaughn Gittin Jr. heeft gedaan – achter het stuur van zijn 900 pk Ford Performance 5.0 Aluminator XS aangedreven Ford Mustang RTR Drift auto, de eerste keer dat de prestatie is bereikt.

Voor Gittin Jr. was alles over het hebben van een “goede tijd, geen rondetijd”. Maar hij raakte nog steeds snelheden van meer dan 240 km / h, versnipperde drie sets banden en reed maximaal in de zesde versnelling op de zijwaartse toegangen tot de bochten.

Mustang RTR 20.7 km driften op de Nu\u0308rburgring
Mustang RTR 20.7 km driften op de Nürburgring

Porsche 919 Hybrid Evo pakt het record in de ‘Groene Hel’


Met een tijd van 5 minuten en 19.55 seconden op de stopwatch pakt de Porsche 919 Hybrid Evo het all-time record wat in handen was van een Porsche 956 C 35 jaar geleden uit 1983. Rondetijd toen 6 minuten en. 11.13 seconden.

Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo

Škoda Kodiaq RS klokt recordtijd op Nürburgring

Datum: 14-06-18

Fuchsröhre, Schwedenkreuz en Karussell; deze secties van het beroemde en beruchte Nordschleife-circuit zijn voor autosportliefhebbers wereldwijd welbekend. Geen ander circuit is uitdagender en nergens anders verkennen bestuurders en auto’s hun grenzen tot op de limiet als op het 20,832 km lange circuit in de Duitse Eifel. De Škoda Kodiaq RS doorstond de zware beproeving in de ‘Groene Hel’ en klokte een tijd van 9:29.84, een nieuw ronderecord op de Nordschleife voor zevenpersoons SUV’s.

Kodiaq RS
Kodiaq RS

Nieuwe 911 GT3 RS rondt de ‘groene hel’ in 6.56 minuten

Datum: 20-04-18

Porsche heeft met de nieuwe 911 GT3 RS op de Nordschleife van de Nürburgring een nieuwe standaard voor straatlegale racewagens neergezet: Porsche fabriekscoureur Kévin Estre realiseerde aan het stuur van de 520 pk sterke 911 GT3 RS een rondetijd van 6.56,4 minuten. Daarmee verbeterde hij de tijd van de vorige 911 GT3 RS met circa 24 seconden.

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS

Nieuwe Opel Insignia GSi weergaloos op Nürburgring

Datum: 11-10-17

Volgens Opel rijden ze een record met de nieuwe Insignia GSi (onder de motorkap een krachtige 2.0-litermotor met 191 kW (260 pk) vermogen en een koppel van maar liefst 400 Nm. Twaalf seconden sneller op oude Nordschleife dan voorganger, de Insignia OPC. Dat is top maar de tijd krijgen we niet te horen. Dat is wel een ‘verdacht’ mooi record denk we dan.

Nieuwe Opel Insignia GSi Nurburgring
Nieuwe Opel Insignia GSi Nurburgring

Nurburgring-ronderecord voor Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Datum: 29-09-17

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio rijdt in 7.51 minuten de snelste tijd ooit gereden door een productie SUV. Dat is 8 seconden sneller dan het vorige record van de Porsche Cayenne Turbo S en ook sneller dan auto’s zoals de BMW M4, Lamborghini Gallardo en de laatste generatie Ford GT.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Ronderecord op Nurburgring voor Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Datum: 08-09-16

De schitterende Giulia, met z’n krachtige Ferrari-designed 2.9-liter, V6 turbomotor met een vermogen van 375kW en een koppel van 600Nm. Goed voor 0-100 km/u in 3.9 seconden en vervolgens door naar een topsnelheid van 307km/u vestigt het record voor de snelste vierdeurs sedan. Tijd 7 minuten en 32 seconden.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Oude Records op de Nürnburgring Nordschleife

Dat auto’s veel sneller worden blijkt wel als we een paar jaar terug in de tijd gaan. We zappen naar 19 november 2013, dat rijdt een Nissan GT-R Nismo een recordtijd van 7 min. 8.68 sec. Vandaag gaat het echt een stuk sneller. Mooi die recordtijden toch.

Nissan GT-R Nismo
Nissan GT-R Nismo
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Auto

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Het zal in sommige gevallen ongetwijfeld toeval zijn (en het jaar is nog niet voorbij…), maar de politie durft al voorzichtig te stellen dat het schrijven van een rake brief helpt.

Automotive04.12.2024

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Het merk, dat je toch snel associeert met zakenmannen die veel geld te spenderen hebben, slaat duidelijk een andere weg in. Eentje waardoor je bijna zou denken dat Jaguar gehackt is.

Automotive03.12.2024

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

Gezien hoe de F1 zich de laatste jaren ontwikkelt is het een heel logische keuze dat het ultra-Amerikaanse Cadillac zijn intrede doet.

Automotive26.11.2024

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit