Automotive06.10.2018

De ontwikkeling van het ronderecord op Nürburgring Nordschleife


Regelmatig krijgen we mails binnen van autofabrikanten die het ronderecord op de Nurburgring Nordschleife hebben verbeterd. Is het nog transparant genoeg of bedenkt iedereen z’n eigen categorie? Is het dan een echt record of is het gewoon bloedsnel? Misschien is het wel appels en peren vergelijken, maar omdat het blijkbaar echt wel ‘een ding’ is gaan we vanaf nu in dit artikel al die records maar eens bijhouden. Komt er een bij, dan voegen we die bovenaan toe. Het oordeel wie echt het snelste is laten we aan jou, de lezer, over. Wie weet vind jij het record van jouw favoriete auto wel veel beter dan het record van die supersnelle Porsche

De headerfoto is altijd van de snelste auto (alle categoriën) net als de vermelding van de snelste tijd ooit. Deze is nu in handen van : Porsche 919 Hybrid Evo : 5 minuten en 19.55 seconden. Maar we beginnen eerst met een paar ‘andere’ records.

Timo Bernard rijdt recordtijd van 5:19.55 minuten met Porsche 919 Hybrid
Timo Bernard rijdt recordtijd van 5:19.55 minuten met Porsche 919 Hybrid

Lamborghini pakt Nordschleife-record weer terug met Aventador

Datum: 28-07-18

De groene hel blijft een circuit dat de gemoederen bezighoudt. De Nordschleife van de Nürnbergring wordt wel vaker gebruikt als maatstaf voor hoe snel een auto nu echt kan zijn, zoals je kon zien toen de Porsche 919 Hybrid Evo het algemene record versplinterde dat al 20 jaar stond. Dat was echter een speciaal doorontwikkelde auto en er is ook een aparte ranglijst voor productiewagens.

Die lijst werd sinds vorig jaar aangevoerd door een andere Porsche, de 911 GT2 RS. Maar dit rondje van de Lamborghini Aventador Aventador was toch weer iets sneller.

nordschleife-lamborghini
nordschleife-lamborghini

Jaguar XE gaat vreemd op het Circuit de Charade bij Clermont Ferrand

Datum: 24-09-18

Jaguar was blijkbaar op zoek naar een record wat niet snel zal worden verbeterd en wijkt uit naar het Circuit de Charade bij Clermont Ferrand. Niet de meest vanzelfsprekende plek maar toevallig (toeval bestaat niet) hebben we er zelf een Peugeot 308 GTi overheen mogen sturen. De nieuwe Jaguar XE zet in ieder geval een rondetijd neer van 4 min. 9sec. neer op het oude circuit waar in 1965, 1969, 1970 en 1972 de Formule 1 nog heeft rondgereden.

Jaguar XE op het Circuit de Charade
Jaguar XE op het Circuit de Charade

Ford Mustang RTR doet het driftend

Datum: 26-09-18

Nog zo’n vreemd record wantDus wat dacht je van het volledige 20,7 kilometer lange circuit te driften? Dat is namelijk precies wat kampioen drifter Vaughn Gittin Jr. heeft gedaan – achter het stuur van zijn 900 pk Ford Performance 5.0 Aluminator XS aangedreven Ford Mustang RTR Drift auto, de eerste keer dat de prestatie is bereikt.

Voor Gittin Jr. was alles over het hebben van een “goede tijd, geen rondetijd”. Maar hij raakte nog steeds snelheden van meer dan 240 km / h, versnipperde drie sets banden en reed maximaal in de zesde versnelling op de zijwaartse toegangen tot de bochten.

Mustang RTR 20.7 km driften op de Nu\u0308rburgring
Mustang RTR 20.7 km driften op de Nürburgring

Porsche 919 Hybrid Evo pakt het record in de ‘Groene Hel’


Met een tijd van 5 minuten en 19.55 seconden op de stopwatch pakt de Porsche 919 Hybrid Evo het all-time record wat in handen was van een Porsche 956 C 35 jaar geleden uit 1983. Rondetijd toen 6 minuten en. 11.13 seconden.

Porsche 919 Hybrid Evo
Porsche 919 Hybrid Evo

Škoda Kodiaq RS klokt recordtijd op Nürburgring

Datum: 14-06-18

Fuchsröhre, Schwedenkreuz en Karussell; deze secties van het beroemde en beruchte Nordschleife-circuit zijn voor autosportliefhebbers wereldwijd welbekend. Geen ander circuit is uitdagender en nergens anders verkennen bestuurders en auto’s hun grenzen tot op de limiet als op het 20,832 km lange circuit in de Duitse Eifel. De Škoda Kodiaq RS doorstond de zware beproeving in de ‘Groene Hel’ en klokte een tijd van 9:29.84, een nieuw ronderecord op de Nordschleife voor zevenpersoons SUV’s.

Kodiaq RS
Kodiaq RS

Nieuwe 911 GT3 RS rondt de ‘groene hel’ in 6.56 minuten

Datum: 20-04-18

Porsche heeft met de nieuwe 911 GT3 RS op de Nordschleife van de Nürburgring een nieuwe standaard voor straatlegale racewagens neergezet: Porsche fabriekscoureur Kévin Estre realiseerde aan het stuur van de 520 pk sterke 911 GT3 RS een rondetijd van 6.56,4 minuten. Daarmee verbeterde hij de tijd van de vorige 911 GT3 RS met circa 24 seconden.

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS

Nieuwe Opel Insignia GSi weergaloos op Nürburgring

Datum: 11-10-17

Volgens Opel rijden ze een record met de nieuwe Insignia GSi (onder de motorkap een krachtige 2.0-litermotor met 191 kW (260 pk) vermogen en een koppel van maar liefst 400 Nm. Twaalf seconden sneller op oude Nordschleife dan voorganger, de Insignia OPC. Dat is top maar de tijd krijgen we niet te horen. Dat is wel een ‘verdacht’ mooi record denk we dan.

Nieuwe Opel Insignia GSi Nurburgring
Nieuwe Opel Insignia GSi Nurburgring

Nurburgring-ronderecord voor Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Datum: 29-09-17

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio rijdt in 7.51 minuten de snelste tijd ooit gereden door een productie SUV. Dat is 8 seconden sneller dan het vorige record van de Porsche Cayenne Turbo S en ook sneller dan auto’s zoals de BMW M4, Lamborghini Gallardo en de laatste generatie Ford GT.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Ronderecord op Nurburgring voor Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Datum: 08-09-16

De schitterende Giulia, met z’n krachtige Ferrari-designed 2.9-liter, V6 turbomotor met een vermogen van 375kW en een koppel van 600Nm. Goed voor 0-100 km/u in 3.9 seconden en vervolgens door naar een topsnelheid van 307km/u vestigt het record voor de snelste vierdeurs sedan. Tijd 7 minuten en 32 seconden.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Oude Records op de Nürnburgring Nordschleife

Dat auto’s veel sneller worden blijkt wel als we een paar jaar terug in de tijd gaan. We zappen naar 19 november 2013, dat rijdt een Nissan GT-R Nismo een recordtijd van 7 min. 8.68 sec. Vandaag gaat het echt een stuk sneller. Mooi die recordtijden toch.

Nissan GT-R Nismo
Nissan GT-R Nismo
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Auto

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

In de automotive industrie is de behoefte aan efficiënte en effectieve reinigingsmethoden belangrijker dan ooit. Met de voortdurende evolutie van voertuigtechnologieën en de toename van complexe componenten, biedt ultr...

Lifestyle09.04.2024

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

Innovatieve producten voor een grondige schoonmaak
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Ze waren opvallend geel, ze hebben een vorm die we verder nog nooit hebben gezien en ze waren er om je te helpen bij pech en nood: de praatpalen van de ANWB. Veel Europese landen hebben ze nog, de praatpalen, maar in 201...

Automotive11.03.2024

​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Als je afbeeldingen van mensen genereerd met AI, dan kom je vaak teleurgesteld uit: het is een complexe taak om een mens mooi te maken met normale oren, ogen, tanden en handen. Echter leert de AI steeds meer en zul je oo...

Online28.02.2024

Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman

De tijdreis die we vandaag gaan maken is bijzonder, want we gaan terug naar een tijd waarin er iets werd uitgevonden zodat je kon bellen in de auto. Niet handsfree zoals we nu gewend zijn, maar gewoon met een telefoon in...

Mobile19.02.2024

Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman