Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Dit is de Phoenix. Een nieuwe en zeer duurzame elektrische auto van studenten van de TU Eindhoven. Door slimme assemblage en het gebruik van monomateriaalstructuren (structuren die bestaan uit één type materiaal) kan het voertuig voor maar liefst 75 procent worden hergebruikt in de volgende generatie auto’s. Bij bestaande auto’s in Europa ligt het zogeheten closed-loop recycle-percentage een stuk lager; op slechts 21%.
Closed-loop recycling
Closed-loop recycling betekent dat een materiaal eindeloos kan worden hergebruikt zonder significant verlies van kwaliteit of bepaalde eigenschappen. Dat is iets anders als downcycling; het hergebruikproces dat momenteel gebruikelijk is in de auto-industrie en inhoudt dat gerecyclede materialen worden omgezet in producten van lagere kwaliteit of met verminderde functionaliteit. Dit gebeurt meestal omdat de gerecyclede materialen vermengd zijn met andere materialen, waardoor ze niet in hun zuivere vorm kunnen worden hergebruikt.
Sectororganisatie Auto Recycling Nederland (ARN) meldt weliswaar dat 88% van de materialen van auto’s wordt hergebruikt, maar door kwaliteitsverlies bij downcycling belandt het gros van de materialen buiten de auto. Deze materialen worden dan verwerkt in producten als pennen en kleding. Aangezien in Europa jaarlijks meer dan 6.000.000 voertuigen worden afgedankt – wat leidt tot miljoenen tonnen aan afval – kan het verbeteren van het recycleproces over de hele linie helpen om ernstige milieuproblemen in te dammen en grote hoeveelheden waardevolle materialen te behouden.
Circulaire economie
Studententeam TU/ecomotive heeft met Phoenix als doel om een zo hoog mogelijk percentage closed-loop recycling te bereiken, waarbij materialen kunnen worden herwonnen en in oorspronkelijke staat hergebruikt worden in nieuwe producten van dezelfde aard. Met het slimme design van Phoenix is dat gelukt en zetten de studenten een nieuwe standaard voor een circulaire economie en betere recycling binnen de sector, waarbij waardevolle materialen behouden blijven.
Het geheim zit hem voornamelijk in de monomateriaalstructuren – waarbij een minimale variëteit aan materialen is gebruikt – en de slimme bevestigingsmethodes waarbij de materialen niet permanent met elkaar verbonden worden. Hierdoor gaat de kwaliteit van de materialen minder snel achteruit na hergebruik en is de recyclingefficiëntie verhoogd.
Optimale levensduur batterijen
Daarnaast zijn batterijen over het algemeen lastig om te hergebruiken. Daarom is het belangrijk om de levensduur van batterijen te optimaliseren. Dit heeft het team bereikt door zowel vaste als uitneembare batterijen in de auto te integreren. De uitneembare batterijen worden alleen gebruikt voor lange afstanden, waarbij ze het rijbereik met meer dan 60 procent verhogen. Bovendien kunnen de batterijen ook worden gebruikt om elektrische apparaten thuis op te laden wanneer de auto niet in gebruik is. Doordat de uitneembare batterijen minder intensief worden belast, gaan ze langer mee.
Regelgeving uit Brussel
Met Phoenix speelt TU/ecomotive ook in op veranderende regelgeving die er vanuit Brussel aan zit te komen. Een nieuwe verordening van de Europese Commissie moet er namelijk voor zorgen dat de circulariteit in de auto-industrie bij het ontwerp en productie verbetert, en schrijft voor dat voertuigen voor een vastgesteld percentage van 25 procent uit gerecycled plastic moeten bestaan, waarvan weer 25 procent closed-loop uit auto’s dient te worden hergebruikt. Dit betekent dus dat de totale hoeveelheid closed-loop gerecycled materiaal 6,25 procent moet bedragen.
Hoewel dit percentage nog hoger kan, is dat volgens de studenten een stap in de goede richting. “De Europese Commissie zet de juiste koers in, maar er is meer nodig om de industrie echt te transformeren”, verduidelijkt Tim van Grinsven, teammanager van TU/ecomotive. Van Grinsven legt uit dat het team als doel heeft om de auto-industrie te inspireren om duurzamer te ontwerpen. “De aarde biedt geen onbeperkte grondstoffen, dus efficiënter gebruik van materialen is de oplossing. Phoenix is ons antwoord daarop, en we nodigen de industrie uit om samen met ons deze uitdaging aan te gaan.”
Fotocredits: TU Eindhoven / TU/ecomotive
Verder lezen over Duurzaamheid
Lifestyle09.12.2024
De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive04.09.2024
Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland
Verder lezen over Studenten
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Automotive11.06.2024
Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg
Technology10.06.2024
Een succes voor hyperloop: TU Delft laat het van baan wisselen
Online29.01.2024
Kan AI voorspellen wie de mol is in Wie is de Mol?
Lifestyle20.11.2023
Op deze 4 zaken kun je besparen als je student bent
Automotive26.10.2023
Derde plek voor Brunel Solar Team in World Solar Challenge
"keihard voor gevochten"Automotive19.10.2023
Het Brunel Solar Team is klaar voor de Bridgestone World Solar Challenge
Automotive15.09.2023