Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Susan Wojcicki, de CEO van YouTube, deelde een blogpost waarin duidelijk werd wat het videoplatform van plan is om de schijnbaar steeds groter groeiende groep ongepaste video’s te weren. Daarin zegt ze dat de groep mensen die video’s checkt op ongepaste content zal gaan groeien naar meer dan 10.000 mensen, maar ook dat de machine learning algoritmes die tot nu toe gebruikt zijn om extremistische content te af te vlaggen ingezet gaan worden op dingen als de ongepaste kindervideo’s die recent nog voor ophef zorgden.
Vooral van dat laatste verwacht Wojcicki veel. De algoritmes helpen volgens haar de menselijke reviewers om meer dan vijf keer zo veel video’s te kunnen verwijderen dan ze zonder hulp hadden kunnen doen. Sterker nog: extremistische content wordt nu voor 98 procent automatisch verwijderd, waarvan de helft binnen twee uur nadat het op YouTube is gekomen. Volgens Google heeft het systeem al het equivalent van 180.000 personen die veertig uur per week werken gecheckt sinds het in juni is ingezet.
Advertenties
YouTube realiseert zich ook dat het de weglopende adverteerders en altijd harder klagende content creators tegemoet moet gaan komen. De adverteerders hebben natuurlijk voorrang, want die brengen geld, dus zal de ook aangekaarte nieuwe manier van het benaderen van advertenties op YouTube vooral strikter worden.
Wat de criteria precies gaan zijn zegt Wojcicki niet, maar wel dat ze strikter gaan worden dan ze nu zijn. Daar hoort wel ook bij dat er meer handmatig wordt gekeken naar kanalen, mede door een vergroot team aan advertentie-reviewers. Zoals zij het zelf zegt zou dat ‘goedgekeurde’ creators meer stabiliteit moeten gaan geven rondom hun inkomsten.
Subtop
Dat klinkt prima, maar het is vooral ook belangrijk dat YouTube niet alleen maar de absolute toplaag van de videomakers op deze manier gaat benaderen. Het zijn juist de videomakers die net onder die laag vallen die het grootste probleem hebben als hun toch al relatief lage inkomen ineens helemaal wegvalt. Met de hardhandige manier waarop de algoritmes de laatste tijd content hebben afgevlagd als ‘niet reclamevriendelijk’ is dat wel al veel gebeurd.
Als YouTube die balans kan vinden zou het een periode van rust kunnen betekenen voor iedereen die zijn geld verdient en uitgeeft aan de videodienst, waarbij we natuurlijk ook niet moeten vergeten dat het originele doel vooral ook is om te zorgen dat je zonder vage ellende te zien een paar video’s kunt opzoeken op het platform. Ik geef het je te doen, met zo veel content, maar als YouTube de tv van de wereld wil zijn, moeten ze ook zorgen dat de rotzooi er af blijft. Hopelijk gaan ze niet weer met de botte bijl zwaaien om de adverteerders tevreden te stellen, want dan zouden er binnenkort best een hoop creators minder kunnen zijn.
[Afbeeldingen © nd3000 – Adobe Stock]
Verder lezen over Online Video
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Social Media22.09.2024
Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard
Tech in Asia25.07.2024
Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie
Technology19.06.2024
Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Video29.05.2024
YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker
Video27.05.2024
Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes
Verder lezen over YouTube
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024
Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan
Video05.09.2024
YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk
Tech in Asia25.07.2024
Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie
Online16.07.2024
YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music
Video12.07.2024