Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor of achter de camera.
Waar denk jij aan als je een lege fles frisdrank weggooit thuis? Vast niet dat die fles ooit onderdeel kan worden van een echte rijdende auto!
Het studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven heeft een auto gebouwd die vrijwel volledig uit afval bestaat. Het resultaat is een sportief uitziende, elektrische auto genaamd Luca met als basis een onderstel van vlas en gerecycled plastic, waarvan een groot deel zelfs is opgevist uit de oceaan.
Licht en efficiënt
Luca is een compacte auto met twee elektrische motoren in de achterwielen. Hiermee kan een topsnelheid van 90 kilometer per uur en een actieradius van 220 kilometer gehaald worden. Omgerekend is het verbruik ongeveer 180 kilometer per liter benzine. Naast de efficiënte motoren, komt dit ook door het lage gewicht: de auto weegt zonder batterijen slechts 360 kg. Dit is ruim de helft minder dan vergelijkbare auto’s. Daarnaast heeft de auto slechts zestig kilo batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo’s bij andere elektrische auto’s.
Auto Recycling Nederland reageert enthousiast op het project. ,,Wat wij mooi vinden is dat de studenten laten zien dat het mogelijk is om zo’n auto te bouwen”, zegt Martijn Boelhouwer van ARN. ,,Bumpers van auto’s worden vaak gerecycled. Maar even hele auto is wel even iets anders.”
Overal naar gekeken
De carrosserie van de auto is gemaakt van gerecycled ABS, een hard plastic dat in veel consumentenproducten gebruikt wordt, zoals speelgoed, televisies en keukenproducten. De auto krijgt zijn gele kleur door een wrap, een gekleurde folie, in plaats van een lak. Deze folie kan ook weer verwijderd worden zonder dat het resten achterlaat. Hierdoor blijft er een puur plastic over en dit maakt het uiteindelijke recyclingproces een stuk makkelijker. Ook de zij- en achterruiten zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Het recycleproces geeft de ruiten meteen een luxe, zwarte tint. Duurzaamheid hoeft dus alles behalve saai te zijn.
Ook in het interieur is veelvuldig gebruik gemaakt van afval. Zo heeft Luca twee zeer comfortabele, op maat gemaakte stoelen, waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokosnoot- en paardenhaar.
Kijk hier de lancering van de plastic auto terug:
Verder lezen over Auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugLifestyle09.04.2024
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie
Innovatieve producten voor een grondige schoonmaakAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive11.03.2024
Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidOnline28.02.2024
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024