Advertising01.11.2012

Adverteerders niet blij met de invoering van de cookiewet


De cookiewet blijft de gemoederen bezighouden. Zeker nu blijkt dat de cookiewet grote impact heeft op adverteerders. Onderzoeksresultaten van Consentu laten zien dat adverteerders denken dat de cookiewet een nadelig effect zal hebben op hun bedrijfsresultaten. Ruim 34 procent van de ondervraagden deelt die mening. Als we deze resultaten verder specificeren per branche, is te zien dat vooral de automobielsector vreest voor de nadelige effecten, ruim de helft (51 procent). En ook de telecomsector vreest ervoor, 43 procent verwacht een nadelig effect.

Adverteerders zijn goed op de hoogte van de werking van de cookiewet. De cookiewet moet onder andere meer vertrouwen geven, maar volgens bijna alle adverteerders uit het onderzoek zal het vertrouwen van de consument in hun bedrijf niet toenemen na invoering van de wet.

adverteerders-niet-blij-met-de-invoering.jpg
adverteerders-niet-blij-met-de-invoering.jpg

Niet alle adverteerders zullen zich houden aan de richtlijnen van de cookiewet, zo blijkt uit het onderzoek. Op 1 januari 2013 treedt de wet in werking, en ongeveer een derde van de adverteerders zal zich dan ook aan de wet gaan houden. Toch wacht 13 procent de boetes van de OPTA af.

Travel
In de reisbranche zijn de cijfers nog wat hoger. Als gevraagd wordt of er minder geadverteerd zal worden na invoeren van de wet, dan geldt dat voor de reisbranche voor 100 procent. En is deizelfde branche wacht een kleine 60 procent met invoering tot de OPTA boetes zal uitdelen.

Op dit moment wordt er door bedrijven weinig gecommuniceerd aan hun bezoekers wat betreft de cookiewet. Ruim 80 procent vertelt er niets over, terwijl 20 procent daarvan toch echt cookies plaatst.

Verder lezen over Cookiewet

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

De Europese Data Protection Board (EDPB), het samenwerkingsverband van Europese privacy toezichthouders, heeft nieuwe regels geïmplementeerd voor het berekenen van boetes voor bedrijven die de Algemene Verordening Gegev...

Online24.07.2023

​Een nieuw tijdperk voor boetes in de privacy wereld

gelijke regels voor de berekening van AVG-boetes
Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Bam. Bam. Bam. Wil je even iets opzoeken op een website waar je nooit eerder kwam, dan komt de ene na de andere pop-up je om de oren. Commerciële uitingen, nieuwsbrieven en natuurlijk de cookie pop-up. Die laatste is -a...

Online21.06.2022

Is het einde van de irritante cookie pop-up in zicht?

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

Bij ongeveer 175 websites van webshops, gemeenten en media werd door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een controle uitgevoerd naar het op de juiste manier aankondigen van het gebruik van tracking cookies. Dit blijkt b...

Online11.12.2019

Webshops, gemeenten en media massaal de fout in met tracking cookies

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Websites die bezoekers alleen toegang geven op hun site als deze akkoord gaan met het plaatsen van zogeheten ‘tracking cookies,’ en gebruikers hier bijna mee dwingen om ze wel te accepteren, voldoen niet aan de nieuw...

Nieuws07.03.2019

​Als je tracking cookies weigert moet je nog wel de website kunnen bezoeken

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

De Start-up Faktor lanceerde onlangs Privacy Analytics, een dienst waarmee ze uitgevers, e-commercespelers en adverteerders nog meer ondersteuning gaan bieden in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbesche...

Advertising19.02.2018

Cookie Scanner helpt uitgevers en adverteerders met GDPR

​Big brother is tracking you…

De jongste generatie mediaconsumenten groeit op met het idee dat het internet een walhalla is van gratis nieuwsberichten, blogs, video´s en voor wie wil; achterklap. Maar voor niets gaat de zon op. Alles kost geld. Want...

Online14.07.2017

​Big brother is tracking you…

Het einde van de cookiemelding?

De cookiemelding op websites - vaak een doorn in het oog - zou zomaar weer kunnen verdwijnen. De Europese Commissie in Brussel wil de cookiewet namelijk aanpassen omdat deze in de huidige vorm nauwelijks effectief is. He...

Online10.01.2017

Het einde van de cookiemelding?

als het aan Brussel ligt wel
Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Eerder deze week lekte er een conceptversie (PDF) uit van de e-Privacy verordening. De huidige Europese Telecommunicatiewet stamt nog uit 2002, deze is verouderd, en dus toont de nieuwe versie een aantal ingrijpende vera...

Online15.12.2016

Luidt 2017 het einde van de cookiebanner in?

Concept nieuwe Europese telecomregels uitgelekt