Online05.12.2017

YouTube gaat nóg strikter worden met advertenties en content


Als dat maar goed gaat

Susan Wojcicki, de CEO van YouTube, deelde een blogpost waarin duidelijk werd wat het videoplatform van plan is om de schijnbaar steeds groter groeiende groep ongepaste video’s te weren. Daarin zegt ze dat de groep mensen die video’s checkt op ongepaste content zal gaan groeien naar meer dan 10.000 mensen, maar ook dat de machine learning algoritmes die tot nu toe gebruikt zijn om extremistische content te af te vlaggen ingezet gaan worden op dingen als de ongepaste kindervideo’s die recent nog voor ophef zorgden.

Vooral van dat laatste verwacht Wojcicki veel. De algoritmes helpen volgens haar de menselijke reviewers om meer dan vijf keer zo veel video’s te kunnen verwijderen dan ze zonder hulp hadden kunnen doen. Sterker nog: extremistische content wordt nu voor 98 procent automatisch verwijderd, waarvan de helft binnen twee uur nadat het op YouTube is gekomen. Volgens Google heeft het systeem al het equivalent van 180.000 personen die veertig uur per week werken gecheckt sinds het in juni is ingezet.

Advertenties

YouTube realiseert zich ook dat het de weglopende adverteerders en altijd harder klagende content creators tegemoet moet gaan komen. De adverteerders hebben natuurlijk voorrang, want die brengen geld, dus zal de ook aangekaarte nieuwe manier van het benaderen van advertenties op YouTube vooral strikter worden.

Wat de criteria precies gaan zijn zegt Wojcicki niet, maar wel dat ze strikter gaan worden dan ze nu zijn. Daar hoort wel ook bij dat er meer handmatig wordt gekeken naar kanalen, mede door een vergroot team aan advertentie-reviewers. Zoals zij het zelf zegt zou dat ‘goedgekeurde’ creators meer stabiliteit moeten gaan geven rondom hun inkomsten.

Subtop

Dat klinkt prima, maar het is vooral ook belangrijk dat YouTube niet alleen maar de absolute toplaag van de videomakers op deze manier gaat benaderen. Het zijn juist de videomakers die net onder die laag vallen die het grootste probleem hebben als hun toch al relatief lage inkomen ineens helemaal wegvalt. Met de hardhandige manier waarop de algoritmes de laatste tijd content hebben afgevlagd als ‘niet reclamevriendelijk’ is dat wel al veel gebeurd.

Als YouTube die balans kan vinden zou het een periode van rust kunnen betekenen voor iedereen die zijn geld verdient en uitgeeft aan de videodienst, waarbij we natuurlijk ook niet moeten vergeten dat het originele doel vooral ook is om te zorgen dat je zonder vage ellende te zien een paar video’s kunt opzoeken op het platform. Ik geef het je te doen, met zo veel content, maar als YouTube de tv van de wereld wil zijn, moeten ze ook zorgen dat de rotzooi er af blijft. Hopelijk gaan ze niet weer met de botte bijl zwaaien om de adverteerders tevreden te stellen, want dan zouden er binnenkort best een hoop creators minder kunnen zijn.

[Afbeeldingen © nd3000 – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Online Video

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Panda's die honden zijn, nijlpaarden die gepatenteerd worden: het was een gekke week. Lees het in Deze week viral.

Social Media22.09.2024

Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

De voordelen van visuele content in e-learning

Visuele content is cruciaal in e-learning om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Afbeeldingen, video's, infographics en animaties trekken de aandacht en kunnen helpen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen.

DC Business13.06.2024

De voordelen van visuele content in e-learning

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes

Een groep studenten heeft een nieuwe missie: de robothond Spot TikTok-dansjes leren. Het ziet er schattig uit, maar heeft meer doelen.

Video27.05.2024

Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes

Verder lezen over YouTube

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

AI wordt onder andere omarmd door YouTube Music, dat nu door kunstmatige intelligentie samengestelde afspeellijsten ondersteunt. 

Online16.07.2024

YouTube biedt je nu AI-playlists binnen YouTube Music

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot

YouTube heeft diverse nieuwe mogelijkheden onthuld voor YouTube Shorts en daarmee lijken de video’s wederom steeds meer naar TikTok toe te kruipen.

Video12.07.2024

YouTube Shorts-teksten worden straks opgelezen door een robot