De Ster Gouden Loeki-uitreiking keert dit jaar terug op tv. Op woensdag 3 maart zal de prijs voor de mooiste, leukste en populairste commercial uit 2020 uitgereikt worden in een speciale uitzending van Omroep MAX. Het is alweer 6 jaar geleden sinds de Gouden Loeki voor het laatst op televisie werd vergeven. Zoals elk jaar bepaalt het publiek wie er met de felbegeerde prijs naar huis gaat.
De uitreiking is woensdag 3 maart om 21.35 uur te zien op NPO 1 en zal worden gepresenteerd door Carrie ten Napel. In een sfeervolle studio worden de prijzen uitgereikt, met aandacht voor de verhalen achter de reclames en optredens van verschillende artiesten.
Gouden Loeki
In een bijzonder programma worden maar liefst drie prijswinnaars bekendgemaakt: net als bij de vorige editie worden naast een Gouden Loeki ook een Zilveren en Bronzen versie uitgereikt.
Het publiek kan stemmen
Ieder kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel de tien mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dat levert in totaal veertig kwartaalwinnaars op. Deze veertig commercials worden vervolgens opnieuw aan een onafhankelijk panel voorgelegd, met een top tien als resultaat. Deze week worden op 3 februari de tien finalisten bekendgemaakt bij Tijd voor MAX, waarna iedereen kan stemmen op zijn of haar favoriete commercial.
Eerdere winnaars van een Gouden Loeki
In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. Sindsdien is er ieder jaar een winnaar uitgeroepen.
- KLM ‘Zwanen’ (1995),
- Rolo ‘Olifant’ (1996),
- Melkunie ‘Bommetje’ (1997),
- Calvé Pindakaas ‘Goal!’ (1998),
- Gouden Gids ‘Haai’ (1999),
- Dommelsch ‘Archeoloog’ (2000),
- Centraal Beheer Achmea ‘Rio’ (2001),
- Calvé Pindakaas ‘Voetballertje’ (2002),
- Amstel ‘Klussen’ (2003),
- Centraal Beheer Achmea ‘Leeuw’ (2004),
- Planet Internet ‘Moderne Technieken’ (2005),
- Centraal Beheer Achmea ‘Acupunctuur’ (2006),
- KPN ‘Goeiemoggel’ (2007),
- SP ‘Thuiszorg’ (2008),
- Heineken ‘Walk-in Fridge’ (2009),
- Calvé Pindakaas ‘Pietertje’ (2010),
- T-Mobile ‘Altijd Samen’ (2011),
- Telfort ‘Lekker lang bellen’ (2012),
- a.s.r. ‘Olli’ (2013),
- KNGF met ‘Buddyhond’ (2014),
- Albert Heijn ‘Meneer Van Dalen neemt afscheid’ (2015),
- Jumbo ‘Helemaal Kerst met Jumbo’ (2016),
- Albert Heijn met ‘Appie Christmas’ (2017),
- Staatsloterij met Frekkel (2018) en
- Staatsloterij met Freddie (2019).
Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...