Google heeft oplossing voor onopzettelijke kliks op mobiele ads

Vorig artikel Volgend artikel
Google heeft oplossing voor onopzettelijke kliks op mobiele ads

Adverteerders hebben nog altijd te maken met een bekend probleem bij mobiele advertenties: dikke vingers. Ofwel mensen die per ongeluk klikken op advertenties op die kleine smartphone schermen. Zodra ze hun verkeerde klik doorhebben gaan ze gelijk terug, maar de klik wordt aan de adverteerder wel in rekening gebracht, terwijl deze maar minimale aandacht krijgt.

Google introduceerde recent een tweak die de onbedoelde clicks op in-app-ads aanzienlijk moet verminderen. Het is een belangrijk onderwerp, recente studies tonen aan dat bijna 40% van de clicks op mobiele ads per ongeluk of zelfs frauduleus zijn. Met als resultaat dat adverteerders niet alleen kosten in rekening worden gebracht, ook al had de gebruiker geen interesse in de advertentie, ze zijn natuurlijk ook niet van plan om het betreffende product of dienst aan te schaffen.

Dit is een van de redenen dat adverteerders gewoon minder betalen per impressie voor mobiele ads. Een probleem waar Google, Facebook en een berg mobiele en app startups en bedrijven mee te maken hebben omdat steeds meer online activiteiten plaatsvinden vanaf smartphones en tablets.

Google kwam erachter dat deze accidentele kliks op in-app-ads vaak op de buitenste randen van de advertentie zijn, ongetwijfeld omdat mensen proberen door te scrollen of op content te klikken die er naast stond. Google heeft nu de melding "Visit site" toegevoegd als mensen op de rand van een advertentie klikken. Dat is een extra klik maar het zorgt er wel voor dat het echt is wat die betreffende persoon wilde doen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies