Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Als zelfs de app van ING Bank een donkere modus krijgt, dan kunnen we het met zekerheid zeggen: zo’n beetje alle apps ter wereld hebben inmiddels een normale en een donkere variant. Hoewel die niet altijd even lekker werkt (Instagram, we kijken naar jou), is de donkere modus over het algemeen beter voor de batterijduur van je toestel en voor je ogen. Maar wist je dat het ook meer geld in het laatje brengt bij websites en adverteerders? Dit is waarom.
Zoeken naar het sluitkruisje
Adverteerders weten heel goed hoe ze je moeten verleiden. Mensen vinden pop-ups vaak maar vervelend, maar ze werken wel. Niet zozeer omdat mensen heel bewust klikken omdat ze inderdaad op de pagina van die adverteerder willen uitkomen, maar juist omdat ze niet bewust klikken. Vaak gaat het per ongeluk omdat ze denken de pop-up weg te klikken om naar de site te gaan. Soms gaat het expres, maar niet gewenst: omdat mensen niet weten waar het kruisje staat om de pop-up weg te halen van de content waar het wel om gaat.
Het is natuurlijk erg kinderachtig dat adverteerders dit doen, maar net als met phishing werkt het als volgt: als je maar genoeg mensen benadert, dan hapt er vanzelf eentje toe. De donkere modus levert echter ook zijn bijdrage, want het is gebleken dat dingen uitgrijzen in de donkere modus het nog moeilijker maakt voor mensen om een keuze te maken. Instagram maakt daar bijvoorbeeld dankbaar gebruik van.
Donkere modus
De pop-up van Instagram over cookies geeft je twee opties: de donkere keuze valt meer weg in de donkere modus, terwijl de andere optie wat lichter is. Je verwacht dat je de uitgegrijsde optie waarschijnlijk niet wil kiezen, want zo heeft Microsoft ons dat geleerd, maar stiekem moet je juist wel de donkere optie kiezen die bijna niet zichtbaar is, als je niet wil dat derden er met je gegevens vandoor gaan.
In die donkere modus lukt het adverteerders ook om je op iets te laten klikken waar je niet op wil klikken. Om de een of andere reden komen ze er minder snel mee weg om bijvoorbeeld een roomwit kruis op de witte pop-up te plaatsen, terwijl een zwarte pop-up met een donkergrijs kruis eerder wordt toegestaan door een website. Erg lullig, want voor het oog is het allebei bijna niet te zien. Donker op donker is zelfs nog moeilijker te zien: immers schijnen zwarte letters op een witte achtergrond ook beter leesbaar te zijn dan andersom. Het is allemaal te wijten aan hoe onze ogen werken. Maar meer nog, zijn die vervelende kleine kruisjes te wijten aan: slinkse adverteerders.
Verder lezen over Online Advertising
Advertising22.11.2024
Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Verder lezen over Smartphone
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Mobile27.11.2024
Samsung Galaxy S25 Ultra? Nieuwe video lekt uit op Reddit
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024