In-app advertenties brengen mobiel adverteren naar een hoger level

Vorig artikel Volgend artikel
In-app advertenties brengen mobiel adverteren naar een hoger level

Het is inmiddels wel een feit dat mobiel adverteren een steeds grotere/belangrijkere rol speelt in de online marketing wereld. Het aantal smartphones en tablets gebruikers blijft gigantisch toenemen. Volgens het bureau InMobi is het aantal advertenties dat via een mobiel apparaat bekeken wordt, over de periode januari – maart 2012 met 21% gestegen tot 283 miljard. Mobiel Adverteren is daarom een optie die door online marketeers serieus in overweging genomen moeten worden bij het opzetten van een campagne.

In deze blog ga ik een ontwikkeling binnen het kader van mobiel adverteren bespreken, die in mijn ogen zeer interessant is en een tal nieuwe mogelijkheden en voordelen met zich meebrengt. Mijn doel hiermee is niet alleen om u op de hoogte te brengen van nieuwe ontwikkelingen, maar ook om u te motiveren u hierin te verdiepen.

Mobiele Apps
Mobiele AppsDe grote ontwikkeling waar ik op doel is die van de mobiele apps.
Apps worden een steeds belangrijke middel voor het verspreiden van media en informatie via mobiele telefoons. Volgens het onderzoeksbureau Strategic Analytics zullen consumenten in Europa en Amerika in 2012 maar liefst $26,1 miljard besteden aan het downloaden van apps. Het aantal gedownloade apps wereldwijd stijgt naar alle waarschijnlijkheid in 2012 met 38% tot meer dan 32 miljard apps.

Mogelijkden van (In)-app adverteren
Deze ontwikkeling maakt van mobiele applicaties een aantrekkelijke optie voor adverteerders om mobiele gebruikers te bereiken. Volgens Anne Frisbie, de vicepresident en management directeur van InMobi, missen adverteerders die niet adverteren in apps een van de grootste kansen in de mobiele marketing wereld.
Door hun veelzijdige toepasbaarheid maken Apps het voor marketeers mogelijk om consumenten op talloze creatieve en effectieve manieren te bereiken.

Ik zal hier verder 3 manieren bespreken waarop Apps ingezet kunnen worden voor een mobiele campagne.

App Advertentie1) De eerste manier is vergelijkbaar met de traditionele wijze van mobiel adverteren (het plaatsen van banners/links op mobiele websites) en is relatief gezien het minst kostbaar. Het gaat hier om het plaatsen van banners of links in relevante apps. De technische mogelijkheden van apps maken het mogelijk om de banners/links op een leuke interactieve manier te verwerken.
Zo zou u een banner kunnen laten verschijnen met een leuke aanbieding wanneer een hoger level bereikt wordt in een spel.

De volgende manieren om te adverteren met behulp van Apps kosten relatief gezien meer geld dan de voorgaande manier. Dit komt doordat hiervoor gehele apps ontwikkeld moeten worden.

2) De eerste mogelijkheid in deze vorm is het ontwikkelen van een app die een relevante gratis dienst biedt voor uw product/merk.

3) De derde mogelijkheid is het ontwikkelen van een 'amusement' app. Een dergelijke app bevat niet veel functionaliteiten en is vooral leuk om te hebben.

Deze vormen vragen wellicht om een andere soort kennis, maar zijn zeker effectieve manieren om uw merk/product onder de aandacht te brengen en deze te binden aan de gebruiker. In die zin zijn ze erg interessant voor mobiele marketing strategieën op lange termijn.

Voordelen van In-app adverteren
Het toenemende gebruik van mobiele applicaties door consumenten is niet de enige factor die In-app adverteren aantrekkelijk maakt. In-app adverteren brengt andere grote voordelen met zich mee die mobiele campagnes tot een groter successen kunnen leiden dan de standaard display advertenties op mobiele websites.

1) Te beginnen met de tijdsbesteding op mobiele apparaten. De tijd die wordt besteed in Apps overschrijdt de tijd die op mobiele websites wordt doorgebracht. Uit een onderzoek van Nielsen (onder android gebruikers) is gebleken dat mobiele gebruikers twee keer meer tijd besteden in apps dan op mobiele websites.

2) Het tweede aspect heeft betrekking op de betrokkenheid tijdens de handeling. Het is gebleken dat apps gebruikers meer betrokken zijn in wat ze doen, omdat ze bewust hebben gekozen om de app te downloaden en/of te gebruiken met de uitdrukkelijke bedoeling de inhoud ervan tot zich te nemen.

3) Het derde aspect heeft te maken met de doorklik kans. Consumenten klikken over het algemeen minder snel op banners dan op zoekadvertenties. Maar uit onderzoek is gebleken dat advertenties in ads 11,4 keer beter werken dan normale banner advertenties. Dit betekent dat ze bijna net zo effectief zijn als zoekadvertenties.

4) Het vierde punt heeft een beetje te maken met het tweede punt. In-app advertenties worden relatief beter onthouden, ondanks het feit dat consumenten gefrustreerd raken van de advertenties. Dit is deels te verklaren door de relatieve hoge betrokkenheid tijdens de interactie.

5) Het laatste punt is dat In-app advertenties beter insight kunnen leveren voor marketeers omdat apps meer informatie kunnen leveren over de gebruikers dan 'browser-base' gebruik. Hierdoor is het voor marketeers duidelijker waar hun focus naar toe moet gaan.

De toename in het gebruik van mobiele apparaten is een ontwikkeling waar we niet meer omheen kunnen. Deze ontwikkeling brengt dan ook nieuwe kansen en mogelijkheden voor mobiel adverteren met zich mee. Voor online marketeers is het van belang hier op in te springen en er optimaal gebruik van te maken.
Als we de ontwikkelingen rondom apps, de toenemende investeringen in In-app advertenties en de experts in het gebied moeten geloven is in In-app adverteren een ontwikkeling die mobiel adverteren tot een hoger level brengt.
Dit is te danken aan hun technische mogelijkheden, populariteit en de manier waarop mensen het gebruiken.
De taak is nu om na te gaan hoe deze vorm van adverteren het best ingezet kan worden om gezette doelen te bereiken.

Deze blog post is geschreven door Cedrick Mambi, SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies