Automotive15.08.2022

BMW C400GT: wint de traditionele motorscooter het van elektrisch?


Een paar weken geleden mochten we de nieuwe volledig elektrische BMW CE04 proberen. Toch vroegen we ons af hoe dit moderne technische hoogstandje zich nou verhoud tot een wat meer traditionele motorscooter op benzine. Daarom zijn we nu ook op pad geweest met de BMW C400GT: een luxe 350cc 1-cilinder motorscooter met 34 pk en een gewicht van 214kg. Is het al tijd om over te stappen naar een elektrische motorscooter, of is het daar nog iets te vroeg voor en blijft de benzinemotor de voorkeur genieten?

BMW C400GT voorkant
BMW C400GT voorkant

Behoorlijk aanwezig

Wat meteen opvalt is dat de C400GT een grote scooter is. Hij is lang, laag en met zijn opvallende design is hij een behoorlijk aanwezig. Bij de meeste motorscooters is ‘functie boven vorm’ de designfilosofie. Een motorscooter moet functioneel, ergonomisch en makkelijk in gebruik zijn. Hier komen vaak niet de mooiste ontwerpen uit voort, maar desondanks is het BMW toch goed gelukt om iets unieks neer te zetten. De motor heeft een robuuste uitstraling. Vooral de voorkant is vrij imposant. Als je deze motor in je autospiegel ziet, zal je niet verwachten dat dit een superstille, ergonomische scooter is.

Ondanks al het harde werk van BMW blijft deze motor een motorscooter en die hebben niet de beste reputatie bij het overige verkeer. Automobilisten vinden scooterrijders vaak irritant en motorrijders erkennen bestuurders van motorscooters vaak niet als ‘echte’ motorrijders. Verwacht dus niet dat je door tegemoetkomende motorrijders wordt gegroet, want dat vertikken ze vaak. De enige mensen die tijdens onze review praatjes kwamen maken over de tweewieler, dat waren andere (motor)scooterrijders.

BMW C400GT brug
BMW C400GT brug
BMW C400GT zitje
BMW C400GT zitje

Traditioneel, maar er is technologie

Ook deze motorscooter is een echte BMW-motor. Zals je van een BMW-motor mag verwachten is de C400GT uitgerust met allerlei luxe. Denk aan een TFT-kleurenscherm, een vakje voor je telefoon met USB-aansluiting en het welbekende (maar jammer genoeg nog steeds onverlichte) bedieningscluster. De motor is ook weer te koppelen aan de BMW Motorrad app waarin je allerlei informatie over de motor kunt vinden en zelfs een routebeschrijving kunt starten. Deze motor heeft wel het oudere scherm en kan dus niet de hele kaart laten zien zoals dat bij de elektrische CE04 wel kan. Wel kun je in de urbanmodus een toerenteller op het scherm zien. Maar…wat heb je aan een toerenteller op een motorscooter zonder versnellingen? Wat ons betreft is dit een beetje zonde van de schermruimte.

GT in de modelnaam staat voor Grand Tour en dit is te merken. Zo is de scooter als extra optie voorzien van een wat hoger windscherm, zadel en handvatverwarming, plus een luxe zadel met een steuntje voor je onderrug. Dit draagt allemaal bij om zo comfortabel mogelijk langere afstanden af te leggen. Dit is een wereld van verschil in vergelijking met de elektrische CE04. Dee had namelijk geen windscherm waardoor je vol in de wind zit. Prima voor binnendoor, maar op de snelweg was dat echt afzien. Daar doet deze C400GT het een stuk beter. De enige optie die we missen op deze tourmotor is de cruise control.

BMW C400GT stuur
BMW C400GT stuur
BMW C400GT rechts
BMW C400GT rechts
BMW C400GT links
BMW C400GT links
BMW C400GT Kilometerteller
BMW C400GT Kilometerteller

BMW Flexcase

Wat volgens ons een ook geniale toevoeging is aan hoe praktisch de motorscooter is, dat is de BMW Flexcase. Dat is een soort valse bodem in de buddyseat die je na het parkeren van de motor in ruimte kunt verdubbelen door hem uit te klappen. Hierdoor ligt de buddy op het achterwiel, maar heb je in de buddyseat ineens ruimte voor twee helmen. Een daarvan moet wel een jethelm zijn. Omdat de flexcase op het achterwiel rust, moet je deze voordat je gaat rijden weer inklappen. Dit wordt ook aangegeven op het scherm, zodat je dit niet kunt vergeten. Ingeklapt is de buddyseat nog steeds ruim genoeg voor een helm en een kettingslot.

BMW C400GT Flexbuddy
BMW C400GT Flexbuddy

Zo rijdt de BMW C400GT

De BMW C400GT is een ergonomische en vooral makkelijk te besturen motorscooter. Ondanks het formaat voelt de motor wendbaar en voorspelbaar aan en schept hij voldoende vertrouwen.

In tegenstelling tot de elektrische CE04 voelt deze motor zich prima thuis op de snelweg. Met de 34pk sterke motor zit je heel smooth en in no time op de topsnelheid van 139 km/u. De scooter doet precies wat je ervan kunt verwachten en dat is misschien ergens ook wel het nadeel aan het rijden van de C400GT. Het voelt heel vanille en er is weinig spannends aan. Dit is niet het type motor om in het weekend een plezierritje te gaan maken. Dat was de CE04 ook niet, maar door zijn futuristische ontwerp, het bekijks wat je ermee hebt en de immense acceleratie toch net iets meer dan deze C400GT.

BMW C400GT achterkant
BMW C400GT achterkant

Kostenplaatje BMW C400GT

Met de BMW C400GT is weinig mis. Zo is de scooter luxe uitgevoerd met een hoop functies en opties die je kunt verwachten op een motor van deze prijs. Deze motor is met zijn vanafprijs van 9300 euro namelijk niet goedkoop. Onze testmotor had een adviesprijs van 10,704 euro en die was uitgerust met wat extra opties zoals de triple black kleurstelling, verwarmd zadel en handvatten, een alarmsysteem en de ledkoplampen.

Dat er weinig mis mee is, dat wil niet zeggen dat je deze motor meteen moet gaan kopen. Ja, je komt heel comfortabel aan op je eindbestemming, of je nou over de snelweg bent geweest of binnendoor. Maar heel spannend is de rit niet geweest en dat is toch wel een beetje waar motorrijden om gaat: beleving.

BMW C400GT straat
BMW C400GT straat

Benzine versus elektrisch

Ben je op zoek naar een premium motorscooter en accepteer je de ook wat minder spannende dingen die daarbij komen kijken, dan kan je niet fout gaan met deze C400GT. Het is namelijk een goed geslaagde en mooi ontworpen premium motorscooter. Of je misschien beter voor de elektrische CE04 moet gaan is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Voor het besparen van benzine hoef je het bijna niet te doen, want de C400GT heeft namelijk een opgegeven verbruik van 3,5L per 100km.

Wij vinden de elektrische CE04 in ieder geval (nog) mooier, leuker rijden en een stuk specialer. Ook zonder zwaaiende andere motorrijders.

BMW C400GT design
BMW C400GT design
Nick Maassen

Nick is zodra het wettelijk gezien mocht op de motor gestapt en er niet meer vanaf gekomen. Voor DutchCowboys reviewt hij alles wat op twee wielen staat. En, niet geheel onbelangrijk: snel is.

Verder lezen over BMW

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Het omstreden plan van BMW om je een abonnement te laten afsluiten om je billen te verwarmen, is van de baan. Het heeft besloten om de abonnementsvorm voor je auto uit de winkel te halen.

Automotive08.09.2023

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

Hou je van voetbal en rij je in een BMW? Dan kijk je waarschijnlijk ook graag naar de wedstrijden in de Bundesliga. De titelstrijd is daar voor het eerst in meer dan 10 jaar weer spannend tot het laatste moment. Al zal B...

