4 redenen waarom display marketing niet mag ontbreken in je strategie

4 redenen waarom display marketing niet mag ontbreken in je strategie

Vorig artikel Volgend artikel

Het zorgen voor de hoogst mogelijke mate van conversie is essentieel in de wereld van e-commerce. Er zijn vooral in de laatste maanden van het jaar veel sleutelmomenten met feestdagen en andere koopjes dagen. Een manier om het maximale uit je mogelijkheden te halen is door display marketing aan je marketingmix toe te voegen. Het is dan wel belangrijk om te weten hoe je display marketing moet toepassen. Deze vier tips van Webshuttle.nl gaan je helpen dat te bereiken.

1. Zoeken op je merknaam

Wanneer je een webshop professioneel hebt laten opbouwen, dan kan je in de eerste jaren prima je omzet zien groeien zonder veel bijzondere trucs toe te passen. Na enkele jaren gaat dit echter teruglopen. Tijd om nieuwe marketingkanalen aan te boren. Je kan dan bijvoorbeeld de keuze laten vallen op display marketing. Dit komt omdat je op die wijze hele doelgroepen die voor jou van waarde zijn kunt bereiken. Dit is de groep die toch al op zoek is naar producten die jij biedt.

Via deze vorm van marketing kan je bewustwording van jouw merk creëren. Het aantrekkelijke aan deze methode is dat je er nieuwe doelgroepen mee kan benaderen via een uitspringende campagne. Dit zorgt niet alleen voor clicks, maar ook voor zoekopdrachten op merknaam. Zo heb je er dubbel plezier van.

2. Meerdere doelen bereiken

Voor velen is display marketing een no go omdat de kosten niet opwegen tegen de conversies in vergelijking met andere methodes. Wat zij echter niet beseffen is dat de waarde van deze vorm van marketing in meer zit dan conversie alleen. Het is dus ook belangrijk om dit in het juiste perspectief te zien en zo te bepalen wanneer je campagne geslaagd is. Zie het als een vergelijkbare manier als televisie-inzet. Ook daar is geen directe conversie uit te halen. Terwijl er wel een groot bereik mee te genereren is en je jouw potentiële klanten aan jouw binden.

Dit wordt ook wel de engage-fase genoemd. Je kan dan de data die je hebt verzameld via display advertising later ook weer gebruiken om nog meer specifiek op bepaalde doelgroepen te richten. Je kunt je boodschap dan op hen afstemmen. Je wilt uiteindelijk immers de meest relevante doelgroep bereiken en activeren. De beschikbare data helpen je deze doelgroepen gemakkelijk te identificeren zodat je er gericht mee kan werken.

Het is echter ook zo dat er doelgroepen zijn die in dezelfde markt actief zijn, maar andere producten zoeken. Ook zij zijn te identificeren via de data omdat bepaalde zoekwoorden overeen kunnen komen, of omdat je gerelateerde zoekwoorden kent. Deze doelgroepen kan je dan gemakkelijk aan jouw specifieke doelgroep koppelen. In dat geval is het gebruik van display marketing de manier om deze groepen te bereiken en goed attent te maken op jouw producten. Zo boor je nieuwe klanten alsnog aan.

3 Een nieuwe kans voor bijna-klanten

Display marketing is de manier waarop je nieuwe klanten attent kan maken op jouw naam. Het is ook de manier waarop je bezoekers die uiteindelijk geen klant werden nog een keer bewust te maken van wat jij te bieden hebt. Je kan ze via een banner bijvoorbeeld nog een keer benaderen over het product dat ze bekeken hebben, of soms zelfs al in hun winkelmandje hadden geplaatst, maar niet kochten.

Er is een methode voor die zeer goed werkt. Dit is natuurlijk dynamische remarketing. Het is een manier om een product te tonen waarvan bekend is dat de bezoeker het bij jou bekeken is. Dit biedt een belangrijk pluspunt. Je weet immers precies welk product je moet aandragen in de banner. Het kan helpen om een speciaal aanbod eraan te koppelen.

4 Zorgen voor een duidelijke herkenbaarheid

Het laatste punt waar je over na moet denken, is de herkenbaarheid van je merk. Door display marketing kan je je merk immers visualiseren voor potentiële klanten. Advertenties via zoekmachines bieden deze mogelijkheid niet. Het is allang bekend welke waarde de herkenbaarheid heeft met betrekking tot het vergroten van een marktaandeel.

Daarom is het dus ook zo dat deze vorm van marketing naast bijvoorbeeld AdWords kan bestaan. Je hebt dan een extra mogelijkheid om met logo’s, kleuren en huisstijlen te werken. Dit zijn allemaal kenmerken waarmee je de klant kan binden. Dit is zelfs nog een versterkende factor wanneer je je bedenkt hoe groot het bereik van display marketing kan zijn. Gebruik je banners voor bijna-klanten, dan is de herkenbaarheid ook juist een factor die hen zal triggeren.

De waarde van display marketing

In het kort kan dus gesteld worden dat display marketing meerdere doelen dient. Het maakt klanten attent op hun behoeften. Het biedt kansen om bijna-klanten opnieuw te prikkelen. Het zorgt voor meer bereik en binding. Bovendien zorgt het voor een visueel component en herkenbaarheid.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies