Goedkoper parkeren voor EV’s

Goedkoper parkeren voor EV’s

Vanaf 2023 mogen gemeentes schone voertuigen korting geven op de parkeertarieven

Vorig artikel Volgend artikel

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat er een ministerieel besluit voor nodig was om dit mogelijk te kunnen maken. Hoe dan ook, vanaf volgend jaar mogen gemeenten de parkeertarieven voor elektrisch en waterstof elektrisch aangedreven auto’s aanpassen. In de praktijk betekent dit dat het gemeentes vanaf dan vrij staat om het parkeren van een EV goedkoper te maken. Minister Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat noemt het een “extra instrument om te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in stad of dorp”.

Korting voor zero-emissie voertuigen

Op basis van artikel 225 van de Gemeentewet mogen gemeenten zelf bepalen waar en hoeveel zij in rekening brengen voor het parkeren van voertuigen binnen de gemeentegrenzen. Die regel geldt niet alleen voor de parkeerterreinen en -garages, maar ook voor parkeervergunningen. Schijnbaar was in de wet dus (nog) geen bepaling opgenomen die gemeenten de mogelijkheid geeft om de tarieven, afhankelijk van het type voertuig, aan te passen. Dat gaat nu dus veranderen.

Met het besluit van de minister krijgen gemeenten die mogelijkheid nu wel. Daarbij wordt wel duidelijk aangegeven dat een korting op de parkeertarieven alleen gegeven mag worden aan voertuigen die volledig schoon zijn, en dus geen schadelijke uitlaatgassen uitstoten. Dat zijn dus de elektrische en waterstof elektrische auto’s, waarvan er momenteel zo’n 300.000 in Nederland rondrijden. Gemeenten mogen zelf bepalen of en hoe zij die korting gaan verrekenen. Dat kan bijvoorbeeld via parkeerapps, of door een extra optie bij de parkeerautomaat in voeren.

Parkeren-EV
Parkeerkorting garandeert natuurlijk geen parkeerplek. (Foto: Michael Fousert via Unsplash)

Parkeerkorting als stimulans om een EV aan te schaffen?

Nederland is, zeker vergeleken met onze buren ten oosten en zuiden, een van de duurdere landen als het gaat om de parkeertarieven. Daar wordt dus, zowel door gemeenten als exploitanten, veel geld mee verdiend. Een uurtje in het centrum van Amsterdam of een andere grote stad parkeren kost je al gauw meer dan 8 euro.

Het zal mij dan ook benieuwen hoeveel gemeenten gaan besluiten om het parkeren voor EV’s daadwerkelijk goedkoper te maken. En zo ja, hoe veel korting zij gaan geven. Ik bedoel, een korting van een of twee euro per uur zal mensen er niet echt toe brengen om dan maar een EV, die nog altijd duurder zijn dan brandstof aangedreven auto’s, aan te schaffen. Gratis, of nagenoeg gratis, parkeren – waarmee je in een stad al gauw vele honderden, tot meer dan duizend, euro per jaar kunt besparen – zou dan misschien wel kunnen helpen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...