Automotive17.06.2022

Goedkoper parkeren voor EV’s


Vanaf 2023 mogen gemeentes schone voertuigen korting geven op de parkeertarieven

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat er een ministerieel besluit voor nodig was om dit mogelijk te kunnen maken. Hoe dan ook, vanaf volgend jaar mogen gemeenten de parkeertarieven voor elektrisch en waterstof elektrisch aangedreven auto’s aanpassen. In de praktijk betekent dit dat het gemeentes vanaf dan vrij staat om het parkeren van een EV goedkoper te maken. Minister Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat noemt het een “extra instrument om te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in stad of dorp”.

Korting voor zero-emissie voertuigen

Op basis van artikel 225 van de Gemeentewet mogen gemeenten zelf bepalen waar en hoeveel zij in rekening brengen voor het parkeren van voertuigen binnen de gemeentegrenzen. Die regel geldt niet alleen voor de parkeerterreinen en -garages, maar ook voor parkeervergunningen. Schijnbaar was in de wet dus (nog) geen bepaling opgenomen die gemeenten de mogelijkheid geeft om de tarieven, afhankelijk van het type voertuig, aan te passen. Dat gaat nu dus veranderen.

Met het besluit van de minister krijgen gemeenten die mogelijkheid nu wel. Daarbij wordt wel duidelijk aangegeven dat een korting op de parkeertarieven alleen gegeven mag worden aan voertuigen die volledig schoon zijn, en dus geen schadelijke uitlaatgassen uitstoten. Dat zijn dus de elektrische en waterstof elektrische auto’s, waarvan er momenteel zo’n 300.000 in Nederland rondrijden. Gemeenten mogen zelf bepalen of en hoe zij die korting gaan verrekenen. Dat kan bijvoorbeeld via parkeerapps, of door een extra optie bij de parkeerautomaat in voeren.

Parkeerkorting garandeert natuurlijk geen parkeerplek. (Foto: <a href=\
Parkeerkorting garandeert natuurlijk geen parkeerplek. (Foto:

Parkeerkorting als stimulans om een EV aan te schaffen?

Nederland is, zeker vergeleken met onze buren ten oosten en zuiden, een van de duurdere landen als het gaat om de parkeertarieven. Daar wordt dus, zowel door gemeenten als exploitanten, veel geld mee verdiend. Een uurtje in het centrum van Amsterdam of een andere grote stad parkeren kost je al gauw meer dan 8 euro.

Het zal mij dan ook benieuwen hoeveel gemeenten gaan besluiten om het parkeren voor EV’s daadwerkelijk goedkoper te maken. En zo ja, hoe veel korting zij gaan geven. Ik bedoel, een korting van een of twee euro per uur zal mensen er niet echt toe brengen om dan maar een EV, die nog altijd duurder zijn dan brandstof aangedreven auto’s, aan te schaffen. Gratis, of nagenoeg gratis, parkeren – waarmee je in een stad al gauw vele honderden, tot meer dan duizend, euro per jaar kunt besparen – zou dan misschien wel kunnen helpen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Elektrische auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Porsche werkt al een tijdje samen met smartphone-bedrijven, zoals Huawei en Honor, maar automaker Polestar maakt zijn eigen telefoon.

Automotive18.04.2024

Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers