De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De introductie van het consumenten handboek ‘Grip op reclame’ heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse consument zich bewuster is geworden van de controle die hij kan uitoefenen op zijn gegevens bij marketing. Zo blijkt uit informatie van de DDMA Privacy Autoriteit. Het besef bij de consument heeft ook geresulteerd in een stijging van maar liefst 50% van het aantal binnengekomen klachten bij het Privacy Waarborg Klachtenloket. Meer dan de helft van deze klachten is direct en naar tevredenheid van de consument opgelost en afgehandeld.
Het handboek ‘Grip op reclame’ dat sinds de introductie in september 2012 meer dan 10.000 keer is gedownload legt op een praktische manier uit hoe de consument zelf kan regelen op welke wijze hij reclame ontvangt. In het handboek passeren alle marketingkanalen (o.a. telemarketing, social media, post en e-mail) de revue.
“Het handboek heeft de consument marketingwijs gemaakt, waardoor hij nu beter inzicht heeft op wat voor manier het bedrijfsleven gebruik maakt van zijn contactgegevens. Er is een duidelijke trend zichtbaar dat de consument grip wil op zijn privacy en dat is begrijpelijk. Dit was voor de DDMA Privacy Autoriteit dan ook de aanleiding om het handboek te publiceren en met succes,” aldus Henry Meijdam, voorzitter DDMA.
Klachten
Doordat de consument meer inzicht heeft in zijn rechten op het gebied van marketing, is hij zich er ook meer van bewust bij welke instanties zijn klacht kan worden ingediend. Dit heeft geresulteerd in een toename van 50% van de klachten die in 2012 zijn binnengekomen bij het Privacy Waarborg Klachtenloket. Het merendeel van de klachten ging in 2012 over een niet-werkende afmeldhyperlink in e-mailings. Overige klachten gingen vooral over het onrechtmatig gebruik van contactgegevens (data) aan derden.
Het klachtenloket zorgt ervoor dat klachten ook daadwerkelijk worden opgelost. Dit in tegenstelling tot de wettelijke toezichthouders die geen inzage geven in individuele klachten aan het bedrijfsleven. Meijdam vervolgt: “Bedrijven zijn hierdoor niet in staat om de klacht ook daadwerkelijk op te lossen. Terwijl veel van de klachten eenvoudig zijn te verhelpen. Vooral de wijze waarop het Klachtenloket als moderator tussen consument en het bedrijfsleven optreedt heeft ervoor gezorgd dat het merendeel van de klachten direct zijn opgelost. En dit naar volle tevredenheid van de consument en het bedrijf.“
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Reclame
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising27.11.2024
Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024