Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat er een ministerieel besluit voor nodig was om dit mogelijk te kunnen maken. Hoe dan ook, vanaf volgend jaar mogen gemeenten de parkeertarieven voor elektrisch en waterstof elektrisch aangedreven auto’s aanpassen. In de praktijk betekent dit dat het gemeentes vanaf dan vrij staat om het parkeren van een EV goedkoper te maken. Minister Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat noemt het een “extra instrument om te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in stad of dorp”.
Korting voor zero-emissie voertuigen
Op basis van artikel 225 van de Gemeentewet mogen gemeenten zelf bepalen waar en hoeveel zij in rekening brengen voor het parkeren van voertuigen binnen de gemeentegrenzen. Die regel geldt niet alleen voor de parkeerterreinen en -garages, maar ook voor parkeervergunningen. Schijnbaar was in de wet dus (nog) geen bepaling opgenomen die gemeenten de mogelijkheid geeft om de tarieven, afhankelijk van het type voertuig, aan te passen. Dat gaat nu dus veranderen.
Met het besluit van de minister krijgen gemeenten die mogelijkheid nu wel. Daarbij wordt wel duidelijk aangegeven dat een korting op de parkeertarieven alleen gegeven mag worden aan voertuigen die volledig schoon zijn, en dus geen schadelijke uitlaatgassen uitstoten. Dat zijn dus de elektrische en waterstof elektrische auto’s, waarvan er momenteel zo’n 300.000 in Nederland rondrijden. Gemeenten mogen zelf bepalen of en hoe zij die korting gaan verrekenen. Dat kan bijvoorbeeld via parkeerapps, of door een extra optie bij de parkeerautomaat in voeren.
Parkeerkorting als stimulans om een EV aan te schaffen?
Nederland is, zeker vergeleken met onze buren ten oosten en zuiden, een van de duurdere landen als het gaat om de parkeertarieven. Daar wordt dus, zowel door gemeenten als exploitanten, veel geld mee verdiend. Een uurtje in het centrum van Amsterdam of een andere grote stad parkeren kost je al gauw meer dan 8 euro.
Het zal mij dan ook benieuwen hoeveel gemeenten gaan besluiten om het parkeren voor EV’s daadwerkelijk goedkoper te maken. En zo ja, hoe veel korting zij gaan geven. Ik bedoel, een korting van een of twee euro per uur zal mensen er niet echt toe brengen om dan maar een EV, die nog altijd duurder zijn dan brandstof aangedreven auto’s, aan te schaffen. Gratis, of nagenoeg gratis, parkeren – waarmee je in een stad al gauw vele honderden, tot meer dan duizend, euro per jaar kunt besparen – zou dan misschien wel kunnen helpen.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024