Advertising22.11.2012

IAB komt met nieuwe mobile advertising standaarden


Om het voor merken eenvoudiger te maken mobile advertising in te zetten, presenteert de taskforce Mobile van IAB Nederland een overzicht van mobile display formaten.

Het aantal smartphones en tablets stijgt explosief. 60% van de Nederlanders heeft een smartphone en er zijn al meer dan 2,8 miljoen tabletgebruikers. Ook het gebruik van mobiel internet stijgt sterk, momenteel zijn er meer dan 8,2 miljoen mobiele internet aansluitingen. 

Deze ontwikkelingen zijn een stimulans voor de inzet van mobile advertising. Om adverteerders en mediabureaus een beter overzicht te geven in de mogelijkheden van mobile advertising presenteert IAB Nederland een overzicht van de displayformaten op mobiel.

iab-komt-met-nieuwe-mobile-advertising-s.jpg
iab-komt-met-nieuwe-mobile-advertising-s.jpg

Mobile advertising wordt door steeds meer bureaus en merken ingezet en wordt steeds vaker als kanaal in de mediamix opgenomen. De snel stijgende lijn van het aantal dagelijkse mobile internet gebruikers, de uitgebreide mogelijkheden van de hedendaagse mobile devices en het grote aantal aangeboden applicaties spelen hier een grote rol in. Met behulp van dit standaard mobile display formaten document willen we de ‘standaarden-drempel’ wegnemen,” aldus Len Clabbers van de IAB-taskforce Mobile.

De standaarden uit het overzicht sluiten aan bij het internationale MRAID document (Mobile Rich Media Ad Interface Definitions) van het IAB dat standaarden biedt over de inzet van Rich Media display formaten.

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe