Advertising21.03.2017

Google verliest klanten, “moet advertentiebusiness serieus nemen”


Kritiek op techbedrijven die advertenties laten zien

Het is al jaren een discussie, of het nu over Facebook’s aanpak van nieuws gaat of Google’s plaatsing van advertenties naast twijfelachtige content: zijn deze digitale giganten nu techbedrijven of mediabedrijven? Havas Group, één van de grootste mediabureau’s ter wereld, heeft de vraag in elk geval voor Google beantwoord: het zijn mediabedrijven en het wordt tijd dat ze zich ook zo gaan gedragen.

Bevroren

Havas heeft dat gedaan door alle advertentie-uitgaven in Groot-Brittannië voor Google en YouTube te bevriezen voor haar klanten (zoals O2, BBC, Domino’s Hyundai Kia.) Dit totdat Google hen kan garanderen dat hun advertenties niet zoals recent naast twijfelachtige video’s die terrorisme steunden. Dat is een forse ingreep, want ze spenderen meer dan 200 miljoen per jaar in GB.

Ze zijn niet de enige met kritiek op Google, maar wel de eerste die de daad bij het woord hebben gevoegd. Andere grote partijen zoals Procter & Gamble zijn ook ontevreden en dreigen hun advertenties terug te trekken als niet aan striktere criteria kan worden voldaan.

Google aan zet

Google heeft op zijn beurt niet direct op de beweging van Havas gereageerd, maar is stellig over het feit dat ze alles doen om te zorgen dat er geen advertenties bij content komt die haatzaaiende, aanstootgevend of onpasselijk is. Volgens UK Managing Director Ronan Harris worden er jaarlijks miljoenen geïnvesteerd en duizenden mensen ingezet om kwalijke advertentiepraktijken tegen te houden.

Dat wil niet zeggen dat Google het goed genoeg doet. Natuurlijk zijn dat imposante cijfers, maar vergeet niet dat alleen al YouTube één miljard uur video per dag uitserveert. Google is dan ook bezig om hun advertentiebeleid grondig te herzien en de plannen zijn dat we al in de komende weken het resultaat daarvan gaan zien.

Als ze iets willen vermijden dan is het wel een lawine-effect van grote adverteerders die hun heil ergens anders *kuch* Facebook *kuch* gaan zoeken. Niet dat die geen problemen hebben in dezelfde sfeer, maar ook daar moet men aan de bak: als mediabedrijf heb je die verplichting nou eenmaal gewoon. Als de grote distributeurs van advertenties dat net zo serieus gaan nemen als het hoort, zijn we allemaal beter af.

[Afbeelding © karpenko-ilia – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd