Automotive30.06.2021

Sports Activity Vehicle concept BMW iX wordt werkelijkheid


Wat begon als een conceptcar tijdens de CES in Las Vegas wordt ruim twee jaar later werkelijkheid. Het is nog wel even wachten tot november voordat je hem tegen gaat komen op de wegen. Het is de moeder van alle nieuwe BMW’s, een flagship, of hij ook iconisch wordt bepaald BMW zelf. Hoe speciaal wordt hij echt?

De BMW i3 (2013) was een sensatie, verguisd om zijn design, bejubeld om zijn looks. Je vindt hem geweldig of je keert je om. Dat hoort nu eenmaal bij dit soort introducties. De BMW i8 (2014) deed je duizelen. Bij de introductie in Italië liepen de pleinen vol, het was adembenemend en nog steeds een iconische sportwagen. Misschien wel onderschat als statement.

Het is januari 2019, we gaan naar Vegas, naar de CES. Daar op het plein tegenover de hoofdingang stond een aparte hal, daar binnen de BMW Vision iNeXt. Een droom, gaat deze er werkelijk komen. Er was ongeloof, dit is een concept, een studie maar geen werkelijkheid. Dit concept is veel te ver weg. De baas, de CEO maakte een statement, deze gaat op de markt komen en luidt een nieuw tijdperk in van BMW.


Januari 2019, de start van nieuw tijdperk voor BMW
Januari 2019, de start van nieuw tijdperk voor BMW

BMW iX is een SAV, een Sports Activity Vehicle-concept

Flits, we zappen over 2020, vergeten Covid-19, het is juni 2021, alles is anders, zelfs de lente hebben we overgeslagen, de winter duurde tot eind mei en dan is het 2 juni. De dagen zijn lang, de zomer buigt over ons heen en BMW, die trekt het doek af van de BMW iX. Hij is er, mission completed, de afspraak is nagekomen. De iX is werkelijkheid. Een BMW waar je niet langer om heen kunt. Hij zal het straatbeeld veranderen. i3, i8, iX het is geen wiskundige reeks, geen Fibonacci, het is blijkbaar magic.

Als we de tekst vertalen wordt die Magic uitgelegd. De BMW iX is een SAV, een Sports Activity Vehicle-concept. De blueprint voor elektrische mobiliteit, met tools en gear voor morgen, connected, pure tech, innoverend, zelfrijdend tot waar het mag en met een ongeëvenaarde mobiliteit ervaring. Dat alles is waar iX voor moet staan. En als je dat ook nog eens hardop durft te zeggen, dan moet je iedereen gaan verbazen en overtuigd zijn in je eigen kunnen.

P90422105_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422105_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422107_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422107_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422109_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422109_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422110_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422110_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422111_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422111_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-

Twee modelvarianten

De BMW iX komt op de markt met twee modelvarianten. Beide zijn voorzien van een elektrisch vierwielaandrijvingssysteem, met een systeemvermogen van 385 kW (523 pk) in de BMW iX xDrive50 en 240 kW (326 pk) in de BMW iX xDrive40. De efficiëntie van de aandrijftechnologie zorgt samen met de nieuwste accuceltechnologie voor een volgens WLTP gemeten actieradius van maximaal 630 kilometer voor de BMW iX xDrive50 en 425 kilometer voor de BMW iX xDrive40. De consumentenadviesprijs voor de iX start bij € 86.996,- voor de xDrive40.

De BMW iX xDrive50 accelereert van 0 tot 100 km/h in 4.6 seconden, de BMW iX xDrive40 legt deze sprint in 6.1 seconden af. Later volgt de BMW iX M60 met een vermogen van meer dan 440 kW (600 pk). Bij dit model draait alles om een buitengewoon sportieve, volledig elektrische rijbeleving. Met een dergelijke belofte komt de lat flink hoger te liggen.

P90422140_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422140_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-

Nieuwste accucel technologie.

De vijfde generatie BMW eDrive technologie heeft een wat wordt omschreven als een ‘state-of-the-art accuceltechnologie’. De (gravimetrische) energiedichtheid van de accucellen is circa 40 procent hoger dan die van de accu in de BMW i3 van 2020. De BMW iX xDrive50 is voorzien van een hoogvoltage-accu met een netto capaciteit van 105,2 kWh (bruto capaciteit: 111,5 kWh), terwijl de accu van de BMW iX xDrive40 een netto capaciteit biedt van 71 kWh (bruto capaciteit: 76,6 kWh).

Duurzame productie in Beieren

De BMW iX wordt gebouwd in de BMW Group productiefaciliteit Dingolfing. Zowel auto als accucellen worden geproduceerd met gebruikmaking van duurzaam opgewekte energie. BMW Group betrekt het voor de hoogvoltage-accu benodigde kobalt en lithium van gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko en levert het aan de producenten van de accucellen. Het constructieprincipe van de elektromotoren maakt het gebruik van schaarse aardmetalen voor de rotors overbodig. Bovendien wordt aluminium toegepast dat is geproduceerd met elektriciteit uit zonneparken.

Het hoge aandeel van secundair aluminium en hergebruikt plastic draagt eveneens bij aan de hulpbronnenbesparende productie van de BMW iX. Voor het interieur wordt gebruikgemaakt van FSC-gecertificeerd hout, met olijfbladextract gelooid leder en andere natuurlijke materialen. De grondstof voor de vloerbedekking en vloermatten bestaat onder meer uit gerecyclede visnetten.

P90422158_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422158_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422161_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422161_highRes_the-bmw-ix-xdrive50-
P90422169_highRes_the-first-ever-bmw-i
P90422169_highRes_the-first-ever-bmw-i
P90422176_highRes_the-first-ever-bmw-i
P90422176_highRes_the-first-ever-bmw-i
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over BMW

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Het omstreden plan van BMW om je een abonnement te laten afsluiten om je billen te verwarmen, is van de baan. Het heeft besloten om de abonnementsvorm voor je auto uit de winkel te halen.

Automotive08.09.2023

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

Hou je van voetbal en rij je in een BMW? Dan kijk je waarschijnlijk ook graag naar de wedstrijden in de Bundesliga. De titelstrijd is daar voor het eerst in meer dan 10 jaar weer spannend tot het laatste moment. Al zal B...

Entertainment02.05.2023

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

​10 auto-roadtrips uit films die je prima na kunt doen

Heerlijk cruisen in een auto met open dak, stoppen bij een wijngaard, een proeverij doen, een goed gesprek voeren over de smaken en weer door. Het lijkt een droom die je alleen in films als Sideways ziet, maar je kunt de...

Automotive02.05.2023

​10 auto-roadtrips uit films die je prima na kunt doen

BMW XM Label Red, ahum, is dit echt?

Soms komen er auto’s op de markt waarbij je even wilt checken of je niet aan het dagdromen bent. Een emmer water in je gezicht werkt dan het beste, want alleen in je arm knijpen blijkt niet altijd te werken. BMW introd...

Automotive12.04.2023

BMW XM Label Red, ahum, is dit echt?

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch

Het motorseizoen staat weer voor de deur. Voorheen betekende dit altijd dat we aftrapten met de Motorbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Dat was echter na twee jaar corona niet het geval. Dit jaar weer wel, als vanouds: va...

Events25.02.2023

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch