Advertising20.09.2013

Omzet via mobile advertising verdubbeld in eerste half jaar 2013


In het eerste halfjaar van 2013 zet de verwachte groei van mobile advertising daadwerkelijk in. De omzet die middels deze vorm van adverteren behaald wordt, is verdubbeld ten opzichte van 2012. Ook het gebruik van zogenaamde interruptive formats groeit sterk. In totaal liet de Nederlandse online advertentiemarkt in het eerste halfjaar een omzetgroei van 5,8% zien ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. Dit resulteerde in een omzet van 619 miljoen euro. Zo blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2013(pdf) die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.

Google is voor het grootste deel verantwoordelijk voor de groei. Display advertising bij Nederlandse uitgevers staat daarentegen onder druk van de economische omstandigheden en liet een afname in de omzet zien van 2,3%. “Adverteerders blijven door de matige economie voorzichtig en investeren mede daarom lieverin een op direct resultaatgericht platform, zoals search, in plaats van te adverteren middels meerdere kanalen,” aldus Roel van Rijsewijk, partner Deloitte Digital. “Interessant is, dat binnen display video’s en andere vormen van bewegende reclame, zogenaamde interruptive formats, aan populariteit toenemen ten koste van traditionele, statische banners.”

omzet-via-mobile-advertising-verdubbeld-.jpg
omzet-via-mobile-advertising-verdubbeld-.jpg

[Afbeelding: © senoldo – Fotolia.com] 

Mobile advertising
Daarnaast stijgt het marktaandeel van display advertising op mobiele websites en via smartphone apps van 3,2% in 2012 naar 6,6% in het eerste van halfjaar van 2013. “In de eerste plaats ben ik verheugd dat de mobiele telefoon als digitaal marketinginstrument eindelijk aangeslagen is. Ik stel een groei van 100% vast. Een verdubbeling. Ik verwacht dat deze groei het komende jaar doorzet. Wat echter opvallend is, blijft de relatieve krimp van de lokale digitale media-initiatieven in het licht van de groei van de internationale spelers. Dit kan deze laatsten moeilijk verweten worden, integendeel. Lokale spelers zullen nog sneller en innovatiever moeten reageren op impulsen uit de markt dan voorheen,” aldus Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland.

Voor 2014 verwachten de ondervraagde internetuitgevers een groei van de advertising markt van 6%. Het eerste halfjaar zijn adverteerders voorzichtig geweest door de economische omstandigheden en onzekerheid rond de cookiewet. De verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar de budgetten weer besteed gaan worden. De groei wordt naar verwachting het meest gestimuleerd door nieuwe markten zoals mobile en video advertising en automated trading.

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe