Automotive19.02.2013

Saab deed zichzelf de das om in Nederland [deel 1]


saab-deed-zichzelf-de-das-om-in-nederlan.jpg
saab-deed-zichzelf-de-das-om-in-nederlan.jpg

[Erwin Wijman] Saab wordt een merk voor elektrische auto’s, waarmee het zichzelf in een nog krapper gaatje van de automarkt parkeert. Maar Saab deed zichzelf in Nederland al 30 jaar geleden de das om door zichzelf in een niche te wringen. Als René Froger maar niet in een Saab gaat rijden, zeiden ze bij Saab.

Het is doodstil rond Saab. Het lijkt haast of er een permanente stille tocht voor Saab aan de gang is. Precies een jaar geleden, op 15 januari 2012, organiseerden Saab Club Nederland, Saabforum en Saabsunited.com nog een meeting op vliegveld Valkenburg in Leiden, waar ruim 1.500 Saab-rijders op afkwamen. Het was een maand na het faillissement van Saab in december 2011. ‘Door zoveel mogelijk liefhebbers bij elkaar te brengen, willen wij de wereld laten zien dat Saab misschien wel failliet is, maar het merk nog springlevend’, zei een van de initiatiefnemers destijds tegen De Telegraaf.

Maar was het merk Saab wel zo springlevend? Nederlandse Saab-bezitters wentelen zich graag in een haast sektarische zelfverzekerdheid, zoals de bezoeker van www.saabforum.nl of www.saabclub.nl zelf kan vaststellen. Maar het werd de Saab-tifosi nimmer makkelijk gemaakt door Saab Nederland zelf, dat het merk in Nederland nooit echt van de grond kreeg. Alleen al door een doorgaans raadselachtige merkpositionering. De bijbehorende reclamecampagnes waren soms hautain of misplaatst arrogant, soms ludiek en slim maar geregeld ook ronduit onbegrijpelijk. Met zulke vrienden had je als Saab-fan in Nederland geen vijanden nodig.

Saab-moe

In 2012 verschijnen liefst drie Nederlandse boeken over Saab. Eerst twee jubelende monografieën, ‘Saab in Nederland’ van Onno Walgien (ASN) en ‘Saab, meer dan een merk’ van Ton Lohman (Elmar), en eind november ‘Saab over de kop. De nederlaag van Victor Muller’ van Robert van den Oever en Maarten van der Pas (Nieuw Amsterdam). Ik heb over geen van deze boeken veel gelezen of gehoord. De media lijken een tikje Saab-moe. En als de media je links laten liggen besta je niet als merk.

saaboverdekop.jpg
saaboverdekop.jpg

Slechts af en toe is er een oprisping. Het Financieele Dagblad meldt steevast de kleine stapjes die Victor Muller met zijn beursfonds Spyker maakt in zijn rechtszaak tegen voormalig Saab-eigenaar General Motors (GM). Het zijn de laatste stuiptrekkinkjes in de Saab-soap die begon toen lilliputter Spyker in januari 2010 Saab overnam. De hoorzitting dient op 28 februari 2013. Muller claimt 3 miljard dollar van GM dat Saab volgens hem opzettelijk failliet zou hebben laten gaan.

Begin december 2012 meldt Het Financieele Dagblad dat Spyker een joint-venture aangaat met de Chinese autofabrikant Zhejiang Youngman Passenger Car Group om een serie automodellen onder de naam Phoenix te produceren gebaseerd op de (oude) Saab-modellen waarvoor Youngman in 2011 al een licentie verwierf. Youngman krijgt een belang van 80% en Spyker 20% in Spyker Phoenix.

Eerder in 2012, in de zomer, is er wel mediabreed veel reuring rond Saab, als bekend wordt dat het failliete merk wordt overgenomen door het Chinees-Zweedse National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Voor krap 200 miljoen euro, zo werd pas deze week bekend uit stukken van de curatoren van Saab (6 februari 2013). NEVS wil van Saab een merk elektrische auto’s maken. Een 100%-elektrisch automerk. Te beginnen met een op de Saab 9-3 gebaseerde elektrische auto die in 2014 op de markt komt.

De Saabfabriek in het Zweedse Trollhättan zou daarvoor komende zomer weer opgestart worden, meldde het ANP op 25 januari.

Er komt zelfs een elektrische Saab cabrio, weet Autoweek in november 2012 te melden. Een ‘fluisterstille boulevardcruiser’, aldus Autoweek.

Saab? Turbo toch?

Maar. Saab? Elektrische auto’s? Is dat slim voor een merk als Saab? Zeg Saab en je zegt turbo. Saab turbo is een spreekwoordelijke combi, zoals ook Audi Quattro. Of Porsche 911. Saab Turbo is net zo’n begrip als Sony Playstation of iPhone 5.

Van veel automerken kun je een 100%-elektrisch merk maken. Nissan, Toyota, Renault, Peugeot, ga maar door.

Maar van Saab?

En dat nog afgezien van de beperkte en onzekere markt voor elektrische auto’s. In Nederland zijn in 2010 en 2011 samen niet meer dan 58 elektrische auto’s aan een particulier verkocht. In 2012 zijn het er meer, iets meer dan 2000 volledig elektrische auto’s verkocht. Op een personenautomarkt van 502.000 stuks. Het marktaandeel van elektrische auto’s over heel 2012 is niet meer dan één procent.

Andere autofabrikanten trekken zich al terug van de markt voor elektrische auto’s. Saab’s Zweedse zusje Volvo besluit in maart 2012 te stoppen met de productie van de elektrische C30. Bijna niemand kocht ‘m en Volvo denkt ook niet dat de belangstelling voor elektrische auto’s toeneemt.

De Europese Unie voorspelt voor 2020 een aandeel van 3 tot 4 procent voor de elektrische auto, maar Volvo-topman Anders Kärrberg, bij Volvo verantwoordelijk voor overheidslobby en milieu, denkt dat het marktaandeel hooguit 1 procent wordt. In 2011 werden wereldwijd 50.000 elektrische auto’s verkocht en dat is 0,1 procent van de totale autoproductie – te verwaarlozen dus, vindt Kärrberg. ‘Elektrische auto’s zijn vanwege de benodigde accu’s te duur en overheden ondernemen te weinig actie voor een geharmoniseerd stimuleringssysteem’, verklaart hij in maart 2012 op een congres over elektromobiliteit in Brussel.

Corvee-auto

Buiten een enkele Tesla of Fisker Karma zijn elektrische auto’s corvee-auto’s (en wie ziet wel eens een Tesla of Fisker in het wild rondrijden?). Elektrisch klinkt naar Prius, een auto die je van je baas moet rijden voor het milieu en de vermeende MVO-uitstraling.

Een elektrische auto is een auto die bezongen wordt in zo’n typische commerciële FD-bijlage met als titel ‘Duurzame Mobiliteit’. Eerder dan het milieu wordt het bedrijf dat zulke krantjes maakt, MediaPlanet, daar wijzer van.

Het imago van een elektrische auto is dat van het elektronische kwartshorloge – het wordt door horlogeliefhebbers niet serieus genomen. Alleen een mechanisch horloge geeft aanzien.

Tuurlijk, een elektrische auto, met nul emissie, is een uitkomst in drukke steden. Maar met wie je er ook over spreekt, de bedenkingen tegen de elektrische auto zijn haast ontelbaar. Om enkele horden te noemen: zware en kostbare accu’s, bereikangst en oplaadstress, hoge afschrijvingen, onzekerheid over de restwaarde, de verre van groene stroom uit kolencentrales, een onbetrouwbare overheid (steeds weer andere fiscale stimuleringsmaatregelen, lokale subsidieregelingen en laadpaalbeleid), verspilling van belastinggeld, hoge ontwikkelingskosten, discutabele lithiumwinning voor die accu’s in Bolivia, ga maar door. De elektrische auto is niet zaligmakend, en dat is zacht uitgedrukt.

Saab elektrisch? Eerder dan de redding voor Saab lijkt het de nekslag.

De nieuwe eigenaren, de bazen van het Chinees-Japanse consortium NEVS, zeggen van Saab, ik citeer, ‘weer het innovatieve, toonaangevende en eigenzinnige’ automerk te willen maken dat het ooit was.

Maar was Saab wel zo innovatief? Zoals bijvoorbeeld Volvo dat was, en Lancia ooit, en Mercedes? Was Saab toonaangevend? Bij wie en wanneer dan?

Blijft over eigenzinnig.

Dat was Saab zeker. Maar belangrijker: bracht die eigenzinnigheid ook brood op de plank?

saab-hybrid-x-ray.jpg
saab-hybrid-x-ray.jpg

Morgen volgt deel 2.

[Erwin Wijman is schrijver en journalist, zie erwinwijman.nl en @erwinwijman]

Verder lezen over Elektrisch rijden

Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk

Tesla Cybertruck is een gevaarte dat nogal opvalt, zeker als er een parkeerplaats mee vol staat. Dat zag ook een persoon met een graffitispuit en een hekel aan Elon Musk...

Automotive24.06.2024

Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk

Kijk je ogen uit bij de eerste beelden van de Bugatti Tourbillon

Hoewel het de opvolger van de Chiron wordt genoemd, onthult Bugatti dat geen enkel onderdeel hetzelfde is: alles aan Bugatti Tourbillon is gloednieuw. 

Automotive24.06.2024

Kijk je ogen uit bij de eerste beelden van de Bugatti Tourbillon

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

Het Franse DS Automobiles, inmiddels onderdeel van Stellantis, is al jaren succesvol in het FIA Formula E Wereldkampioenschap met het raceteam DS Techeetah. Inmiddels hebben ze ook meerdere kampioenschappen gewonnen, zowel bij de rijders al bij de constructeurs.

Automotive23.05.2024

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Op de techbeurs VivaTech 2024, die van 22-25 mei in Parijs plaatsvindt, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische vooruitgangen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.

Automotive23.05.2024

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Het is een leuke bolide om te zien: de Zeekr Mix. Of hij ook goed rijdt, dat moeten we nog afwachten: en überhaupt of deze bolide ook naar Europa komt.

Automotive30.04.2024

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Elektrisch rijden is aantrekkelijk, maar niet voor iedereen. Sommige mensen willen per se een privé-laadpaal, anders willen ze niet elektrisch rijden.

Technology29.04.2024

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Verder lezen over Innovatie

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

VodafoneZiggo heeft in de recente frequentieveiling nieuw spectrum verworven om aan haar netwerk toe te voegen. Tijdens de veiling is 100MHz bemachtigd in de 3,5GHz band. Dit stelt het telecombedrijf in staat om het bestaande netwerk nog verder door te ontwikkelen en te versterken. VodafoneZiggo is erg tevreden met de uitkomst van de veiling. VodafoneZiggo betaalt € 57,5 miljoen euro voor deze spectrumvergunning, die loopt tot 2040. 

Mobile02.07.2024

VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum 

Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike

Team Visma | Lease a Bike, een van 's werelds beste wielerploegen, zet een grote stap in technologische innovatie met de lancering van hun gloednieuwe Control Room. Deze hypermoderne mobiele unit, uitgerust met de nieuwste technologieën en apparatuur, maakt zijn debuut tijdens de Tour de France, die zaterdag 29 juni in Florence van start gaat.

Technology27.06.2024

Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

Technology18.06.2024

AWS stimuleert groei van generatieve AI-startups

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

McDonald’s heeft recent wel geprobeerd om die mensen te vervangen door AI, maar die deed het waarschijnlijk minder goed dan zijn menselijke collega.

Online17.06.2024

McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

De knappe koppen van MIT hebben cement ontwikkeld dat vol energie zit. Hiermee maak je in één keer een giga-accu van je woning.

Technology14.06.2024

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

De studenten van TU Delft zijn lekker bezig. Eerder kwam er al goed nieuws binnen over de hyperloop, en nu ook over de waterstofauto.

Automotive11.06.2024

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg