​Hoe de donkere modus het adverteerders makkelijker maakt

​Hoe de donkere modus het adverteerders makkelijker maakt

Vorig artikel Volgend artikel

Als zelfs de app van ING Bank een donkere modus krijgt, dan kunnen we het met zekerheid zeggen: zo’n beetje alle apps ter wereld hebben inmiddels een normale en een donkere variant. Hoewel die niet altijd even lekker werkt (Instagram, we kijken naar jou), is de donkere modus over het algemeen beter voor de batterijduur van je toestel en voor je ogen. Maar wist je dat het ook meer geld in het laatje brengt bij websites en adverteerders? Dit is waarom.

Zoeken naar het sluitkruisje

Adverteerders weten heel goed hoe ze je moeten verleiden. Mensen vinden pop-ups vaak maar vervelend, maar ze werken wel. Niet zozeer omdat mensen heel bewust klikken omdat ze inderdaad op de pagina van die adverteerder willen uitkomen, maar juist omdat ze niet bewust klikken. Vaak gaat het per ongeluk omdat ze denken de pop-up weg te klikken om naar de site te gaan. Soms gaat het expres, maar niet gewenst: omdat mensen niet weten waar het kruisje staat om de pop-up weg te halen van de content waar het wel om gaat.

Het is natuurlijk erg kinderachtig dat adverteerders dit doen, maar net als met phishing werkt het als volgt: als je maar genoeg mensen benadert, dan hapt er vanzelf eentje toe. De donkere modus levert echter ook zijn bijdrage, want het is gebleken dat dingen uitgrijzen in de donkere modus het nog moeilijker maakt voor mensen om een keuze te maken. Instagram maakt daar bijvoorbeeld dankbaar gebruik van.

Donkere modus

De pop-up van Instagram over cookies geeft je twee opties: de donkere keuze valt meer weg in de donkere modus, terwijl de andere optie wat lichter is. Je verwacht dat je de uitgegrijsde optie waarschijnlijk niet wil kiezen, want zo heeft Microsoft ons dat geleerd, maar stiekem moet je juist wel de donkere optie kiezen die bijna niet zichtbaar is, als je niet wil dat derden er met je gegevens vandoor gaan.

In die donkere modus lukt het adverteerders ook om je op iets te laten klikken waar je niet op wil klikken. Om de een of andere reden komen ze er minder snel mee weg om bijvoorbeeld een roomwit kruis op de witte pop-up te plaatsen, terwijl een zwarte pop-up met een donkergrijs kruis eerder wordt toegestaan door een website. Erg lullig, want voor het oog is het allebei bijna niet te zien. Donker op donker is zelfs nog moeilijker te zien: immers schijnen zwarte letters op een witte achtergrond ook beter leesbaar te zijn dan andersom. Het is allemaal te wijten aan hoe onze ogen werken. Maar meer nog, zijn die vervelende kleine kruisjes te wijten aan: slinkse adverteerders.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies