Unilever zet druk op social media, dreigt advertenties weg te halen

Unilever zet druk op social media, dreigt advertenties weg te halen

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook en YouTube moeten aan de bak. Keith Weed, hoofd marketing van Unilever gaat vandaag in een speech op de Interactive Advertising Bureau conferentie in Californië duidelijk maken dat Unilever niet langer wenst te adverteren op plekken die kinderen niet beschermen en het verspreiden van haat niet hard genoeg tegenwerken.

En dat dat is een dreigement dat de platforms niet lichtzinnig moeten opvatten: Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld met een marketingbudget van bijna 8 miljard euro per jaar. Beide met naam genoemde platforms hebben nog niet gereageerd, maar reken maar dat er wat heikele vergaderingen gepland gaan worden daar.

We kunnen niet doorgaan met het in de lucht houden van een digitale pijplijn - die een kwart van onze advertenties toont - die soms zo transparant als een moeras is.
- Keith Weed, hoofd marketing Unilever

Gevaarlijke content

YouTube is vooral veel in het nieuws met adverteerders die zich terugtrekken omdat ze naast content worden geplaatst waar ze absoluut niet mee geassocieerd willen worden. YouTube heeft al verschillende malen beterschap beloofd, maar blijkbaar gaat het voor Weed en Unilever nog niet snel genoeg.

Ze zijn ook bij lange na niet de enige die hier iets van vinden. Eerder voegden Procter & Gamble, Adidas en Mars ook al de daad bij het woord en verminderden of stopten ze zelf het aantal advertenties op YouTube. Ook de grote Britse partij Havas Group sneed al in de advertenties. Opvallend is daarbij dat Procter & Gamble hun uitgaven in digitale advertenties hebben verminderd, maar daar geen effect van hebben gezien in de groei. Nog een reden voor de platforms om zich zorgen te maken.

Het grote probleem blijft voor zowel YouTube, Google en Facebook de schaal. Er wordt zo veel op de platforms gezet dat het simpelweg niet te doen is om alles handmatig te checken, en de algoritmes zijn nog niet goed genoeg om te garanderen dat er niets door het net glipt, en dat is precies het probleem van adverteerders: die weten namelijk donders goed dat één foute vertoning in de huidige wereld al heel snel tot een schandaal leidt en dan is het kwaad geschied. Het is een probleem dat voorlopig nog niet opgelost is, hoe veel dreigementen er ook komen.

[Afbeeldingen © Rawpixel.com - Adobe Stock]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies