Advertising29.04.2020

Dynamische productadvertenties instellen via tag manager


Je kent het vast wel, je hebt een product bekeken in een webshop. En vervolgens word je overal achtervolgd door een banner met datzelfde product. In het volgende artikel leg ik je uit hoe je een dynamische remarketing campagne opgezet door middel van Google Tag Manager in Google Ads.

Voor welke type bedrijven is dit geschikt?

Deze campagnes kun je opzetten voor de volgende type bedrijven. Voor de overige type bedrijven kun je gebruik maken van “aangepast”.

  • Onderwijs
  • E-commerce (Detailhandel)
  • Vluchten
  • Hotels en vakantiewoningen
  • Banenmarkt
  • Lokale aanbiedingen
  • Onroerend goed
  • Reizen
  • Aangepast

Stap 1: Een productfeed maken

Het is om goed om eerst een productfeed te laten ontwikkelen. Een productfeed is een soort excel sheet met alle productinformatie. Deze kun je uiteraard zelf maken of laten maken door de webbouwer. Het is zelfs mogelijk om hiervoor een Google Spreadsheet te gebruiken. Maar dan moet deze wel steeds handmatig geüpdatet worden. Het is dan ook aan te raden om een xml feed of een csv bestand te gebruiken. Elk type bedrijf heeft weer andere specificaties voor een productfeed.

In deze uitleg van Google kun je de specificaties per type bedrijf bekijken. De specificaties voor bedrijven in de detailhandel kun je via deze link bekijken.

Voor bedrijven in de detailhandel moet er ook een Google Merchant center account worden ingeregeld.De overige feeds kun je direct in Google Ads toevoegen (zie tools en instellingen > bedrijfsgegevens > + > Dynamische display advertentiefeed).

adsmanager
adsmanager

Stap 2: Data beschikbaar stellen in de datalayer

Er moet bepaalde data beschikbaar worden gesteld in de gegevenslaag (datalayer) van de website. De gegevenslaag (Data Layer) is een stukje code die Google Tag Manager aanvullende informatie kan geven. In de onderstaande link kun je per type bedrijf zien welke data er in de gegevenslaag (datalayer) moet staan.

Retail / detailhandel

Id (vereist)

Google_business_vertical (optioneel)

Onderwijs

Id (vereist)

location_id (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Vluchten

Origin (optioneel)

Destination (vereist)

start_date (optioneel)

End_date (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Hotels en vakantiewoningen

Id (vereist)

Start_date (optioneel)

End_date (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Jobs

Id (vereist)

Location_id (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Lokale aanbiedingen

Id (vereist)

Google_business_vertical (optioneel)

Onroerend goed

Id (vereist)

Google_business_vertical (optioneel)

Reizen

Origin (optioneel)

Destination (vereist)

start_date (optioneel)

End_date (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Aangepast

Id (vereist)

Location_id (optioneel)

Google_business_vertical (optioneel)

Zie ook: https://support.google.com/google-ads/answer/7305793

Let op! De data in de gegevenslaag moet uiteraard overeenkomen met de gegevens in de productfeed.

Op de onderstaande manier kun je controleren of deze data beschikbaar wordt gesteld in de gegevenslaag (datalayer) van de website of webshop.

  1. Ga naar een productpagina
  2. Klik op inspecteren (Rechtermuisknop)
  3. Ga naar console
  4. Type in “Datalayer” en druk op enter
  5. Bekijk Datalayer
datalayer
datalayer

Stap 3: Google Ads remarketing tag aanmaken in Google Tag Manager

Vervolgens moet de data worden gekoppeld aan de Google Ads remarketing Tag in Google Tag Manager. Maak een variabele aan en voeg de desbetreffende datalayer, als “datalayer variable” toe aan een nieuwe variabele.

remarketing
remarketing

Maak vervolgens een Google Ads remarketing tag aan en selecteer onder “use datalayer” de eerder aangemaakte variabele.

tagconfiguratie
tagconfiguratie

Het conversie-id kan je vinden in Google Ads (zie tools en instellingen > doelgroepbeheer > doelgroepbronnen > Google Ads tag > gegevens invullen > tag instellen > Google tag manager gebruiken)

doelgroepbeheer
doelgroepbeheer

Verder is het verstandig om de triggers van de tag achter de cookiemelding te plaatsen.

En het is aan te raden om de voorbeeld modus in Google Tag Manager en de Google tag assistent te gebruiken om te testen of de waarden op de juiste wijze in de tag worden weergegeven.

Stap 4: Campagnes opzetten

Hierna kunnen we starten met het opzetten van een dynamische remarketing campagne in Google Ads. Hiervoor moet er een Google display campagne aangemaakt worden. En het is belangrijk dat de onderstaande instellingen worden ingesteld in deze campagnes.

  1. Ga naar een instellingen.
  2. Klik op aanvullende instellingen.
  3. Klik op dynamische advertenties.
  4. Selecteer de juiste productfeed.
dynamische-ads
dynamische-ads

Het is ook mogelijk om voor de verschillende categorieën, campagnes aan te maken. En hierin gebruik te maken van productfilters. Met product filters kun je ervoor zorgen dat naast de bekeken producten, producten uit dezelfde categorie worden weergegeven.

Stap 5: Doelgroepen aanmaken

Er worden voor bedrijven in de detailhandel vaak automatisch lijsten gegenereerd, zodra de tags zijn ingeregeld. Maar je kunt ook zelf lijsten aanmaken (Bijv. lijsten per productcategorie).

PS: Vergeet niet om de bedankpagina bezoekers uit te sluiten in de campagnes.

Stap 6: Advertenties ontwerpen

Ten slotte moeten er advertenties ontworpen worden in Google Ads. Google kiest vervolgens zelf op basis van de prestaties, welke advertenties worden weergegeven in het Google Display netwerk.

adskopie
adskopie

Als je meer invloed wilt uitoefenen op hoe de advertenties worden weergegeven, kun je deze bijvoorbeeld “laten” ontwerpen in Google Webdesigner.

Deze blogpost is geschreven door Martijn Tenniglo, Pure Internet Marketing.

[Fotocredits © prima91 – Adobe Stock]

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’