Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Het Britse autotijdschrift ‘What Car’ voerde samen met een grote Britse autoverzekeraar een onderzoek uit bij meer dan 50.000 auto’s die tussen drie en acht jaar oud waren. Hieruit bleek dat Land Rover/Range Rover het slechtst scoorde. Zo zou 71% van deze wagens elk jaar minstens één ernstig mankement te vertonen waardoor de auto moet worden gerepareerd. Het Japanse automerk Honda, al zeven jaar op nummer één, zou het beste presteren; slechts één op tien eigenaars heeft jaarlijks af te rekenen met pech.
Merkwaardig is dat Duitse topmerken als Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen veelal onderaan de ranglijst bengelen; Volkswagen kan nog juist bij de middenmooit aansluiten. Ook het Franse Renault zou ondermaats scoren.
Een blik op de top tien leert dat de meest betrouwbare auto’s van Aziatische makelij zijn: Honda (10 %), Toyota (17 %), Lexus (18 %), Suzuki (20 %), Subaru (20 %), Hyundai, Mazda, Mitsubishi (21 %), Chevrolet (22 %) en Nissan (25 %), KIA (26 %), Ford, Skoda (31 %), Citroën (32 %), Peugeot, Daewoo, Smart (35 %), Mini (37 %), Fiat (38 %) en Seat, Volkwagen, Volvo en Porsche (39 %). Tot de onderste regionen behoren Opel (40 %), BMW (41 %), Audi (42 %), Rover, Jaguar (43 %), Mercedes (45 %), MG (48 %), Saab, Chrysler (50 %), Renault, Jeep (52 %), Alfa Romeo (55 %), Land Rover, Range Rover (71 %).
Vooral de duurdere Land Rover en het Range Rover Sport-model bleken ware probleemkinderen. Gelukkig weet de Freelander die een puike 24% behaalde het gemiddelde van het luxemerk enigzins op te krikken. Alfa Romeo’s (ouder dan 3 jaar) zouden vaak worden binnengebracht binnegbracht wordt die ouder dan drie jaar is, dan blijkt dat om de ophanging te gaan. Waar Renault het merk blijkt te zijn met de meeste defecten in de categorie ‘electrical faults’, zit het probleem bij Alfa Romeo (na 3 jaar) vaak bij de ophanging.
Verder lezen over Onderzoek
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktSocial Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024