Automotive31.12.2021

BMW i4 M50: bloedsnel en een overdosis aan rijplezier


Misschien is dit wel de elektrische auto van het jaar

Dit jaar stond, naast al het wereldnieuws in de auto-industrie, vooral in het teken van een groot aantal introducties van elektrische auto’s. Daar lijkt het nu toch meer en meer over te gaan. Vrijwel alle nieuwe modellen hebben tegenwoordig een stekker. Vooral de Aziatische automerken, zowel bestaand als een aantal nieuwe toetreders, hebben de markt flink op scherp gezet. Zeker de volledig nieuw ontworpen modellen scoren goed.

Maar wat als een autofabrikant kiest om van een bestaand model deze in een elektrische versie op de markt te brengen en er dan maar gelijk een performance model van maakt? Dat is niet veel merken gegeven. Totdat eind september in de Beierse Alpen het doek van een BMW i4 M50 wordt gehaald. Voor ons staat een BMW 4 serie Gran Coupé. Hij is heel blauw én voorzien van een M-label. Het is de geboorte van misschien wel één van de beste elektrische performance modellen ooit. En als er bij de auto van het jaar verkiezing toch een aparte categorie zou zijn geweest is dit misschien wel de ‘auto van het jaar’. Vooral omdat het anders toch iets is als appels met peren.

BMW i4 M50: pure performance, wat heerlijk

Het is een bijzondere ervaring, je stapt in een BMW en neemt in je gedachten je ervaringen met het merk mee. Veel premium comfort en een perfect weggedrag, maar hoe is dat in deze elektrische uitvoering en al helemaal wat betekent de ‘M’ op deze auto? Die i4 M50 is niet ontworpen door de performance-afdeling van BMW, het merk heeft hem wel voorzien van deze classificatie en dat is niet zonder reden.

Na 5 minuten rijden ben je er eigenlijk al achter. Met een glimlach van je linker- naar je rechteroor stuur je door het Beierse landschap. Het rijgedrag, de performance, het insturen in de bochten, alles voelt zo geweldig. Hoe snel hij werkelijk is weet je dan nog niet, het doet er ook niet toe. De performance en het rijgedrag worden niet alleen bepaald door het aantal seconden dat je erover doet van 0 naar 100. Die performance is echt een ding, zowel in de comfort rijmodus als in de sportstand. Bij dat laatste gebeurt er van alles: de demping verandert, de besturing wordt strakker, de remmen gebruiken nog meer intelligentie en het geluid past zich aan.

Synchronisatie tussen je rechtervoet en je oren

Het doet iets met je systeem. Wat je hoort is geen fake geluid, nagebootst van het rauwe gebrul van een BMW M4 Coupé, maar een spacy sound dat toeneemt als je gas geeft. Je ervaart niet alleen de versnelling van de auto maar hoort het nu ook. Het is een soort synchronisatie tussen je rechtervoet en je oren. In de auto is alles BMW zoals je dat kent, toch is deze ervaring in de BMW i4 M50 echt geweldig. Dit is niet zomaar een van de vele nieuwe elektrische introducties. Dit is, om in Beieren te blijven, Bayern München in de finale van de Champions League. BMW heeft de lat voor deze i4 M50 wat dat betreft ongekend hoog gelegd.

BMW i4 M50 nauw verwant met de BMW 4 serie Gran Coup\u00e9
BMW i4 M50 nauw verwant met de BMW 4 serie Gran Coupé
De vooral stoer en uitgesproken neus van de BMW i4 M50 past naadloos bij de performance
De vooral stoer en uitgesproken neus van de BMW i4 M50 past naadloos bij de performance
BMW iX4 M50 pure electric power
BMW iX4 M50 pure electric power

Bloedsnel: driving skills needed

De BMW i4 M50 heeft twee elektromotoren (met een efficiëntie van maar liefst 93 procent), goed voor 400 kilowatt of 544 pk. Dat is fors voor een auto in deze prijsklasse. Hij sprint in 3.9 seconden van 0 naar 100 km/u waarbij je letterlijk ín je stoel wordt weggedrukt. Omdat de versnelling lineair is zit je luttele sconden later op de begrensde snelheid van 225 km. Deze i4 is werkelijk bloedsnel en een waar genot voor iedere autoliefhebber. Het betekent ook dat je als berijder echt wat driving skills moet hebben om de oerkracht van de twee elektromotoren netjes tussen de witte strepen te houden.

Het grote verschil tussen deze i4 M50 en zijn Amerikaanse en nieuwe Aziatische concurrenten is echt de driving experience. Hier zit je in een cockpit gemaakt voor performance met alle comfort en technische hulpmiddelen. Bij BMW weten ze al jaren hoe je veiligheid en snelheid combineert. Tijdens het rijden komen je zintuigen samen met de auto. Het is werkelijk een genot, of je nu in de comfortstand rijdt of je dasboard rood laat kleuren als we voor sport kiezen. De bijna 2215 kg zware i4 M50 is verdeeld in een verhouding van 48% (voor) en 52% (achter). Standaard zijn zowel bij de optionele 19 en 20 inch wielen deze voorzien van bredere achterbanden.

Laadcapaciteit tot 200 kW

Het accupakket van de i4 M50 heeft een nettocapaciteit van 80,7 kWh en een 20 procent hogere energiedichtheid in vergelijking met de huidige BMW i3. Daarnaast is de laadcapaciteit dankzij een nieuwe Combined Charging Unit (CCU) verhoogd tot 200 kW. Bij een snellaadstation met dezelfde capaciteit is tien minuten opladen genoeg om 140 km (M50) ver te komen. De BMW i4 is verder geschikt voor zowel eenfase als driefase opladen aan een AC- oplaadpunt (het meest voorkomende thuis oplaadpunt en een noodzaak), met een maximale capaciteit van 11 kW. Volledig opladen duurt dan max 8.5 uur.

BMW i4 eDrive40 en BMW i4 M50

De BMW i4 is leverbaar in twee modelvarianten. De BMW i4 M50 heeft twee elektromotoren op zowel de voor- als achteras met een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk) en een koppel van 795 Nm. De actieradius bedraagt tot 510 kilometer (WLTP). Het piekvermogen van 400 kW (544 pk) is gedurende tien seconden beschikbaar in de Sport modus. Met de Sport Boost functie bereikt de BMW i4 M50 in 3.9 seconden de 100 km/h vanuit stilstand. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 225 km/h.

De BMW i4 eDrive40 heeft een 250 kW (340 pk) sterke elektromotor met een koppel van 430 Nm en heeft alleen achterwielaandrijving. De actieradius bedraagt tot 590 kilometer (WLTP). De BMW i4 eDrive40 sprint van 0 naar 100 km/h in 5.7 seconden en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 190 km/h.

Bloedsnel
Bloedsnel

Ruim 6.000 banen extra in 2022

BMW geeft zelf aan dat deze BMW i4 het eerste elektrische voertuig is van het merk dat zich volledig richt op rijdynamiek. Het resultaat is een auto met heel veel vermogen, een stoer en sportief design, en met veel ruimte en het gebruiksgemak die 1:1 zijn overgenomen van een vierdeurs Gran Coupé.

De marktintroductie met de twee modelvarianten BMW i4 M50 en de BMW i4 eDrive40 ligt inmiddels alweer even achter ons. Het model is al maanden uitverkocht en heeft alle verwachtingen ruimschoots overtroffen. Het laatste nieuws is dat BMW zelf met de mededeling is gekomen dat het in 2022 ruim 6.000 banen zal creëren om te voldoen aan de grote vraag van klanten voor zowel de i4 alsmede de BMW iX. Ook worden extra ploegen ingezet om de achterstand weg te werken.

BMW en Hashtags

Dat ze bij BMW trots zijn op hun volledig elektrische modelreeks blijkt ook uit de ‘officiele’ hashtags van het merk, lees maar even mee: #THEi4 #THEiX #BornElectric #BMWElectric #ElectricVehicle #ElectricCar #ZeroEmissions #eMobility #BMW en voor wie twijfelt nog even deze: #TheUltimateElectricDrivingMachine

Prijzen

BMW i4 eDrive40 vanaf € 60.697
BMW i4 M50 vanaf € 73.496

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over BMW

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Het omstreden plan van BMW om je een abonnement te laten afsluiten om je billen te verwarmen, is van de baan. Het heeft besloten om de abonnementsvorm voor je auto uit de winkel te halen.

Automotive08.09.2023

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

Hou je van voetbal en rij je in een BMW? Dan kijk je waarschijnlijk ook graag naar de wedstrijden in de Bundesliga. De titelstrijd is daar voor het eerst in meer dan 10 jaar weer spannend tot het laatste moment. Al zal B...

Entertainment02.05.2023

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

​10 auto-roadtrips uit films die je prima na kunt doen

Heerlijk cruisen in een auto met open dak, stoppen bij een wijngaard, een proeverij doen, een goed gesprek voeren over de smaken en weer door. Het lijkt een droom die je alleen in films als Sideways ziet, maar je kunt de...

Automotive02.05.2023

​10 auto-roadtrips uit films die je prima na kunt doen

BMW XM Label Red, ahum, is dit echt?

Soms komen er auto’s op de markt waarbij je even wilt checken of je niet aan het dagdromen bent. Een emmer water in je gezicht werkt dan het beste, want alleen in je arm knijpen blijkt niet altijd te werken. BMW introd...

Automotive12.04.2023

BMW XM Label Red, ahum, is dit echt?

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch

Het motorseizoen staat weer voor de deur. Voorheen betekende dit altijd dat we aftrapten met de Motorbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Dat was echter na twee jaar corona niet het geval. Dit jaar weer wel, als vanouds: va...

Events25.02.2023

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch