De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Mobile advertising wordt steeds meer gemeengoed, maar uit een recent onderzoek komt naar voren dat veel Rich Media campagnes cross device minder rendement opleveren wegens het gebruik van Flash.
Grote campagnes van de top 10 Nederlandse uitgevers werden gedurende drie weken gemeten en geanalyseerd. Hieruit bleek dat bij een aantal exploitanten 24% van de Flash uitingen niet werd getoond. Adrime Weborama en Blue Mango Interactive concluderen dat er kansen liggen voor adverteerders en creatieve bureaus als zij meer met HTML5 ontwikkelen.
Volgens Smartinsight is wereldwijd het internetgebruik via een mobiel appraat in 1 jaar gestegen van 11% naar 21%. Reguliere websites worden nog vaak met mobiele apparaten (voornamelijk tablets) bezocht.
“Daar gaat het mis. Rich media uitingen dienen altijd te functioneren, alleen wordt er maar zelden rekening gehouden met vertoningen via een mobiel apparaat. Samen met Blue Mango Interactive hebben we de ambitie om mediaruimte optimaal te benutten, daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Onze vermoedens bleken juist: er wordt veel niet vertoond. Bij het bouwen van de uitingen kan er nu rekening mee worden gehouden, waardoor je deze 24% niet langer misloopt,” aldus Bastiaan van der Geer, Sales Manager Adrime Weborama.
Creatie van invloed op rendement
Creatieve bureaus geven nog vaak de voorkeur aan Flash, omdat het programma bekend is en spectaculaire effecten relatief eenvoudig te produceren zijn. De verwachting is dat Flash niet snel van het podium zal verdwijnen, maar de inzet van deze software wordt wel steeds minder.
De ontwikkeling van Flash stagneert en wordt niet meer ondersteund op mobiele apparaten. HTML5 is nu al op veel terreinen de betere kandidaat, waaronder voor standaard display advertenties en Rich Media. De huidige minpunten die HTML5 heeft zoals ‘te zwaar’ en ‘niet spectaculair genoeg’ zullen in de nabije toekomst verdwijnen. Dit komt door de snelle ontwikkeling die Abobe Edge doormaakt, waar HTML5 advertenties in gebouwd worden. “Alle standaard Rich Media formaten zijn al beschikbaar in HTML5 bij Adrime Weborama. Op dit moment worden er nog niet zoveel campagnes in HTML5 gemaakt, maar de verwachting is dat het wel de standaard wordt voor Rich Media”, vervolgt Van der Geer.
Campagnes
Marketeers worden steeds voorzichtiger met het uitgeven van hun budget. De resultaten en daarmee de bewijsvoering zijn belangrijker dan ooit. Met dit onderzoek hebben Adrime Weborama en Blue Mango Interactive een duidelijk beeld gekregen van de prestaties van Nederlandse online campagnes van de top tien grote uitgevers in Nederland. De resultaten van de uitgevers verschillen behoorlijk. 0-24% van de Flash advertenties worden niet vertoond. “Nog niet iedereen heeft zijn zaken op orde. Uitgevers moeten goed kijken of de kanalen wel geschikt zijn. Ook cross device voor mobiele apparaten. Als ze campagnes creatives blijven uitserveren die ongeschikt zijn, dan is het resultaat veel waste en een lagere performance op hun netwerken. Creatieve bureaus zullen op hun beurt moderne technieken gaan omarmen om maximaal te kunnen presenteren voor hun adverteerders”, aldus Bart Manders, Senior Online Strategist bij Blue Mango Interactive.
Lees ook:
– Mobiele adverteerdersmarkt moet transparanter
– Zeven tips voor een succesvolle mobiele campagne
– IAB komt met nieuwe mobile advertising standaarden
Verder lezen over Mobile Advertising
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Advertising13.02.2023
Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem
Mobile16.05.2022
Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties
Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor dienstenSocial Media17.09.2021
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie
Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-appVideo18.06.2020
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads
Advertising11.10.2018
Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door
Social Media18.04.2018
Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?
Advertising06.02.2018
Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe
Verder lezen over Smartphone
Mobile10.07.2024
Samsung laat Galaxy AI hoogtij vieren in nieuwe foldable Galaxy Z Flip 6
Mobile08.07.2024
CMF Phone 1: budgetsmartphone die het net even anders doet
Mobile04.07.2024
Alles over de aankomende Samsung-producten lijkt al gelekt
Mobile03.07.2024
Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series
Mobile01.07.2024
iPhone 16 krijgt waarschijnlijk grotere, vervangbare batterij
Mobile25.06.2024
Motorola kondigt felroze klaptelefoon Motorola Razr 50 Ultra aan
Mobile07.06.2024
Dunne barsten op iPhone en Apple Watch niet meer gedekt
Mobile06.06.2024