Advertising08.07.2013

Kwart van advertenties wordt mobiel niet getoond


kwart-van-advertenties-wordt-mobiel-niet.jpg
kwart-van-advertenties-wordt-mobiel-niet.jpg

Mobile advertising wordt steeds meer gemeengoed, maar uit een recent onderzoek komt naar voren dat veel Rich Media campagnes cross device minder rendement opleveren wegens het gebruik van Flash.

Grote campagnes van de top 10 Nederlandse uitgevers werden gedurende drie weken gemeten en geanalyseerd. Hieruit bleek dat bij een aantal exploitanten 24% van de Flash uitingen niet werd getoond. Adrime Weborama en Blue Mango Interactive concluderen dat er kansen liggen voor adverteerders en creatieve bureaus als zij meer met HTML5 ontwikkelen.

Volgens Smartinsight is wereldwijd het internetgebruik via een mobiel appraat in 1 jaar gestegen van 11% naar 21%. Reguliere websites worden nog vaak met mobiele apparaten (voornamelijk tablets) bezocht.

Daar gaat het mis. Rich media uitingen dienen altijd te functioneren, alleen wordt er maar zelden rekening gehouden met vertoningen via een mobiel apparaat. Samen met Blue Mango Interactive hebben we de ambitie om mediaruimte optimaal te benutten, daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Onze vermoedens bleken juist: er wordt veel niet vertoond. Bij het bouwen van de uitingen kan er nu rekening mee worden gehouden, waardoor je deze 24% niet langer misloopt,” aldus Bastiaan van der Geer, Sales Manager Adrime Weborama.

Creatie van invloed op rendement
Creatieve bureaus geven nog vaak de voorkeur aan Flash, omdat het programma bekend is en spectaculaire effecten relatief eenvoudig te produceren zijn. De verwachting is dat Flash niet snel van het podium zal verdwijnen, maar de inzet van deze software wordt wel steeds minder.

De ontwikkeling van Flash stagneert en wordt niet meer ondersteund op mobiele apparaten. HTML5 is nu al op veel terreinen de betere kandidaat, waaronder voor standaard display advertenties en Rich Media. De huidige minpunten die HTML5 heeft zoals ‘te zwaar’ en ‘niet spectaculair genoeg’ zullen in de nabije toekomst verdwijnen. Dit komt door de snelle ontwikkeling die Abobe Edge doormaakt, waar HTML5 advertenties in gebouwd worden. “Alle standaard Rich Media formaten zijn al beschikbaar in HTML5 bij Adrime Weborama. Op dit moment worden er nog niet zoveel campagnes in HTML5 gemaakt, maar de verwachting is dat het wel de standaard wordt voor Rich Media”, vervolgt Van der Geer.

Campagnes
Marketeers worden steeds voorzichtiger met het uitgeven van hun budget. De resultaten en daarmee de bewijsvoering zijn belangrijker dan ooit. Met dit onderzoek hebben Adrime Weborama en Blue Mango Interactive een duidelijk beeld gekregen van de prestaties van Nederlandse online campagnes van de top tien grote uitgevers in Nederland. De resultaten van de uitgevers verschillen behoorlijk. 0-24% van de Flash advertenties worden niet vertoond. “Nog niet iedereen heeft zijn zaken op orde. Uitgevers moeten goed kijken of de kanalen wel geschikt zijn. Ook cross device voor mobiele apparaten. Als ze campagnes creatives blijven uitserveren die ongeschikt zijn, dan is het resultaat veel waste en een lagere performance op hun netwerken. Creatieve bureaus zullen op hun beurt moderne technieken gaan omarmen om maximaal te kunnen presenteren voor hun adverteerders”, aldus Bart Manders, Senior Online Strategist bij Blue Mango Interactive.

Lees ook:
Mobiele adverteerdersmarkt moet transparanter
Zeven tips voor een succesvolle mobiele campagne
– IAB komt met nieuwe mobile advertising standaarden

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Verder lezen over Smartphone

Samsung laat Galaxy AI hoogtij vieren in nieuwe foldable Galaxy Z Flip 6

Samsung heeft in Parijs tijdens Galaxy Unpacked nieuwe telefoons, smartwatches, oordopjes en een slimme ring aangekondigd.

Mobile10.07.2024

Samsung laat Galaxy AI hoogtij vieren in nieuwe foldable Galaxy Z Flip 6

CMF Phone 1: budgetsmartphone die het net even anders doet

CMF Phone 1 kost niet heel veel en hij heeft -net als Nothing zelf- een leuke quirky toevoeging om zich te onderscheiden.

Mobile08.07.2024

CMF Phone 1: budgetsmartphone die het net even anders doet

Alles over de aankomende Samsung-producten lijkt al gelekt

De lekken van de aankomende Samsung-producten zijn zodanig serieus, dat het erop lijkt dat alles al bekend is. Dit is wat we weten.

Mobile04.07.2024

Alles over de aankomende Samsung-producten lijkt al gelekt

Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

De langverwachte OPPO Reno12 Series is vanaf vandaag verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Met de Reno12 en de Reno12 Pro introduceert OPPO twee gloednieuwe AI-telefoons met verschillende functies die de productiviteit en creativiteit verbeteren.

Mobile03.07.2024

Dit is de nieuwe OPPO Reno12 Series

iPhone 16 krijgt waarschijnlijk grotere, vervangbare batterij

iPhone zou best eens een stuk duurzamer kunnen worden en dat heeft alles te maken met de accu.

Mobile01.07.2024

iPhone 16 krijgt waarschijnlijk grotere, vervangbare batterij

Motorola kondigt felroze klaptelefoon Motorola Razr 50 Ultra aan

Motorola heeft zijn vouwbare telefoon aangekondigd. Het is de Razr 50 Ultra en de standaard-versie Razr 50. De Ultra komt in opvallend roze.

Mobile25.06.2024

Motorola kondigt felroze klaptelefoon Motorola Razr 50 Ultra aan

Dunne barsten op iPhone en Apple Watch niet meer gedekt

Het nieuwe beleid van Apple kan een reden zijn voor mensen om voorzichtiger met hun gadgets om te springen. Barstjes worden niet meer gefikst.

Mobile07.06.2024

Dunne barsten op iPhone en Apple Watch niet meer gedekt

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil

Leica heeft een nieuwe app die heel geschikt blijkt te zijn voor wie terugverlangt naar oude camera’s. Het is de Leica Lux-app en je vindt in deze app verschillende kleurprofielen waarmee je de oldschool camera-looks kunt recreëren.

Mobile06.06.2024

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil