Advertising25.04.2014

Onderzoek: Gaat RTB het toch overnemen van de salesman?


onderzoek-gaat-rtb-het-toch-overnemen-va.jpg
onderzoek-gaat-rtb-het-toch-overnemen-va.jpg

Onder verschillende uitgevers in Nederland is er het vertrouwen dat de programmatic verkoop zal blijven groeien, en dat dit ook het model van de toekomst is.

Programmatic advertising betreft het automatisch in en verkopen van media ruimte middels een veiling, in de volksmond ook wel RTB genoemd. Momenteel haalt 38% van de uitgevers hun inkomsten uit programmatic. In een vandaag uitgebracht onderzoek [link] is echter te lezen dat 75% van de uitgevers verwacht dat de helft van hun inkomsten binnen een jaar via programmatic zal lopen.

Het onderzoek kijkt naar de laatste visies en standpunten binnen de uitgeverij met betrekking tot ‘programmatic’ in Nederland en is uitgevoerd door het Britse media consultancy bedrijf FaR Partners in samenwerking met Improve Digital. De respondenten komen vanuit het FaR’s Publisher Panel en zijn samengesteld vanuit de bepalende uitgeverijen/saleshouses binnen alle sectoren in de Nederlandse markt.

Het onderzoek wijst uit dat de Nederlandse markt, meer dan waar dan ook in Europa, programmatic advertising volledig heeft omarmd. Zowel in gebruik als in perceptie. 89% van de ondervraagden geeft nu al aan tussen de 51% en de 100% van hun advertentie voorraad programmatic te verkopen.

“Wat de markt stuurt is de behoefte naar omzet verhoging en kosten verlaging. Wij kunnen onze sales operatie efficiënter runnen en voor kopers is het makkelijker om advertentie ruimtes in te kopen. Het is zowel kost- als tijdefficiënt, iedereen zou de juiste prijs moeten krijgen,” aldus een salesmanager van een online uitgever.

Uiteraard doet de overgrote meerderheid van de uitgevers nog altijd een bepaalde mate van handmatige verkoop, maar de vraag naar een puur programmatic oplossing groeit. Verder geven respondenten aan dat 90% van de IAB standaard formaten binnen 5 jaar programmatic verkocht zullen worden, een verwachting die bijna even hoog is (89%) voor de zogenaamde speciale formaten (High Impact/Rich Media Formats).

Waar mogelijk hebben we Rich Media geïntegreerd. Nog niet alle formaten worden programmatic verkocht, op dit moment voornamelijk billboards, maar we zijn ermee bezig,” aldus een Sales Director van een online uitgever.

Andere belangrijke bevindingen uit het onderzoek over visies van uitgevers mbt programmatic advertising in Nederland zijn: 

  • – 56% van de uitgeverijen voegt nu data aan hun programmatic verkoop toe, en nog eens 33% verzamelt data en verwacht dat in de toekomst ook toe te voegen.
  • – 89% van de uitgevers in Nederland wil hun programmatic strategieën in-house managen, omdat controle extreem belangrijk. Dit suggereert tevens een hoge mate van vertrouwen, kennis en kunde in de markt.
     
  • – Technische integraties en ondersteuning scoren even hoog in de rangorde als omzet en stijgen zelfs als belangrijkste factoren bij de keuze voor een programmatic partner.
     
  • – Volgens uitgevers belemmert het ontbreken aan programmatic vaardigheden, besluitvaardigheid en resources binnen de organisatie, een optimale implementatie van  het gebruik van programmatic advertising.

Joelle Frijters, CEO Improve Digital over het onderzoek: “De digitale advertentiemarkt beweegt zich in snel tempo richting programmatic. Dit onderzoek laat zien dat Nederland voorloper is op dit gebied en dat het momenteel een van de meest ontwikkelde landen ter wereld is . Onze focus bij Improve Digital is om uitgevers te helpen met de orintatie binnen het programmatic landschap met als doel om meer omzet te realiseren, middels het aanbieden van  een betrouwbare en premium omgeving waar buyers naar op zoek zijn.”