Entertainment02.05.2023

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

​10 auto-roadtrips uit films die je prima na kunt doen

Heerlijk cruisen in een auto met open dak, stoppen bij een wijngaard, een proeverij doen, een goed gesprek voeren over de smaken en weer door. Het lijkt een droom die je alleen in films als Sideways ziet, maar je kunt de...

Automotive02.05.2023

​10 auto-roadtrips uit films die je prima na kunt doen

BMW XM Label Red, ahum, is dit echt?

Soms komen er auto’s op de markt waarbij je even wilt checken of je niet aan het dagdromen bent. Een emmer water in je gezicht werkt dan het beste, want alleen in je arm knijpen blijkt niet altijd te werken. BMW introd...

Automotive12.04.2023

BMW XM Label Red, ahum, is dit echt?

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch

Het motorseizoen staat weer voor de deur. Voorheen betekende dit altijd dat we aftrapten met de Motorbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Dat was echter na twee jaar corona niet het geval. Dit jaar weer wel, als vanouds: va...

Events25.02.2023

Motorbeurs na 2 jaar weer in Utrecht: volop elektrisch

Verder lezen over Review

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

Netflix komt met een extra uitgebreide versie van Dead Cells. Alsof de game niet al genoeg tijd opslokte. Maar met plezier hoor.

Gaming11.04.2024

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

Een van de beste vormen van reclame die je als ondernemer kunt hebben, zijn tevreden klanten die zich positief uitlaten over jouw diensten. Met de komst van digitale platformen als Google en Trustpilot, wordt het steeds...

Online09.04.2024

​Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?

​Fairphone Fairbuds review: oordopjes voor duurzaamheidsfans

Oordopjes zijn vaak erg gevoelig: je raakt ze makkelijk kwijt, je ziet op een gegeven moment de batterijduur flink achteruit hollen en de eartips beginnen op den duur steeds viezer te worden of zelfs stuk te gaan. Aan da...

Gadgets09.04.2024

​Fairphone Fairbuds review: oordopjes voor duurzaamheidsfans

Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024

We zeggen het maar meteen: Ripley is briljant. Misschien niet zo slim voor de opbouw van een review, maar als je iets van dit artikel meeneemt, dan moet dat het zijn. Ripley werd al een tijdje op Netflix gehyped, maar nu...

Entertainment05.04.2024

Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024

Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los

Spiritfarer: je kunt door deze titel en de kop van dit artikel denken dat het gaat om een medewerker van een crematorium, maar dat ben je niet. Wel ben je iets wat daarop lijkt. In deze bijzondere game neem je namelijk d...

Gaming03.04.2024

Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los

Maar je móet.
Netflix Games-review: Into the Dead 2: Unleashed is fijn

Er is iets poëtisch aan het neerknallen van zombies. Het voelt goed, het voelt niet slecht. Het lijkt soms de noodzaak te zijn. Bijvoorbeeld in de Netflix-game Into the Dead 2: Unleashed. Het is ouderwets knallen en dat...

Gaming27.03.2024

Netflix Games-review: Into the Dead 2: Unleashed is fijn

Godzilla x Kong: The New Empire: alles wat je denkt en meer

Als je de titel van deze film leest, dan heb je daar waarschijnlijk al meteen een beeld bij. Een gigantische hagedis, een even zo grote aap, die dan samen een soort nieuw koninkrijk starten. Dat is wel ongeveer wat je ku...

Entertainment26.03.2024

Godzilla x Kong: The New Empire: alles wat je denkt en meer

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

Ze is een vergeten actrice die er een nogal heftige levensstijl op nahoudt: Marissa Marcel (gespeeld door Manon Gage) en jij moet natuurlijk volledig in het leven van deze gevallen ster duiken, want er is wat mysterie om...

Gaming20.03.2024

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film