Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Regelmatig krijgen we mails binnen van autofabrikanten die het ronderecord op de Nurburgring Nordschleife hebben verbeterd. Is het nog transparant genoeg of bedenkt iedereen z’n eigen categorie? Is het dan een echt record of is het gewoon bloedsnel? Misschien is het wel appels en peren vergelijken, maar omdat het blijkbaar echt wel ‘een ding’ is gaan we vanaf nu in dit artikel al die records maar eens bijhouden. Komt er een bij, dan voegen we die bovenaan toe. Het oordeel wie echt het snelste is laten we aan jou, de lezer, over. Wie weet vind jij het record van jouw favoriete auto wel veel beter dan het record van die supersnelle Porsche…
De headerfoto is altijd van de snelste auto (alle categoriën) net als de vermelding van de snelste tijd ooit. Deze is nu in handen van : Porsche 919 Hybrid Evo : 5 minuten en 19.55 seconden. Maar we beginnen eerst met een paar ‘andere’ records.
Lamborghini pakt Nordschleife-record weer terug met Aventador
Datum: 28-07-18
De groene hel blijft een circuit dat de gemoederen bezighoudt. De Nordschleife van de Nürnbergring wordt wel vaker gebruikt als maatstaf voor hoe snel een auto nu echt kan zijn, zoals je kon zien toen de Porsche 919 Hybrid Evo het algemene record versplinterde dat al 20 jaar stond. Dat was echter een speciaal doorontwikkelde auto en er is ook een aparte ranglijst voor productiewagens.
Die lijst werd sinds vorig jaar aangevoerd door een andere Porsche, de 911 GT2 RS. Maar dit rondje van de Lamborghini Aventador Aventador was toch weer iets sneller.
Jaguar XE gaat vreemd op het Circuit de Charade bij Clermont Ferrand
Datum: 24-09-18
Jaguar was blijkbaar op zoek naar een record wat niet snel zal worden verbeterd en wijkt uit naar het Circuit de Charade bij Clermont Ferrand. Niet de meest vanzelfsprekende plek maar toevallig (toeval bestaat niet) hebben we er zelf een Peugeot 308 GTi overheen mogen sturen. De nieuwe Jaguar XE zet in ieder geval een rondetijd neer van 4 min. 9sec. neer op het oude circuit waar in 1965, 1969, 1970 en 1972 de Formule 1 nog heeft rondgereden.
Ford Mustang RTR doet het driftend
Datum: 26-09-18
Nog zo’n vreemd record wantDus wat dacht je van het volledige 20,7 kilometer lange circuit te driften? Dat is namelijk precies wat kampioen drifter Vaughn Gittin Jr. heeft gedaan – achter het stuur van zijn 900 pk Ford Performance 5.0 Aluminator XS aangedreven Ford Mustang RTR Drift auto, de eerste keer dat de prestatie is bereikt.
Voor Gittin Jr. was alles over het hebben van een “goede tijd, geen rondetijd”. Maar hij raakte nog steeds snelheden van meer dan 240 km / h, versnipperde drie sets banden en reed maximaal in de zesde versnelling op de zijwaartse toegangen tot de bochten.
Porsche 919 Hybrid Evo pakt het record in de ‘Groene Hel’
Met een tijd van 5 minuten en 19.55 seconden op de stopwatch pakt de Porsche 919 Hybrid Evo het all-time record wat in handen was van een Porsche 956 C 35 jaar geleden uit 1983. Rondetijd toen 6 minuten en. 11.13 seconden.
Škoda Kodiaq RS klokt recordtijd op Nürburgring
Datum: 14-06-18
Fuchsröhre, Schwedenkreuz en Karussell; deze secties van het beroemde en beruchte Nordschleife-circuit zijn voor autosportliefhebbers wereldwijd welbekend. Geen ander circuit is uitdagender en nergens anders verkennen bestuurders en auto’s hun grenzen tot op de limiet als op het 20,832 km lange circuit in de Duitse Eifel. De Škoda Kodiaq RS doorstond de zware beproeving in de ‘Groene Hel’ en klokte een tijd van 9:29.84, een nieuw ronderecord op de Nordschleife voor zevenpersoons SUV’s.
Nieuwe 911 GT3 RS rondt de ‘groene hel’ in 6.56 minuten
Datum: 20-04-18
Porsche heeft met de nieuwe 911 GT3 RS op de Nordschleife van de Nürburgring een nieuwe standaard voor straatlegale racewagens neergezet: Porsche fabriekscoureur Kévin Estre realiseerde aan het stuur van de 520 pk sterke 911 GT3 RS een rondetijd van 6.56,4 minuten. Daarmee verbeterde hij de tijd van de vorige 911 GT3 RS met circa 24 seconden.
Nieuwe Opel Insignia GSi weergaloos op Nürburgring
Datum: 11-10-17
Volgens Opel rijden ze een record met de nieuwe Insignia GSi (onder de motorkap een krachtige 2.0-litermotor met 191 kW (260 pk) vermogen en een koppel van maar liefst 400 Nm. Twaalf seconden sneller op oude Nordschleife dan voorganger, de Insignia OPC. Dat is top maar de tijd krijgen we niet te horen. Dat is wel een ‘verdacht’ mooi record denk we dan.
Nurburgring-ronderecord voor Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Datum: 29-09-17
De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio rijdt in 7.51 minuten de snelste tijd ooit gereden door een productie SUV. Dat is 8 seconden sneller dan het vorige record van de Porsche Cayenne Turbo S en ook sneller dan auto’s zoals de BMW M4, Lamborghini Gallardo en de laatste generatie Ford GT.
Ronderecord op Nurburgring voor Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Datum: 08-09-16
De schitterende Giulia, met z’n krachtige Ferrari-designed 2.9-liter, V6 turbomotor met een vermogen van 375kW en een koppel van 600Nm. Goed voor 0-100 km/u in 3.9 seconden en vervolgens door naar een topsnelheid van 307km/u vestigt het record voor de snelste vierdeurs sedan. Tijd 7 minuten en 32 seconden.
Oude Records op de Nürnburgring Nordschleife
Dat auto’s veel sneller worden blijkt wel als we een paar jaar terug in de tijd gaan. We zappen naar 19 november 2013, dat rijdt een Nissan GT-R Nismo een recordtijd van 7 min. 8.68 sec. Vandaag gaat het echt een stuk sneller. Mooi die recordtijden toch.
Verder lezen over Auto
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024