Advertising21.06.2012

Introductie Google AdWords Express


introductie-google-adwords-express.jpg
introductie-google-adwords-express.jpg

Google heeft dit jaar Google AdWords Express gelanceerd. Google AdWords Express is een vereenvoudigde advertientieoplossing volledig gebasseerd op Google AdWords voor de lokale markt. Dit artikel geeft een introductie over Google AdWords Express na mijn Google+ Hangout met Google en andere Google AdWords Helpforum moderators.

Google heeft Google AdWords Express (GAE) geïntroduceerd, omdat Google AdWords voor beginners vaak té ingewikkeld is, 20% van de zoekopdrachten op Google een lokaal karakter hebben en 40% van de MKB-ers geen website hebben.

1-gae-introductie.jpg
1-gae-introductie.jpg

GAE is dus een eenvoudigere versie van het ‘gewone’ Google AdWords waarmee lokale bedrijven binnen enkele stappen een advertentie online kunnen plaatsen. De advertenties worden daarna vertoond in Google-zoeken en Google Maps op alle devices (pc, laptop, mobiel en tablet).

Voor welke bedrijven is GAE geschikt
GAE is gestart voor een beperkt aantal bedrijfscategorieën, maar tijdens de hangout is aangegeven dat Google momenteel continue bezig is met het uitbreiden van het aantal categorieën. Hieronder een afbeelding die aangeeft waarvoor GAE momenteel het meest geschikt is.

2-gae-geschikt-voor.jpg
2-gae-geschikt-voor.jpg

Een GAE-campagne opzetten
Het starten van een GAE-campagne is gedaan met enkele eenvoudige stappen:

  • Start een account op de website van GAE;
  • Selecteer een reeds geverifieerd bedrijf uit Google Places of maak een nieuwe organisatie aan. Belangrijk is hierbij de selectie van de categorie waarbinnen de organisatie valt. Bijv. bakkerij, slager, etc.;
  • Maak een advertentie aan;
  • Selecteer een maandbudget of vul er zelf 1 in (minimum is 40 euro per maand);
  • Vul de betalingsgegevens in en start de campagne.

Opgeven van de categorie
De oplettende lezer zal hierboven een stap hebben gemist, want er hoeven geen zoekwoorden toegevoegd te worden. Deze zoekwoorden worden namelijk door Google bepaald aan de hand van de ingevulde categorie en de opgegeven fysieke locatie van de organisatie. Dit geeft aan hoe belangrijk het is de juiste categorie te kiezen en het feit dat Google het aantal categorieën continue aan het uitbreiden is om zoveel mogelijk differentiatie te creëren.

Meerdere categorieën en bedrijven

  • Een bedrijf kan in totaal maximaal 5 categorieën en bijbehorende advertenties aanmaken
  • In een GAE-account kunnen meerdere bedrijven worden aangemaakt.

Advertentievoorbeeld
4 - GAE - voorbeeld advertenties

GAE-advertenties zijn herkenbaar door de blauwe ballon bij de advertenties in Google zoeken en in Google Maps. De GAE-campagnes doen mee aan de AdWords-veiling van de standaard Google AdWords campagnes.

GAE reporting

De rapportage in GAE is ook vereenvoudigd t.o.v. de gewone Google AdWords campagnes. Hieronder een screenshot van zo’n rapportage.

3-gae-statistieken1.jpg
3-gae-statistieken1.jpg
  • Een grafiek met het aantal klikken over een bepaalde periode;
  • De top 10 beste zoekwoorden;
  • Het aantal views (vertoningen van de advertentie) en clicks (klikken op een advertentie);
  • Het totaal bestede budget.

Opvallend is dat de klikprijs per bezoeker niet wordt gerapporteerd, maar uiteraard is dat eenvoudig te berekenen door de totale kosten te delen door het aantal klikken.

Google AdWords Express versus Google AdWords
GAE is dus absoluut niet hetzelfde als Google AdWords, zoals we dat allemaal kennen. Het kent z’n beperkingen, maar kan absoluut interessant zijn voor de kleine, lokale ondernemer met een beperkt budget, weinig tijd en weinig online marketing kennis. Hieronder een duidelijk overzicht met verschillen tussen GAE en Google AdWords.

5-gae-adwords-vs-gae.jpg
5-gae-adwords-vs-gae.jpg
Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd