Polestar 1 review: een auto die je blijft verbazen en verwonderen

Polestar 1 review: een auto die je blijft verbazen en verwonderen

Ruim 600 pk en een elektrisch bereik van 126 kilometer

Vorig artikel Volgend artikel

De meeste mensen slaan niet direct aan bij het horen van het merk Polestar. Maar bij het zien van het elegante Polestar logo op de motorkap of kofferbak, staan de meesten toch even vol verwondering te kijken. Dat de Polestar 1 de aandacht trekt, hadden we wel gedacht. Maar dat het zo'n aandachtstrekker is, hadden we werkelijk nooit verwacht. Wij vertellen je in dit blog alles over de bijzondere (super vette) Polestar 1.

We nemen je mee naar Zeeland...

De Polestar 1 is een auto die op alle gebieden de aandacht trekt. Om de auto goed te testen besloten we om naar het prachtige Zeeland te rijden. Eenmaal in Zeeland aangekomen met deze Polestar 1, kwam er een Skoda voor ons rijden. Het passagiersraam ging open en een jongeman besloot om uit de auto te hangen met zijn camera om de auto te fotograferen. Je begrijpt wat voor bizar tafereel dit geweest moet zijn. Een stukje verder zijn we maar even gestopt, zodat de jongeman samen met zijn vader op een veilige manier een paar foto’s kon maken.

De Polestar is door zijn opvallende en bijzondere uiterlijk werkelijk uniek in alle opzichten! Zo rijden er momenteel maar 6 rond in Nederland.

Overigens keek niet alleen deze jongeman vol bewondering naar de Polestar. In vijf dagen tijd hebben we behoorlijk wat duimpjes, goedkeurende knikjes en een hoop mensen met een enorme glimlach op hun gezicht voorbij zien komen. Het Zweedse kenteken van de testauto droeg daar, moeten we eerlijk bekennen, waarschijnlijk ook aan bij.

Polestar_1_kraan_front_side
De Polestar 1 heeft met zijn GT lijnen een prachtige vorm.

Het is uniek en snel: het is een Polestar 1

De Polestar is een auto die uniek is op veel vlakken. De auto met de prachtige GT daklijn in combinatie met de grote sportieve neus is werkelijk een lust voor het oog. Het design van de Polestar 1 is geïnspireerd door de Volvo P1800. Mede door het gebruik van koolstofvezel werd het mogelijk om nog strakkere lijnen te creëren. Zo is de motorkap uit één deel gemaakt en deze loopt door tot boven de voorwielen. Zo ook zijn de buitenspiegels geheel frameloos en verhogen de aërodynamica met 30% ten opzichte van conventionele buitenspiegels.

Op de achterklep is een subtiele mechanische achterspoiler gemonteerd, welke omhoog komt bij snelheden vanaf 100 km/u en weer zakt onder de 70 km/u. Of je kunt hem handmatig bedienen vanaf de deur.

Polestar_1_back
Ook hier zien we bekende Volvo achterlichten terug.
Polestar_1_spiegel
De frameloze buitenspiegels verhogen de aërodynamica met 30%.
Polestar_1_spoiler
De achterspoiler komt automatisch omhoog bij een snelheid vanaf 100 km/u.

Volvo of Polestar hoe zit dat precies?

Mensen die ons aanspreken, vragen ons wat voor merk de auto is. Veel van hen herkennen Volvo elementen in deze Polestar 1, maar de meesten kunnen het niet helemaal plaatsen.

Polestar optimaliseerde al geruime tijd modellen voor Volvo. Maar sinds 2017 is Polestar officieel een zelfstandig autofabrikant en valt het als een 'zusteronderneming' onder Volvo. Ondanks deze wijziging voorziet Polestar nog steeds modellen van Volvo nog steeds van optimalisaties en aanpassingen. Dat de beide bedrijven goed samenwerken zien we terug in deze Polestar 1. De welbekende 'Thor’s hammer' LED koplampen die we kennen van de S60/S90 zien we hier ook terug, net als de achterlichten.

De visie van Polestar is om puur geëlektrificeerde sportieve auto’s te bouwen. Auto's die klaar zijn voor de toekomst. Zo is de Polestar 2 een paar maanden geleden in productie gegaan en worden de eerste modellen rond juli in Nederland verwacht.

De Polestar 2 is een volledig geëlektrificeerde sport sedan.

Polestar_1_neus
De koplampen herkennen we onder andere van de Volvo V60.

De Polestar 1 is een echte high performance sportcoupé

Dat de Polestar 1 er bijzonder snel uitziet hoef ik je niet meer uit te leggen. Maar ook onderhuids is deze sportcoupé uniek in zijn soort. Deze Polestar 1 heeft een tweeliter vier cilinder benzinemotor welke voorzien is van een turbo én supercharger die 309 pk levert. Daarnaast heeft deze krachtpatser niet één, niet twee maar drie elektromotoren! Twee van deze elektromotoren drijven elk één van de achterwielen aan. Samen leveren ze 232 pk aan elektrische power. De derde elektromotor fungeert als startmotor, levert extra koppel als de verbrandingsmotor actief is en voegt nog eens 68 pk toe aan het geheel.

Wie alles bij elkaar optelt komt op een totaal vermogen uit van 609 pk en een bizar koppel van 1.000 nm. Een sprint naar de 100 km/u duurt dan ook 'maar' 4.2 seconden en de topsnelheid is gelimiteerd op 250 km/u. In een volledig elektrische modus is de topsnelheid 160 km/u.

Polestar 1 specificaties

De Polestar 1 is een plug-in hybride en de auto heeft de hoogste actieradius onder de 'stekker hybrides' met een bereik van 126 kilometer (WLTP). Iets dat bijzonder is want, de meeste WLTP waardes vallen vaak tegen, behalve dus bij deze Polestar 1. Zo is het ons gelukt om 130 kilometer volledig elektrisch te rijden.

Met de charge- of hold modus welke je selecteert op het multimediascherm in het dashboard bepaal je om bij te laden met de benzinemotor of je kunt de acculading vasthouden en inzetten in bijvoorbeeld stedelijk gebied. Polestar heeft dit elektrische gedeelte prachtig weggewerkt in de kofferbak achter glas zoals je hieronder kunt zien.

Polestar_1_stekkers
Achter het glas zitten de stekkers netjes weggewerkt.

Polestar 1 design: nieuwste innovaties

Polestar heeft deze sportcoupé voorzien van de nieuwste innovaties op het gebied van koolstofvezel voor stijfheid en reductie van het gewicht. Het chassis heeft onderin nog stalen componenten. Maar hoe hoger je komt hoe lichter het chassis wordt om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Maar met 3 elektromotoren, een benzinemotor en een berg aan luxe voorzieningen weegt deze Polestar 1 ruim 2320 kilogram.

Door de prachtige 21 inch 'Diamond cut' velgen te monteren heeft Polestar ruimte gemaakt om de gigantische geventileerde en geboorde remschijven van 400 mm te monteren. De gemonteerde remklauwen (van fabrikant Akebono) zijn speciaal gemaakt voor Polestar en voorzien van zes zuigers voor enorme stopkracht.

Polestar_1_engine_airbox
Onder de motorkap vinden we een deel van de krachtbron van deze Polestar 1.
Polestar_1_velg
Achter de prachtige 21 inch velgen zitten de gigantische remschijven met een remklauw van Akebono.

Het Polestar 1 interieur: rijden zonder concessies

De meeste high performance sportauto’s hebben een keiharde vering, harde stoelen of weinig luxe aan boord om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Hier heb je in de Polestar 1 geen last van. Ook hier 'leent' Polestar de prachtige stoelen van Volvo met een vleugje Zweedse styling en het zitcomfort wat je mag verwachten van Volvo.

Ook voor een sublieme geluidsbeleving heeft Polestar gekozen voor een Bower & Wilkins premium audiosysteem. De Polestar 1 is voorzien van maar liefst 15 speakers. Daarnaast heeft deze krachtpatser manueel instelbare 'dual flow valve dempers' van Öhlins. Hierdoor is het mogelijk om super comfortabel afstanden af te leggen als de dempers zachter afgesteld worden en komen de sportieve eigenschappen helemaal tot zijn recht bij het stugger afstellen van de dempers.

Polestar_1_interieur
Het interieur van de Polestar 1 heeft veel overeenkomsten met de meeste nieuwe Volvo interieurs.
Polestar_1_stoelen
De prachtige afwerking van de stoelen met de zitkwaliteit die je van Volvo gewend bent.
Polestar_1_hoofdsteun
Ook in de hoofdsteunen zien we details terug.
Polestar_1_speaker_achter
In de Polestar 1 zitten maar liefst 15 speakers van Bower & Wilkins prachtig weggewerkt.
Polestar_1_dempers
De Öhlins dempers zijn eenvoudig handmatig verstelbaar onder de motorkap.

Aandacht voor details in de Polestar

Met grote aandacht voor details is de Polestar 1 gebouwd. Zo is op het dashboard en deuren carbon fiber terug te vinden met een zeer fijn subtiel patroon. 's Avonds verlicht de rand, wat een extra dimensie geeft. Het glazen dak geeft een zeer ruimtelijk gevoel in de Polestar 1.

Polestar logo

De lichtunit die tussen de zonnekleppen is geplaatst, heeft een 'zwevend' gedeelte. Bovenop het zwevende deel is het logo van Polestar geplaatst. Het logo stelt letterlijk de Poolster voor. Tijdens het rijden in de duisternis geeft dit logo licht en weerkaatst het tegen het glazen dak, waardoor je altijd je eigen Poolster boven je hebt branden.

In de hybride modellen van Volvo vonden we al het prachtige kristal in de automaathandle van het wereldberoemde bedrijf Orrefors. Zo ook heeft Orrefors een prachtig geblazen kristallen automaathandle met het Polestar logo hierin verwerkt. Zelfs de ventieldopjes van de banden zijn speciaal gemaakt voor Polestar.

Polestar_1_Koolstofvezel
Het subtiele patroon van het koolstofvezel is fantastisch verwerkt in het interieur.
Polestar_1_Orrefors_automaathandle
Ook voor de Polestar 1 heeft het wereldberoemde bedrijf Orrefors een automaathandle geblazen.
Polestar_1_ventieldopje
Zelfs de ventieldopjes zijn speciaal gemaakt voor de Polestar 1.

Rijden met de Polestar 1

Oké, de Polestar 1 is zeer snel, weegt een hoop en heeft een berg aan technologie aan boord. Maar wat doet dat met het weggedrag? Het mooie van alle technieken is dat het een veilige auto is om mee te rijden. De technologie houdt de auto netjes in bedwang, ook op hoge snelheid. Het gewicht is niet eens een echt probleem, want deze Polestar is uitgerust met Torque Vectoring op de achterwielen. In een bocht komt dit systeem tot zijn recht, want waar een normale auto het binnenste wiel vertraagt, laat de Polestar het buitenste wiel versnellen om het verschil tussen beide wielen te compenseren. Kort gezegd, sublieme grip en stabiliteit in de bochten. De Polestar 1 versnelde en vertraagde gewoon als een echte sportauto, alleen doe je dit in een ruimte vol luxe.

Polestar_1_back_side

Polestar 1 prijzen

Wie na het lezen van dit artikel niet kan wachten om naar de dealer te rennen zal diep in de buidel moeten tasten. De Polestar 1 is verkrijgbaar vanaf (hou je vast) € 159.500. De enige meerprijs die te vinden is op de optielijst is een matte lak. Die kost € 5.000 en heeft 5 kleuren. Verder zijn alle opties standaard in de Polestar 1. De Polestar is direct te bestellen en de eerste modellen zijn inmiddels in Nederland. Exclusief zal het nog wel een tijdje blijven want met zes geregistreerde Polestar ones, zal je hem niet vaak tegenkomen.

Kortom, de Polestar is een auto die ons nog een behoorlijke tijd zal bijblijven. We geven ook eerlijk toe: het deed pijn toen we hem weer na vijf dagen in moesten leveren. De Polestar 1 is een publiekstrekker, een head turner, een auto die je doet verbazen en verwonderen.

Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies