Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Facebook en YouTube moeten aan de bak. Keith Weed, hoofd marketing van Unilever gaat vandaag in een speech op de Interactive Advertising Bureau conferentie in Californië duidelijk maken dat Unilever niet langer wenst te adverteren op plekken die kinderen niet beschermen en het verspreiden van haat niet hard genoeg tegenwerken.
En dat dat is een dreigement dat de platforms niet lichtzinnig moeten opvatten: Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld met een marketingbudget van bijna 8 miljard euro per jaar. Beide met naam genoemde platforms hebben nog niet gereageerd, maar reken maar dat er wat heikele vergaderingen gepland gaan worden daar.
Gevaarlijke content
YouTube is vooral veel in het nieuws met adverteerders die zich terugtrekken omdat ze naast content worden geplaatst waar ze absoluut niet mee geassocieerd willen worden. YouTube heeft al verschillende malen beterschap beloofd, maar blijkbaar gaat het voor Weed en Unilever nog niet snel genoeg.
Ze zijn ook bij lange na niet de enige die hier iets van vinden. Eerder voegden Procter & Gamble, Adidas en Mars ook al de daad bij het woord en verminderden of stopten ze zelf het aantal advertenties op YouTube. Ook de grote Britse partij Havas Group sneed al in de advertenties. Opvallend is daarbij dat Procter & Gamble hun uitgaven in digitale advertenties hebben verminderd, maar daar geen effect van hebben gezien in de groei. Nog een reden voor de platforms om zich zorgen te maken.
Het grote probleem blijft voor zowel YouTube, Google en Facebook de schaal. Er wordt zo veel op de platforms gezet dat het simpelweg niet te doen is om alles handmatig te checken, en de algoritmes zijn nog niet goed genoeg om te garanderen dat er niets door het net glipt, en dat is precies het probleem van adverteerders: die weten namelijk donders goed dat één foute vertoning in de huidige wereld al heel snel tot een schandaal leidt en dan is het kwaad geschied. Het is een probleem dat voorlopig nog niet opgelost is, hoe veel dreigementen er ook komen.
[Afbeeldingen © Rawpixel.com – Adobe Stock]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023
‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’
Verder lezen over YouTube
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Social Media12.01.2024